Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Perfekta videokameran att skaffa om en inte för lång tid framåt

• frippe75

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:03

@Ola_P 403684 wrote:

Det viktiga är ju att göra filmen, även med lite snordyra prylar hänger det på att man vet vad man gör och har en bra ide.

Exakt så!

Du kan köpa en Steven-Spielberg-XDCAM-Super-Expensive ge den till en odugling (alltså dom flesta av oss :-)) och resultatet blir skräp.

Sätt en Kamera ifrån Elgiganten i händerna på Tarantino så lovar jag att slutresultatet går att visa på SF för 100:- biljetten..

Seså… iväg till butiken nu…

• jeppo_f

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 09:11

Var ska man leta efter begagnat? Vilka köp/sälj-siter rekommenderas? Är också sugen på en videokamera, men vill inte lägga skitmycket pengar.

/jeppo

• davo

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 10:01

Blocket är kanon. Men se upp för dem som köpt en mini-dv för typ 8500:- för drygt ett år sedan och beger 7000:- nu. Finns många såna “skräckexempel”. Folk, och det gäller de flesta produkter för övrigt, hajar inte att köper dom en sak, ovasett vad det är i princip, så tappar varan halva sitt värde…åtminstone borde det vara så. Själv funderar jag på en Samsung VPD371 (fick nåtutskick från Elgiganten) kostar 1790:-, mini-dv, har 34x optisk och verkar ok…mycket enkel, men alltid nåt att filma med åtminstone) Billig och ingen katastrof att ha sönder om det planerade vattenhuset springer läck.
    Lycka till.

• dude

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 22:26

Ja, nu har ni vidgat perspektivet ännu mer – gett exempel på både Canon XM2, som är rejält dyrare igen, och på andra inte alls lika dyra. Men min kunskap på djupet är rätt så grunt än. Ja säg, vad står egentligen mini-dv för och vad är det…

• davo

Medlem
    8 augusti, 2007 vid 23:07

Mini-dv är dv kameror som använder band, dvs mini-dv band. De klarar mer information än en hårddisk-dv kamera. (dessa har dock ofta mer upplösning o kanske bättre ljuskänslighet). Sedan finns HD kameror…vilket har behandlats här redan.
    Jag säger som Gurra sa tidigare, köp bara en o kom igång…bättre att börja filma än inte alls o vänta på rätt tider. Jag har filmat en del med en Sony PC6…en kamera med drygt 10 år på nacken. Ganska kompetent sak som jag tror gick på 10-12 lök. Nu får du samma standard för 2500:-. Sedan är det hur du filmar o redigerar som är prylen.
    Lycka till.

• memark

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 07:58

Nu är jag rätt grön på området, men visst finns kombinationer? Är ganska säker på att jag vid ett tillfälle använt en Canon HDV-kamera, som lagrar i HD-kvalitet på mini-DV-band.

• davo

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:50

Jo, det är väl HV20 då, http://se.pricerunner.com/pe/8-879347/Videokameror/Canon-HV20-expertrecensioner
    Men dessvärre har den bara 10x zoom.

• ola_p

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 08:54

dvcam band är exakt samma hårdvara som mini-dv, skillnaden är hastigheten på bandet (data mängden är större på dvcam). Om det är i mini-dv som HD sparas så måste det ju vara rätt hårt komprimerat, men man säger kanske mini-dv bara för att banden råkar vara samma?

• frippe75

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 11:24

@Ola_P 403941 wrote:

dvcam band är exakt samma hårdvara som mini-dv, skillnaden är hastigheten på bandet (data mängden är större på dvcam). Om det är i mini-dv som HD sparas så måste det ju vara rätt hårt komprimerat, men man säger kanske mini-dv bara för att banden råkar vara samma?

Nope, mängden data är samma på dvcam som mini-dv det är bara att datat sprids ut påtapen (lägre densitet) vilket är säkrar ur lagrings synpunkt… Alltså ett format för proffsen där man inte kan acceptera dropped frames.

dropped frames är när det blir ett fel/störning på tapen och man tappar en hel bild.

ÄN VÄRRE blir det när man pratar hdv och andra format som inte är mpeg2.

