Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Perfekta surfbilen
-
Perfekta surfbilen
Publicerad av el_duderino på 3 mars, 2006 vid 20:07Jag har gjort mitt bästa köp någonsin:
shit vilken bil, helt sjukt…. !!!!
jester svarade 18 år, 8 månader sedan 22 Medlemmar · 78 Svar -
78 Svar
-
Ehhh, ser ut som vilken vanlig småbil som helst. Varför är den så bra?
-
Okej, men får du plats med en 50cm förlängare i den? vill ju gärna ha mer än 25:an med sig…
-
El_Duderino wrote:För den drar bara 0.5 blandat å kostar under 100.000 🙂
Bensinförbrukningen är det ju inget fel på. Tyvärr kan man inte säga det samma om det förmodade andrahandsvärdet. Personligen har jag svårt för nya bilar – en begagnad Seat Ibiza eller Fiat Punto (som drar ca 0,05l mer) känns som en säkrare investering. -
Clemens wrote:Okej, men får du plats med en 50cm förlängare i den? vill ju gärna ha mer än 25:an med sig…
De bli no att hyra släp varje surfdag haha 😀
-
El_Duderino wrote:Jag har gjort mitt bästa köp någonsin:
shit vilken bil, helt sjukt…. !!!!
Efter att nu ha ägt en flång ny Kia Picanto sedan i november är mitt uttalande om bilen följande:
Billig som fan att äga, drar dock mer än angiven förbrukning men det är vinter, dubbdäck och enligt leverantören så ska den gå ca 1000 mil innan den är ordentligt inkörd och då sjunker förbrukningen. Till sommaren vet jag mer exakt. Vår tidigare bruksbil Seat Cordoba drog ca 0.4 liter mer……..V70:n tog ca 0.6 mer i samma körförhållanden.
Stora chocken kom med försäkringsbrevet och inbetalningskortet……..Halvförsäkring inkl. hyrbil, håll i er nu, 858kr per år!
Utrymmet är förvånansvärt stort om man fäller baksätet. Men som renodlad surfbil behövs det absolut ett takräcke.
Jag är 183cm lång och har inga som helst problem att sitta i bilen, man kan nog lägga till ytterligare ett par cm innan gränsen är nådd. Bilen ser liten ut utanpå men inuti får man inte alls den känslan, snarare tvärtom. Jag har suttit i s.k mellanklassbilar som känns trängre.Slutklämm om bilen:
Visst, det är en småbil med de brister som finns hos alla småbilar. Lite högt vägljud inuti (har bara åkt med fulldubbat, kanske blir helt annorlunda med sommardäck)Men Kian har faktiskt överträffat min förväntningar i lastförmåga med fällda säten samt att vara en bil med god komfort för den vardagliga resan. Skulle dock inte åka europa runt med en småbil, inte någon småbil för den delen.
Kvalitetskänslan är högre än jag väntat mig, kan kanske bero på att vi valt den dyrare modellen med elhissar, AC, automatlåda mm. Stolarna borde dock vara ett snäpp bättre, men det är också en billig bil, inte en Volvo för 300000kr.Billigare än så här kan det inte bli……..pyttelåg försäkring, tre års nybilsgaranti, däckstorleken billigaste möjliga, pyttelåg bensinförbr, miljöklass 2005, service 1500mil ca 1500kr. Första stora och dyrare service kommer vid 12000mil eller sex år, då äger jag inte den längre!
Angående andrahandsvärdet så finns det idag ingen skillnad mellan likvärdiga fordon oavsett fabrikat. Så det är helt oväsentligt vad som står i fronten på bilar idag så länge vi resonerar om vardagsfordon. Enligt bilhandeln så halverar ett nytt fordon sitt värde på tre år, om då fordonet kostar 90 000 istället för 140 000 så blir det en viss skillnad per år……..kostnader som måste räknas in i bilägandet.Vår Kia Picanto är över förväntan och för vår del, 2 personer, en riktigt bra bruksbil. Med ett takräcke kommer den även att fungera till de närmsta surfspotsen. Sedan får vi se vad kvaliten är värd, men just nu skiter jag i det för Kia har lämnat tre års nybilsgaranti…….och efter tre år kan man köpa en ny billig småbil igen.
