Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Perspektiv Portugal – trådbloggen
-
Perspektiv Portugal – trådbloggen
mikaels svarade 14 år, 4 månader sedan 26 Medlemmar · 48 Svar
-
Ja jäklar, det är bara att gratulera.
Men jag hoppas du inser att du kommer att få sota för denna goda utdelning resten av året? Minst! Så håll dig borta från oss som vill få god utdelning här hemma. Eller tänk inte ens på ordet surfa!/Magnus
-
Idag var, förmodligen, sista dagen på vattnet här nere. Av 19 seglingsbara dagar har jag kört 16, helt makalöst. Och då har ett antal dagar dessutom varit riktigt bra och några tillhör de allra bästa jag någonsin upplevt.
Att då få två sådana här dagar som avslutning och ett ”farväl och välkommen tillbaka” av Guincho är bästa tänkbara slut på denna sagolika surfresa. När jag ögnade igenom denna tråd för att kolla lite hur det varit och hur mycket jag seglat så har jag faktiskt svårt att tro att detta är min surfresa.
Inför året hade jag långt gångna planer på Chile, Brasilien eller till och med Maui kommande höst/vinter, men av olika anledningar så föll bitarna inte på plats för det utan det landade bättre för familjen att ta veckorna i sommar istället. Så – då satsade jag på Guincho och Portugal. Egentligen var planen att upptäcka många fler spots här nere, men vinden och vågorna har liksom varit på ett ställe hela tiden… samtidigt är jag så attans nöjd med att det blev just Guincho, att få köra där i så här fina förhållanden under en längre period är faktiskt rätt mycket av en dröm som går i uppfyllelse!
Linjerna var, om möjligt, ännu längre idag än igår. Vinden kom senare, det var VARMT idag (40 grader), så det höll emot. Gick ut med 4.7 men anade att det skulle komma mer vind senare. Första timmen var det fasiken perfekt, men jag kände av gårdagens timmar (och kanske alla dagar här, ähum) i kroppen och saknade energi. Första repan ut gick, helt enligt traditionen, inte så bra. En skärpning gav resultat och jag fick några, med Guincho-mått mätt, otroligt fina och långa vågor. En fem-sex ordentliga bottensvängar på några, jädrar vad kul!
Efter en paus gick jag ut igen. Visste att jag egentligen borde ha riggat om till 4.2, men kände att jag nog bara orkade lite mer än en timme till ändå. Fyrsjuan var riktigt stor på utsidan, och faktum är att det till och med var en skvätt side-off i vinden idag (!) så vågorna tryckte vind framför sig även på vägen in. När de väl reste sig och det blev slätt så gick det ändå bra att rida och årets tre sista vågor här nere bjöd alla upp så bra som det bara kan bli.
Vilken avslutning. 😀
På tisdag morgon bär det av hemåt och det skall bli helt enormt kul att träffa familjen igen, att få en sådan här resa av sin fru och familj har varit helt fantastisk, fast nog måste jag medge att det har varit några dagar med väldigt mycket längtan efter de också, det är helt enkelt dags att åka hem nu!
Hoppas denna tråd varit någotsånär läsvärd och att fler kan få upptäcka Portugal när det är såhär bra. Jag svarar gärna på frågor om Portugal (har fått några på pm) och annat som rör min resa hit ner, antingen här i tråden eller via pm. Nu ser jag faktiskt fram emot lite paus, och att Torö ser till att bjuda upp ett par gånger i höst, ah…
Acabou a festa!
-
Underbar läsning, verkligen medryckande och kul, får mig att minnas min ungdoms surfresor (även om jag aldrig fick vind i Guincho…)
Och snygga bilder, det rycker i restarmen nu, kanske ska bli miljöpartist och ta ett sabbatsår och bara surfa ;)!
Logga in för att svara.