Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Perfekta surfbilen

• el_duderino

Medlem
    26 mars, 2006 vid 12:24

Får in min freestyler med, den är 65 bred!

• el_duderino

Medlem
    26 mars, 2006 vid 12:55
    getwet wrote:
    Och jag körde till Kalmar på 0.54 milen……med dubbdäck, automatlåda och inte ens inkörd snurra.
    Ser till min glädje att du får in en vågis på 254. Då går faktiskt min Fanatic Falcon 120 in osså, samt Exocet warpspeed, det trodde jag faktiskt inte.

Grattis till 0.54 förresten! 😉
    Min kämpar sig fortfarande neråt, har bara gått ca: 100 mil,
    senaste tankningen gick loss på 280 spänn å då hade den dratt 0.6 l/mil

• el_duderino

Medlem
    1 april, 2006 vid 16:59

0.56 and counting! 😉

• eddie

Medlem
    1 april, 2006 vid 17:14

Jag är i alla fall mer imponerad av min bil som med en totalvikt på 3,2 ton drar 1,07 blandad körning.

• el_duderino

Medlem
    1 april, 2006 vid 18:12
    Eddie wrote:
    Jag är i alla fall mer imponerad av min bil som med en totalvikt på 3,2 ton drar 1,07 blandad körning.

Sant, räknar man per viktenhet så känner jag mig utklassad! 😉

• getwet

Medlem
    1 april, 2006 vid 18:27

Eddies 3.2 tonnare är naturligtvis en Diesel, och då blir jämförelsen med bensin lite orättvis. Om våra bilar skulle vara diesel blev förbrukningen ca 0.25-0.30dl milen.

Utomlands finns det en Folka Lupo som har modell beteckning ”3”. (3liter 100km)Uppkallad efter dieselförbrukningen. Synd att vi inte kan få se den på svenska marknaden.

För din info El Duderino så tog faktiskt bilen 0.57 på vägen hem….?
    Troligen beroende på det myckna regnandet som fullständigt öste ned från Öland ända fram till Sthlm. Kände hur vattenpölarna slet i däcken konstant…..kanske är en påverkande faktor, eller troligen förresten.

• el_duderino

Medlem
    2 april, 2006 vid 12:21

Ja, Lupon va fan het.. tyvärr slutade dom tillverka den förra året.
    Samma med Audi A2 som oxå hade en diesel som drog 0.3!
    Lupon va nog lite före sin tid och Audin var förmodligen för dyr..
    Men det går ju att göra RIKTIGT bränslesnåla bilar!

Ang. 3 tonnaren:
    Bara för att va riktigt dryg i kombination med att ha för lite att göra så tänkte jag rabbla lite ekvationer som i hög grad styr förbrukningen för en bil.
    Att enbart ange vikt och sedan en förbrukning är en kraftig förenkling eftersom en stor faktor som påverkar är luftmotståndet, iaf i hastigheter över ~60 km/h.
    Sen kommer man tyvärr inte undan att bilen ibland måste accelereras och då får man vända sig till Newtons andra lag F=m*a och ser då att massan spelar en betydande roll här.
    Slutsats: Vikt spelar in när man accelererar + när man kör i t.ex. stadstrafik, men så fort man kommer ut på landsvägen eller motorvägen (surfvägen) så är det luftmotståndskoefficenten (Cd) som är den största boven av alla.
    Den kompletta formeln (förutsatt plant underlag) för effektåtgången ges av:

P=(m*g*Cr + ½*rho(a)*A*S^2*Cd))*S

där,
    m = massa
    g = tyngdaccelerationen
    Cr = rullmotståndkoeff.
    Rho(a) = luftdensitet
    A = Frontarea
    S = hastighet
    Cd = luftmotståndskoeff.

TADA! 😉

Här ser vi att vikten påverkar rullmotståndet eftersom den multipliceras med rullmotståndkoefficienten, som i sin tur bestäms till stor del av underlaget.

• eddie

Medlem
    2 april, 2006 vid 16:29

Just därför är väl ”blandad körning” ett bra mått. Lagom blandning av accelereande och rullning.
    Kan inte Cw-värdet på min bil… men lågt är det inte 😉

• surfridern

Medlem
    11 april, 2006 vid 22:39

Jag tänkte bara säga att jag har 2 bilar som ökar i värde 😉
    ena bilen är min volvo amazon från 1969 och den andra är min T3 buss med volvomotor. eftersom jag fick den gratis så borde den väll öka i värde? den kan ju knappast minska då den inte kostade något i inköp?

• pjoter

Medlem
    18 april, 2006 vid 20:47

glömt bort att jag ju skrev i den här tråden.

bilen gick som en klocka sälen tur och retur, eller inte riktigt som en klocka då brytarna måste lossnat lite på vägen hem å den ryckte nångång ibland vilket drog up bränsleförbrukningen lite.

men slutsumman på bränse blev 2100:- för 180 mil. tycker jag är helt ok då vi ändå va tre pers med full packning och tackräcke med skidor å snowboard på.

Tror inte min 2meters kompis hade velat klämma in sig i en micra i dom timmarna även om vi tjänat några kronor på bränslet.

med försäkring, värdeminskning, olja och andra slitdelar kostade den trippen alltså 2200:-. tror fortfarande det är ganska svårslaget även om nu bränslekostnaden kan bli lägre.

• svenne

Medlem
    18 april, 2006 vid 21:37
    getwet wrote:
    Utomlands finns det en Folka Lupo som har modell beteckning ”3”. (3liter 100km)Uppkallad efter dieselförbrukningen. Synd att vi inte kan få se den på svenska marknaden.

Lupo 3L finns här också (eller, fanns). Det står två på parkeringen utanför och min gode väns far åker runt i en.
    Googla på Lupo 3L och du skall finna.

• eddie

Medlem
    22 april, 2006 vid 06:55

Jag tycker småbilar är lite små.

• jester

Medlem
    7 juli, 2006 vid 21:52

Tror nog att jag åker ut o provar en liten Picanto i morron… Såg att någon räknade på 10:60/liter i tråden. Och nu kostar soppan 12:54…Får man bara in tre speed-segel ett par master lite våtdräkter och nån väska till, så är det ju lugnt. Brädorna får dock åka på taket då. Om man bortser från resorna med brädor på taket, hur mycket extra drar en sådan här bil extra per mil med ett tomt takräcke?

• grozzny

Medlem
    8 juli, 2006 vid 09:38

Brukar man inte räkna med att en bil med takräcke kan dra ca 5% mer??

• getwet

Medlem
    8 juli, 2006 vid 10:00

Tjena speedfena!

Du har ju sett hur vi färdades till Askim…..två pers i en Picanto, fullt där bak och två brädor på taket samt segelbagen. Inget krutpaket direkt på motorvägen men att hålla 110-120 var faktiskt inga större problem. Motvind känns dock….
    Bilen drog ca 0.75 på den resan. Tom (inte TB alltså)på taket, med dubbbdäck i vintras 0.54 och automat. Den ska gå billigare och billigare enligt expertis upp till ca 1500mil. Jag är förvånad över komforten och faktiskt,bilen känns inte som en småbil när man kör trots sin litenhet. Bilen har levererat mer än mina förväntningar, ett gott betyg med andra ord.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Perfekta surfbilen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.