-
50 000:- bara i värdeminskning de första 3 åren – inte en chans att jag skulle hoppa på en sådan deal. Men om man nu måste ha ny småbil skulle jag hellre ta den där Toyotan som man får ”hyra” för 2000/månaden i två år inklusive allt utom bensin typ.
-
fastforward wrote:50 000:- bara i värdeminskning de första 3 åren – inte en chans att jag skulle hoppa på en sådan deal. Men om man nu måste ha ny småbil skulle jag hellre ta den där Toyotan som man får ”hyra” för 2000/månaden i två år inklusive allt utom bensin typ.
Hyr du den bilen i tre år så blir det ju 2000*36 =72000
dvs efter värdeminskningen på 50000 så har du 22000 att betala försäkring och service med innan du går back… -
Men man kunde bara hyra i 2 år, dvs 48000. Motsvarande värdeminskning är kanske 35000 (om man förmodar att kurvan är icke-linjär). Helförsäkring för mig: ~5000/år + service + däck mm blir mer än de där 13000 det skiljer. Dessutom finns det ett stort värde i att slippa oroa sig för ytterligare service mm.
-
fastforward wrote:50 000:- bara i värdeminskning de första 3 åren – inte en chans att jag skulle hoppa på en sådan deal. Men om man nu måste ha ny småbil skulle jag hellre ta den där Toyotan som man får ”hyra” för 2000/månaden i två år inklusive allt utom bensin typ.
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar i ditt inlägg att du inte skulle ta dealen med värdeminskning, vari ligger skillnaden i värdeminskning kontra hyravtalet? Tidigare satt jag med en flång V70 för 300 000 och hade en värdeminskning på 150 000 på tre år, är det att föredra?
Men du kanske syftar på att hellre köpa en beggad bil som redan tappat det mesta i värde. Kan vara en vacker tanke naturligtvis……
Att ”hyra” (privatleasing, finns visserligen olika former) ett fordon kommer aldrig att löna sig, då är det bättre att låna till fordonet, exempelvis via huset eller bostadsrätten, och på så sätt använda ränteskillnaden till att öka amorteringstakten. Räkna med att amorteringen är ungefär detsamma som värdeminskningen om den läggs upp på 72 månader. Att däremot se till att det blir en företagsleasing kan bli en god affär i slutänden om avtalet är bra.
-
getwet: Det jag menade var precis som du säger att jag inte skulle köpa en ny bil – hur mycket den än kostar. Jag tycker inte att det verkar vara värt den kostnaden helt enkelt.
Det där med att använda ränteskillnaderna för att öka amorteringstakten fattade jag inte riktigt – menade du att man skulle låna till bilen genom att låna lite extra till huset (kan man verkligen göra så?) eftersom huslånet har lägre ränta än ett billån?
-
fastforward wrote:getwet: Det där med att använda ränteskillnaderna för att öka amorteringstakten fattade jag inte riktigt – menade du att man skulle låna till bilen genom att låna lite extra till huset (kan man verkligen göra så?) eftersom huslånet har lägre ränta än ett billån?
Klart man kan… Huset är ju säkerheten på ditt lån. Självklart begränsas låneutrymmet av värdet på huset/lgh’en
-
fastforward wrote:getwet: Det jag menade var precis som du säger att jag inte skulle köpa en ny bil – hur mycket den än kostar. Jag tycker inte att det verkar vara värt den kostnaden helt enkelt.
Det där med att använda ränteskillnaderna för att öka amorteringstakten fattade jag inte riktigt – menade du att man skulle låna till bilen genom att låna lite extra till huset (kan man verkligen göra så?) eftersom huslånet har lägre ränta än ett billån?
Hus och bostadsräntorna är oftast betydligt lägre än de räntor som ges till bilar. Därför är det lönsamt att belåna huset/br för bilinköp istället för att betala till bilfirmans finanspartner. Observera att bilfirman tar ut en mellanskillnad från finansiärens grundränta. Exempel:
Wasa kredit tar en grundränta på 3%(ett exempel). I bilfirmans erbjudande står det att din ränta är 3.95%, mellanskillnaden får bilfirman som betalning för att lånet lagts i Wasa kredit.
Ibland ser man specialerbjudanden, ränta på en ny bil 1.95%. Skitbra tycker många………Verkligheten är följande. Vi tar Wasa kredit igen, kunde lika bra vara GE capital eller något annat.
