Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Perfekta surfbilen
-
Man lär sig något nytt varje dag, det där med att man kunde låna extra på huset hade jag ingen aning om. Men så har jag inga bolån heller. 🙂
Men hur hittar du en sparränta som är högre än boräntan? Hittar man inte det så lönar det ju sig mer att amortera av på lånen varje månad istället för att spara pengarna i sex år.
-
Naish wrote:Och Jag Ska Få Sitta I Den!!
Glöm det, du får stanna utanför precis som vanligt!
-
fastforward wrote:Man lär sig något nytt varje dag, det där med att man kunde låna extra på huset hade jag ingen aning om. Men så har jag inga bolån heller. 🙂
Men hur hittar du en sparränta som är högre än boräntan? Hittar man inte det så lönar det ju sig mer att amortera av på lånen varje månad istället för att spara pengarna i sex år.
Nu gjorde jag ingen djupdykning i finans träsket så här en fredagsefm, men här kommer några som jag snabbt fick fram. Inga värderingar hos förvaltarna, men dessa var enklast att hitta samt att jag känner till dom en del.
Folksams Förvaltningsfond har på tre år total avkastning 69.9%
Den fonden har en större risk än de jag redovisar nedan, men risken är dock inte speciellt stor.Roburs Obligationsfond tre år totalt 13.4% Här är risken väldigt låg.
Folksams penningmarknadsfond tre år totalt 7.2%, tråkigt säker som en bankbok.
Observera att jag nu bara tog snabba exempel, det finns förvaltare som placerar både bättre och sämre.Under de år som vi diskuterat, sex år, kan man ta en högre risk än de två nedersta. Dessa är placeringar under en mycket kort period för att säkerställa ett belopp.
Så kallade blandfonder är ett utomordentligt bra alternativ till den placeringsperioden, den ska dock vara aktiv i sin placeringsstrategi.Usch vad jag håller på, snackar finansgoja på en surfbuss tråd…….det går utför!
-
Jo det är ju klart att värdepapper kan ge högre avkastning – men det är ju inte 100% säkert. För närvarande skulle jag personligen inte våga mig på sådana placeringar men det lär ju ändras om ett par år när man har byggt upp en liten buffert.
Hehe, klart att du får snacka finansgoja – hur ska man annars finansiera sin vidlyftiga surflivsstil? 😀
-
blir det nått med det där ölandsboendet för dej i år getwet? för isåfall kan du få styra upp min privatekonomi lite… hehe
nu ska jag gå och leta igenom soffan efter småmynt så jag ahr råd att tanka bilskrället.
-
Skit i bensin, nu går vi ut å super upp alla pengar vi har!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
styret wrote:blir det nått med det där ölandsboendet för dej i år getwet? för isåfall kan du få styra upp min privatekonomi lite… hehe
nu ska jag gå och leta igenom soffan efter småmynt så jag ahr råd att tanka bilskrället.
ta med dig en back ned till Kleva så ska vi djupdyka i ekonomiträsket, jag kommer att tillbringa en hel del tid på ön i sommar!
-
MattaP wrote:Var det inte Piccanton som välte i älg-testet??
Det var Hyundai Atos
-
Vänta bara tills du råkar bli påkörd eller krockar då lär det inte vara mycket kvar. Vare sig av dig och bilen om man nu får kalla den det…….
-
X186 wrote:Vänta bara tills du råkar bli påkörd eller krockar då lär det inte vara mycket kvar. Vare sig av dig och bilen om man nu får kalla den det…….
Fan, du har nog rätt. Jag ska köpa en stadsjeep för 850.000 som drar 2 liter milen istället.
-
Faran med just småbilar är när alla andra kör stora bilar.
Jag arbetade en del, på lite avstånd så där, med Claes Tingvall (Vägverkets direktör) när han arbetade på Folksam som forskare samtidigt som han doktorerade i trafiksäkerhet. Han kunde påvisa med tusentals kollisioner i faktabanken vad som gällde.
Statistiken tyder på att man skulle få ned skadorna ganska rejält (vid tvåpartskollision)om bilparken var mellanbilar eller småbilar. Stora skador orsakas ofta av ett större fordon, men det är också klart att man klarar sig bättre i en stor bil, under förutsättning att man kolliderar med en liten bil…….den enes död den andres bröd. Jeepar är den farligaste av motståndarna att möta…… -
getwet wrote:Jeepar är den farligaste av motståndarna att möta……
…och fullpackade surfbussar. 😉 -
Lars_K wrote:getwet wrote:Jeepar är den farligaste av motståndarna att möta……
…och fullpackade surfbussar. 😉Packade surfare däremot är helt ofarliga……
Joinar där, kan inte vara kul att komma ikläm mellan en Cheva van som väger 2500kg…..
Men tydligen är jeepen än värre på grund av sin markfrigång, den går rakt in i sitt höjd vad jag fattar det som. Andra bilar är lägre medans jeepens överhäng fram skjuter rakt in, tänk er då en som missar högerregeln! -
Jag har en toyota yaris verso 1.5 liters, den drar 0,67 nu på vintern. I den ryms 4 segel och en bräda på 2,5 m. Man kan fälla ner baksätet under det släta golvet och då blir lastutrymmet 1,5 m3. Den kostade ca 100′ begagnad 02:a.
Jag hade en 1.3 liters förr men den är lite segare, väldigt bra pendlarbil/surfbil.
Logga in för att svara.