Senaste nytt Forums Övriga Off Topic php-hjälp

• php-hjälp

Publicerad av styret på 1 december, 2005 vid 10:10

har letat runt som en galning men kan inte hitta nått som funkar för mej.

på min nya sida har jag två ställen på samma sida där jag vill slumpa fram bilder ur olika mappar. varje ställe har alltså en separat mapp med typ 4-5 bilder i varje. innan har jag kört en liknande grej med ett java-script men det funkar ju inte när jag ska köra två slumpgeneratorer på samma sida.
    så jag antar att det jag behöver är ett php-script som klarar av detta. har hittat ett par stycken men itne fått dom att lira. är det nån som kan hjälpa mej emd ett hyffsat lättmodifierat script som fixar biffen?

tack på förhand /styret.

alexasu svarade 19 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • svenne

Medlem
    1 december, 2005 vid 11:47

Visst kan du köra två JS-slumpar på samma sida, varför skulle det inte gå?

Annars finns det hur mycket som helst om du googlar lite, http://www.google.com/search?q=php+random+image funkar.

Hepp,
    Svenne

• ola_p

Medlem
    1 december, 2005 vid 12:48

Möjligtvis kan det skita sig om man har samma namn på variablerna i båda scripten, men det är ju lätt ordnat..

• styret

Medlem
    1 december, 2005 vid 13:22

labbade lite med det förrut men fick det inte att lira, sen är jag ju jävla kass med

ola, fixa

• svenne

Medlem
    1 december, 2005 vid 13:29

Kolla filen. Nackdelen med js är att du måste uppdatera listan så fort du lägger till en bild, men om du ska ha tex 10 statiska bilder som roterar funkar det väl.
    Men javascript suger. Bara så du vet. wink.gif

EDIT: Zip-filen dök aldrig upp, jag la exemplet här istället .

• svenne

Medlem
    1 december, 2005 vid 14:07

Jo, nu finns zip-filen där också. smile.gif

• styret

Medlem
    1 december, 2005 vid 17:09

nu har jag två olika set bilder jag vill variera mellan. alltså det ena är headern och det andra är en liten presentationsbild.
    alltså två olika storlekar på bilder och hälften får bara hamna på ena stället och hälften får bara hamna på andra.

för jag fattade väll din kod rätt om jag såg att det lsumpade två gånger från samma lista?

• ola_p

Medlem
    1 december, 2005 vid 17:37

Svennes lösning är ganska smidig å fin, sen kan man ju skapa sin array med php, så det räcker med att samla ihop allt i en mapp.

• svenne

Medlem
    1 december, 2005 vid 20:57

Men gör TVÅ arrayer då. wink.gif

• styret

Medlem
    1 december, 2005 vid 22:06

det är just där problemet kommer in. jag är kass och fattar inte sånt där…

eller jo fattar ju hur jag skapar en ny array till det dokumentet men hur kallar jag sen upp den?

• ola_p

Medlem
    1 december, 2005 vid 22:28

Svara på din msn ditt dret så ska vi nog kunna ordna något

• svenne

Medlem
    2 december, 2005 vid 09:10

Här har du. Nu får du fan lära mig spocka som gentjänst. wink.gif

http://www.primenta.se/pub/slumpa_2_bilder_ver2.html

–S

• styret

Medlem
    2 december, 2005 vid 09:20

gött. nu har jag två fungerande versioner att köra med.
    Ola flippade ut igår och började modda din grund med php och snackade om att lägga till mysql och grejer. ja han flippade helt enkelt.

tack svenne! men du är ju bara glad att jag skaffade dej en anledning till stt nörda dej med script istället för att jobba… wink.gif

• ola_p

Medlem
    2 december, 2005 vid 20:34

Förbluffande likt min modifikation för att ha två bilder..
    Började fixa lite med readdir() för å slippa skriva arrays för hand. Får göra färdigt det i helgen, borde inte ta så lång stund egentligen.

• ola_p

Medlem
    2 december, 2005 vid 23:54

Sisådär, detta borde funka. http://pastebin.se/2014

Använd:
    Code:

Vart katalogerna finns specar du i pictureBitch.php.

Måste finnas med i head på din html där du ska randomisera bilder:
    Code:

• styret

Medlem
    3 december, 2005 vid 09:14

sitter snuskigt bakfull och tittar på djurprogram och helt plötsligt blev det här språket jävla jobbit…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic php-hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.