Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Personbilar för oss med familj och vindsurfintress
-
Personbilar för oss med familj och vindsurfintress
Publicerad av vinta_kestrel på 22 maj, 2005 vid 10:27För oss med familjer – Vad ska man med buss till när man kan få allt i ett i en bil? Både familjebil och surftransport i ett (vi vill ju ändå inte bo i buss när man är utan ungarna – då vill man sova ut på ett hotellrum, inte ligga med en massa snarkande halvfulla surfpolare Men, om man vill kan man ju ändå sova i dessa bilarna)
Mercedes B-Klasse (2245 liter bagageutrymme och 295cm maxlängd på bagaget när man fäller ner passagerarstolen fram!) och Honda FR-V (tresitsig fram)
vinta_kestrel svarade 19 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
245:a. så har du några hundra tusen över att lägga på surfgrejer, bensin, barn å fru-passning medans du är ute å surfar mm.
-
Allt i ett i en bil endast multivan som klarar av dyr ja. Bensinförbruking dyrt disel billig. Att försöka ens komma i närheten av vad man kan ha en multivan tillmed en vanlig bil är helt omöjligt! Surfare utan surbuss vad är det för något?
-
“Surfare utan surfbuss”? Förmodligen familjefar med hus att fixa, två små terrorister och gnällig kärring att försörja, samt krocksäker bil till fmiljen och bränslesnål bil att själv pendla med.
Allt var så himla enkelt när man var 20 bast (198x), singel och körde VW Polo eller sov i andras surfbussar på Klitmöller, Bornholm eller västkusten. Nu vill man ha krocksäker bil som lastar mer än 9-5’an, som drar lite soppa och som fixar att ha bräda, fru OCH ungar inne i bilen. Och som inte ser ut som en jäkla tysk på campingsemester (a.k.a. Multivan)…
-
Har fru och 4a ungar dock aldrig haft råd till något hus, Multivanen krossar så gott som alla andra personbilar så det stänker om det i en 50/50 krock tester med VW buss mot personbil visar så gott som noll skador på folket i bussen och alla döda i personbilen! men det är väl bara att byta ner dig från en surfbuss till en vanlig bil då lider med dig!
-
Vad ska du med hus till, du har ju en VW-buss
Tvivlar inte på Multivans förträfflighet, men med två ungar och behov för en andrabil så blir det overkill. Jag tror stenhårt på B-klasse som familjebil, nu ska jag bara lyckas sälja in det hemma också… Det gick ju inte så bra här, så det går väl käpprätt åt h-e hemma… -
VW Multivan är enligt vad jag hört den mest sålda familjebilen i Tyskland. En grym långfärdsmaskin och helt OK i stan. Du få lätt in hela familjen och behöver inte stuva så förbannat utan kan packa lite mer “casual”. Dessutom är den bäddbar och fäller du lite säten så får utrustningen enkelt plats inne i bilen.
Själv har jag kombinerat denna med en camping/surfbussinredning ( fyra bältade platser, 2-3 sovplatser, kanske 2+2barn) som är urtagbar. Så, då har man campingstuket på sommaren och vanlig inredning på vintern. Bra plats för benen på alpresan.
Inte så billig dock, om man skall köpa ny. Multivan:en har lyxat till sig på senare år.
-
Svar till:
Inte så billig dock, om man skall köpa ny. Multivan:en har lyxat till sig på senare år.
[/ QUOTE ]
Exakt. Köper därför hellre två bilar än en
/Niclas
-
Verkar börja på 200 000:-. Men merca är ju rättså ökända för rejäla påslag så fort man börjar titta på “sånt-som-kan-va-kul” listan…
Har väl haft, för ett sånt premium-märke, lite strul med kvalitet å så.
Men den verkar sjysst!, tycker jag (som har två kidz och inte har Multivan som ett alternativ heller).
Annars ju finns ju Chrysler Voyager på helt nedfällbara stolar… Men då drar prislappen iväg rätt rejält, för att inte tala om soppakostnaden…
B På!
-
Exakt, jag har tänkt ha en liten bil med plats för alla plus bagage, är krocksäker och drar lite soppa. B-klasse fyller alla såna krav. Inte direkt billig dock. En B200 (193hk) ligger på 266kkr, dvs samma som en 9-5 på 150hk ungefär. Sen som du säger Masse, utrustning kostar hos Mercedes.
Nåväl, ganska hypotetiskt för min del just nu med arbetslös fru… Men nästa bil är det banne mig jag som ska välja!
-
vad kostar en multivan då o den e mkt dyrare än en b-klasse?
e de inte bättre å köpa en krocksäker småbil istället å sen en folkabuss typ 2 eller nåt? så har du iaf 100 000:- över att lägga på bensin, å har har grymt mkt mer status på stranden.
Logga in för att svara.