Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Perfekta surfbilen
-
Viva la småbilar
Och det är inte så ovanligt med småbilar som vissa kanske tror,
det är t.o.m. sjukt vanligt när man spanar ut på vägarna…
Iaf här nere i Skåneland! -
Koste wrote:Jag har en toyota yaris verso 1.5 liters, den drar 0,67 nu på vintern. I den ryms 4 segel och en bräda på 2,5 m. Man kan fälla ner baksätet under det släta golvet och då blir lastutrymmet 1,5 m3. Den kostade ca 100′ begagnad 02:a.
Jag hade en 1.3 liters förr men den är lite segare, väldigt bra pendlarbil/surfbil.
Du råkar inte ha en bra bild på hur den ser ut med baksäten och framsäte på högersidan nerfällt? Hur man på bästa sätt transporterar en bräda med andra ord. -
Verkar vara en trend att man kan fälla baksätet så man får helt platt utan uppstickande säte därbak. Finns bla på nya Toyota Rav4, såg jag. Hoppas bara att fler bilmärken gör det möjligt att fälla passagerarstolen fram 180 grader framåt oxå.
-
yaris är en riktigt praktisk bil. körde lite leveranser åt en kompis företag med en sån förra hösten, går att lasta praktiskt taget hur mycket som helst. går ju att plocka bort alla säten om man vill så på det sättet klämde vi till och med in ett litet piano.
lite dålig åkkomfort tyckte jag dock. lite busskänsla i sittställning.
-
nu blir jag lite osäker här. såg en pytteliten bil som hette yaris idag men den jag körde var iallafall en sån som är på bilden över.
den gick det iallafall att ta bort alla säten i. vad säjer koste?
skulle jag köpa en nyare mellanklassbil att köra kortare resor hemomkring i skulle det mycket väl kunna bli en yaris. inte så kul att sitta i ett par timmar dock.
-
styret wrote:nu blir jag lite osäker här. såg en pytteliten bil som hette yaris idag men den jag körde var iallafall en sån som är på bilden över.
den gick det iallafall att ta bort alla säten i. vad säjer koste?
skulle jag köpa en nyare mellanklassbil att köra kortare resor hemomkring i skulle det mycket väl kunna bli en yaris. inte så kul att sitta i ett par timmar dock.
Den mannen, den mannen! Nu måste vi styra in dig på rätt väg här igen Ratten så allt hamnar på rätt plats. Yaris finns i olika modeller, du har nog kört kombiversionen, sen finns det en vanlig coupe eller nåt vad det nu är osså. Den ser helt annorlunda ut och är mycket mindre, ser det ut som iaf.
-
Den lilla bilen heter Toyota Yaris (ser ut som en vanlig småbil) och den stora på bild där uppe heter Toyota Yaris Verso.
-
tycker allt de här med nya bilar låter tokigt dyrt alltså!!
Kitesurfar iofs så jag behöver inte så stort utrymme till bräda eller takräcke men alltså…Det går inte att komma billigare undan än med en 240. Min -77 blir entusiast nästa år och då behöver jag inte betala skatt och endast besiktiga den vartannat år. alltså blir den enda fasta kostnaden 2000:- förs/år. sen kommer lite reparationer till men priset på dom kommer aldrig att överstiga servicekostnaderna på en nyare sak, inte ens om man e född med tummen mitt i handen å måste låta andra göra jobbet.
körs på etanol som går på ca 10kr/mil.
Det går inte att komma billigare undan! Sen får man ju då också åka en bil med lite själ än en modern plastbalja. Troligtvis är den miljövänligare än nya bilar också då tillverkning och runtskeppande med dom inte lär va helt miljövänligt.
-
mmm, men sen att du får stanna hemma hälften av surfdagarna för din bil har sunkat ihop är ju en annan femma! 😉
Sen den ekonomiska biten håller jag med om delvis,
visst kommer man billigare undan med en gammal bil även med vissa reparationskostnader. Men om jag bara behöver lägga 500 i månaden ”extra” för att köra en ny bil så känns det som en ganska bra deal!
räkna bara på soppan, kör minst 2000 mil om året –> det blir 10.000 mindre i soppakostnad att ha en ny bränslesnål sak… 🙂Men smaken är som baken,
jag digga min Tipo ’89 stenhårt innan……………nu hoppas jag den ruttnar på skroten!
-
tycker allt de här med nya bilar låter tokigt dyrt alltså!!
Det kostar att ligga på topp!!
Men visst är det oftast en riktigt dålig affär att köpa ny bil, men det är en otroligt härlig känsla att plocka ut sin flång nya bil, vrida om nyckeln och veta att den precis sjönk i värde med X tusenlappar, men ändå inte bry sig… 😀
Men just nu har jag faktiskt haft min Focus i snart 5 år. Nytt personligt rekord…
-
har iofs inte missat en dags surfing pga att den sunkat ihop.
500:- extra i månaden? vad e de för ny bil du har då?vad för bil e de du har om du sparar 10 000 om året på soppan? kör du på bensin betyder det alltså att den drar 0,4 blandad körning. då har du aldrig åkt fortare än 45 va?
jester, hehe, smaken e helt klart delad. själv njuter jag varje gång jag startar min gamla bil med att jag sparat x tusen kronor som jag sen slipper arbeta ihop å därför kan plocka ut x antal mer surfdagar. Men vissa vill glänsa i bilar å vissa vill surfa. 😉
-
El_Duderino wrote:Men om jag bara behöver lägga 500 i månaden ”extra” för att köra en ny bil så känns det som en ganska bra deal!
Hur räknar du då?.. tror att det blir svårt att komma under 25 kronor per mil om man köper en ny bil. Och om man slår till på en 2 år beggad så kanske 20 kronor per mil. Om man antar att 1/3 del är besinkostnaden så ger det att ~14*2000 (mil) =28000 kronor per år exklusive soppa. Dvs 2333 per månad
-
jester, hehe, smaken e helt klart delad. själv njuter jag varje gång jag startar min gamla bil med att jag sparat x tusen kronor som jag sen slipper arbeta ihop å därför kan plocka ut x antal mer surfdagar. Men vissa vill glänsa i bilar å vissa vill surfa
Hehe… Finns faktiskt chans att ajg behåller bilen nåt år efter den är fullt betald tom… Då är det jag som sitter o glänser i min förhållandevis nya bil, som inte kostar mig något alls…
En annan intressant fråga: När skall man sluta betala helförsäkring? aldrig? efter 5 år? direkt? Vad tycker ni?
-
Jester wrote:Quote:En annan intressant fråga: När skall man sluta betala helförsäkring? aldrig? efter 5 år? direkt? Vad tycker ni?
Den dagen du känner att du har råd att förlora hela värdet, dvs. om bilen är värd 100 papp och du har råd att det blir 0kr efter en sekund, TÄNK NOGA ÖVER DETTA ……..från en som vet den hårda vägen:smirk:
//Glenn
Logga in för att svara.