Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pin vs. Quickrelease?

  • Pin vs. Quickrelease?

    Publicerad av juan på 8 juni, 2005 vid 01:06

    Vad är det egentligen för skillnad på dessa två system? Vilket används mest? Finns det några för eller nackdelar hos respektive? Som jag fattad det använs QR mindre och mindre, stämmer det? Har bla. hört att Neil Pryde inte skall tillverka QR nästa år.. så hur är det egentligen???

    juan svarade 19 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • poppo

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 04:40

    Gammal diskussion som vart uppe förut.

    Q.R. eller US-cup är mer hållbar (pin säljs inte ens på maui tex) och dessutom lättare. Jag har alltid kört med QR och aldrig haft problem, har däremot sett många pinnar som gängat upp sig och stukats/gått av. Men det finns de som gillar pinnen (se kommande inlägg..) så det är väl en smaksak.

  • calle_b

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 04:54

    Jag var också undrande till va igentligen det var? Har seglat pin freeride, lite vågor, med PIN i nära 7 säsonger, och har ALDRIG vart med om stukningar, eller om den gängat upp sig…

    Bytte nu ändå till Q.R där jag känner större trygghet och det är i mitt tycke lättare att koppla i och ur.

  • lars_k

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 07:00

    Vill man köra Pin så kan man ju köpa Norths Race-base. I den är pinnen och tendon-infästningen svarvad i ett stycke. Håller nog bra, ingen risk för urgängning etc.

  • juan

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 07:51

    Svar till:


    Gammal diskussion som vart uppe förut.

    [/ QUOTE ]

    Har sökt men inte hittat.

    Men vad jag hört så är QR från olika märken inte alltid kompatibla med varandra, medans pin systemet är det? confused.gif

  • el_duderino

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 08:04

    Håller själv på att gå över från PIN till QR.
    Har råkat ut för några knäckta PIN’s men det är inte anledningen till mitt byte utan det är bristen på långa (45) RDM förlängare med PIN.
    Köpte SP’s Local Spirit QR carbon förlängare och använder för tillfället den tillsammans med en adapter som gör det möjligt att koppla den till en PIN mastfot.
    Saken är den att jag upplever kopplingen Adapter – Förlängare (alltså QR) att glappa.. vet inte om detta beror på en kass adapter (eller förlängare) eller om det är olika märken som inte är helt kompatibla!? Glappet är iaf så pass stort att att det är störade i vissa moment då jag känner att hela rigger rör på sig!!!

    Någon som har tips/råd/teorier?

  • oaxen

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 08:08

    Jag drar alltid fast mina pinnar med superlim. Det enda som hänt sedan pinnen kom var förra året när jag inte orkade limma och fästbulten böjdes.
    Aftonbladet eller Expressen?

  • juan

    Medlem
    8 juni, 2005 vid 13:21

    Är det någon som vet hur det är med kompatibiliteten mellan de olika märkena när det gäller QR?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pin vs. Quickrelease?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.