Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Pickelfork
-
Pickelfork
Publicerad av surfmc på 26 januari, 2005 vid 14:10Är det någon som har någon åsikt om märket Picklefork? Var säljs det? Någon som kört en Pickelfork 151 ?
patrikol svarade 20 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Vad du säger är att man inte kan lära sig åka på den brädan eller?
Halva kitesverige har ju lärt sig åka på en pickelfork och den bedöms som den brädan som är mest långlivad.
Visst den är tyngre än dagen brädor men om man köper en pickelfork så är man troligtvis ingen mästare på boardoff eller hoppa.
Självklart sitter det två extrafenor för bättre grepp vilket annars är uselt med orginal fenor.
Brädan säljer jag för ca 800kr tycker du jag lurar kille? -
tycker absolut inte du lurar nån med det priset men ska man börja kita så är det bättre att lägga en tusenlapp mer än en tusenlapp mindre. det har man igen sen! att man sliter mer på grejorna i början e bara skitsnack. det har hänt MYCKET senaste åren och jag tycker att man ska köpa en bräda från 2003-2004 som är ca 140cm (kanske något mer eller mindre) som första bräda. efter 10 ggr kan man ju åka fram och tillbaka, efter det är ju en pickelfork i princip oanvänbar. klumpig och extremt tråkig, med en sån kommer man inte ens i närheten av känslan av vad riktig kiteboarding är. ingen vill väl bara lära sig att åka hundra meter?
-
Hmm, vad är det som är så klumpigt, hur mycket mer väger den då? Jag har tänkt att köra myck i Apelviken o Björkäng så jag vill ju ha en som man kan utvecklas med. Fler som har åsikter så skriv dem gärna.
-
Håller med till viss del.
men ska man ha en bräda från 03-04 får man nog lägga 3-4 tusen lite skillnad kan man säga.
Det är ju inte så dåligt att köpa en billig bräda lära sig åka och när man kan åka prova andra brädor och då bilda sig en uppfattning om vilka brädor som är bra och passar till den stilen man ska åka.
Jag skulle bli förvånad om man inte fick brädan såld i sommar. -
ja, hmm, den väger väl en si sådär 4-5kg kanske. du vill ha en 130-140cm allroundbräda som väger max 3kg. lägg lite pengar (2-3-4papp) för fan och ha kul istället för att köpa nått mög som du vill byta efter ett par åk.
-
Svar till:
Hmm, vad är det som är så klumpigt, hur mycket mer väger den då? Jag har tänkt att köra myck i Apelviken o Björkäng så jag vill ju ha en som man kan utvecklas med. Fler som har åsikter så skriv dem gärna.
[/ QUOTE ]
Den väger mycket har dåliga fenor och är lång.
Ingen bräda att utvecklas på. -
Klart att du kan lära dig med en Picklefork kostar inte så mycket och sen när du tröttnar på den så behåller du den och använder den som lättvindsbräda på sommrarna.
Så fort du lärt dig vända och hoppa lite så kommer du att vilja byta ut den men att lära sig med går utmärkt.
-
jag körde picklefork 161 i ett år och bytte sen till 125*35 tablas. för 800:- spänn e det som hittat.
jävligt vassa ändar bara.
staffan
-
Köp den. Om du ska lära dig surfa är det en bra nybörjarbräda. Körde själv med den min första sässong. Bra att ta höjd med och planar snabbt. Kolla bara att det inte är orginalbindningar på den. Dom är sladdriga som fan. Jag bytte mina bindningar efter en månad. Helt annan bräda då! Dock kommer du vilja ha en mindra efter denna sommar men det är en bra bräda till ett bra pris. Det tråkiga är bara att du inte får in den på tvären i bilen. Det är ett mått på bra bräda!
-
den går på längden på en rd iaf.
Jag har lärt mig på en sån å det funkade helt ok men man växer ju som sagt ur den rätt fort.
På 3e försöket att komma upp på bräda med kite så kunde jag köra en bit med den så den e lätt att starta med iaf.
Originalfenorna är däremot knappt befintliga och ger inget fäste alls så det behöver vara på lite större fenor, iaf på hälsidan. -
Jag tycker orginalfenorna räcker. Brädan har en kraftig böjd linje vilket gör att man får mycket kant i vattnet
-
Nä ingen köpare så då får man ta tag i saken och bygga om brädan.
Att köpa dyvinicell och allt kostar ju fan mer än att kapa brädan slipa lägga ny fiber och lite gelcoat.
Får se om exprimentet blir lyckat ska slänga upp lite bilder efter hand.
Blir nog mitt första och sista brädbygge (halvfabrikat)
Logga in för att svara.