Där använder man sig av GOP bilder (tror jag det heter) som är helbilder medans bilderna fram till nästa GOP är skillnaden i förändring mellan föregående GOP och nuvarande bild. Detta är iofs fallet med MPEG2 men där kommer GOPbilderna kanske varje sekund och inte var 15:e vilket är fallet med HDV och andra MPEG4 kompressionliknande historier.

Då tappar man 15sek…. woops..

Men dude, du har helt fel fokus. Visst är det kul att veta vad man köper och alla finesser men vi borde nästan göra dig en tjänst genom att stänga tråden och vägra svara på dina frågor tills dess att du köpt en kamera och release:at ditt första klipp….

Ola_P, agera!

• dude

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 21:21

Ok, det låter som en billigare är det som gäller, säg runt 2700 kanske som är en summa som slängts här. Men då skulle jag vilja fråga er som filmar vilken optisk zoom som är intressant att ha, Davo är ju för en himla massa medan ni HDsnubbar glatt måste nöja er med 10x (säg om kameran startar på 24mm så blir det upp till 240mm). Stativ har jag förresten.

Om någon har en prisvärd kamera att rekommendera så är jag idel öra.

När det kommer ner till kritan för min del, så handlar det om att komma igång så att det blir något över huvud taget. Så den lösningen som är snabbast från att spela in till att spela upp ett redigerat resultat är det som jag bör satsa på! Det är helt klart den viktigaste aspekten för mig. Och vad de olika alternativen innebär här vet jag inte mycket om alls om.

Om någon skulle kunna hjälpa mig här så skulle jag kanske vara mest tacksam för den infon av allt!

/Nicke

• davo

Medlem
    9 augusti, 2007 vid 22:01

I Apelviken har jag alltid känt att 10x zoom på min gamla Sony PC6 är för lite…mkt action sker en bit ut till havs. gärna 20x zoom, däröver får man ta lugnande så handen inte fuckar upp bilden (även med stativ).
    Kör hårt.

• ola_p

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 05:05

Uppåt 500mm behöver du nog, i exemepelvis apelviken skadar det nog inte med ännu mycket mer.

Ett bra stativ kostar mycket pengar, men är en mycket vettig investering om du skall filma med så långa brännvidder. Lägger du 2700 på kamera så lägg lika mycket på stativ. Det kommer du dessutom kunna behålla när du går ett steg upp till en bättre kamera senare.

• frippe75

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 06:18

@Ola_P 404143 wrote:

Uppåt 500mm behöver du nog, i exemepelvis apelviken skadar det nog inte med ännu mycket mer.

Ett bra stativ kostar mycket pengar, men är en mycket vettig investering om du skall filma med så långa brännvidder. Lägger du 2700 på kamera så lägg lika mycket på stativ. Det kommer du dessutom kunna behålla när du går ett steg upp till en bättre kamera senare.

Exakt!!

Jag har ett Manfrotto stativ med ett Manfrotto 501 huvud. Klarar dessutom tyngre kameror … tror det är upp till 5kg. SuperSmooth…

kostar nytt på cyberphoto 1312 för huvudet samt 181 för snabbplattan samt runt 1000 spänn för benen.

Blir ditt för 1700:-

Hade tidigare 128RC huvudet som var för enkelt. Får du inte till mjuka rörelser med 501:an får du nog gå en kurs i stativhantering:-)

• ola_p

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 06:55

Fast det gungar ju ändå om man försöker filma i Moulay… 😉

Förekommer stativhuvuden typ wimberley till video?

• dude

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 08:34

Men frippe75, vad ska jag med ett till stativ när jag redan har ett lika dant? :confused2: :smirk:

@frippe75 404150 wrote:

Exakt!!

Jag har ett Manfrotto stativ med ett Manfrotto 501 huvud. Klarar dessutom tyngre kameror … tror det är upp till 5kg. SuperSmooth…

kostar nytt på cyberphoto 1312 för huvudet samt 181 för snabbplattan samt runt 1000 spänn för benen.

Blir ditt för 1700:-

Hade tidigare 128RC huvudet som var för enkelt. Får du inte till mjuka rörelser med 501:an får du nog gå en kurs i stativhantering:-)

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Perfekta videokameran att skaffa om en inte för lång tid framåt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.