Bilfirman/generalagenten subventionerar ränteskillnaden mellan 1.95 upp till an Wasas grundränta 3%. Det subventionen läggs sedan på nybilspriset……lurad igen!
Som ett litet test kan du någon gång gå in till en bilfirma och fråga vad grunddräntan är hos deras finansiär, du lär knappast få ett svar eller ett väldigt svävande. Ring sedan till finansbolaget och fråga efter grundräntan…….jag har försökt med bilfirmor för skoj skull men aldrig fått ett korrekt svar.Så tillbaka då till hus/br lånet.
Räntan är lägre, men det finns tyvärr finns några problem som man måste lösa själv, med lite disciplin. Amorteringstiden är oftast 40 år men har du lagt låneavtalet på rörlig ränta kan du när som helst amortera av delar eller helt.
Så vad göra…..? Förslagsvis så här:
Lägg upp en egen amorteringsplan, samma amortering som bilfirman skulle gett dig, oftast 72 månader på en ny bil, observera att det är den tänkta amorteringen. Lånet på hus/br löper dock på 40år. Mellanskillnaden på den egentliga månatliga lånekostnaden och den bilfirman skulle gett dig sätter du nu in på ett högränte konto, eller lägger in i en fond med mycket låg risk. Efter 72 månader plockar du ut pengarna från din placering, amorterar av ditt ”billån” som ligger via hus/br. Du kommer nu att ha fått en lägre ränta på lånet, och samtidigt en avkastning på sparat kapital…..bra va? En annan fördel är att just nu när räntorna är låga så utnyttjar du ränteläget, när räntorna sticker iväg så kan du sälja din fond, eller plocka ut från högränte kontot och lösa in delar av lånet för att på så sätt få ned den månatliga kostnaden.
Man ska dock vara en aning restriktiv att låna på sitt hus/br. Anleningen är att om man lånat för mycket kanske banken till slut säger nej till utökad kredit. Lite tokigt om man får en vattenskada eller måste byta taket på kåken och du får nej till lån i banken…..
Långt blev det men hoppas att det hjälper någon eller några. -
Va kul att denna diskussionen satt igång lite,
har lite jag kan tillägga:1. Jag får in mina surfprylar I bilen, 245 freestyle inkl. segel å shit. Detta innebär att man eliminerar effekten av ökad besinförbr. pga tackräcke (med bräda).
2. Att den tappar halva sitt värde efter 3 år är inte så farligt som det låter, det får man räkna med när man köper småbil. Dessutom om man köper en bil för 300.000 som tappar 1/3 av sitt värde på samma tid så blir det 100.000 —-> dvs. en dubbelt så stor förlust.
3. Riktigt billig försäkring, beskattning, service,däck osv…
4. Ny bil innebär att man inte behöver besiktiga de första 3 åren = BRA!
5. SJUKT bra garantier med Vagnskade, nybil, lackskade 3 år samt rostskydd 6 år (mindre bra dock, men så länge kommer jag inte ha bilen) UTÖVER det ingår 3 års väg assistans 24H inom europa!
Allt sammantaget så behöver man inte bry sig ett skit de första 3 åren, det är bara tuta å köra. När 3 år gått så säljer man den och skaffar en annan bil.
Vad gäller kostnad för paketet så har jag annuitetslån (SEB 4%, 6år) där mina första inbetalningar ligger på runt 1700 i månaden. Detta innebär att jag betalt av halva bilen efter 3 år –> dvs värdeminskningen. Om man gör en jämförelse med min gamla bil (Fiat Tipo ’89) som drog 8-9 liter/100km (jmf picantons 5) och kostade kanske 5000 per år i reparationer samt bes. så blir det inte särskit mycket dyrare i månaden. Ca. 500 kr mer per månad (allt inräknat) och då ska man tänka på att jag har en NY bil! 🙂
Höll själv länge fast vid att jag aldrig skulle köpa nytt, men detta är ganska full proof och jag är fan totalomvänd! 😉 Så här i efterhand känns det nästan som man förlorar på att inte ha en ny bil (iaf en billig bensinsnål)…
jaja,
ni som inte gillar nya kan köpa min om 3 år! heheh
Logga in för att svara.