Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing plana med 6.0a?

  • voodoo

    Medlem
    28 augusti, 2002 vid 11:57

    Tippar på att jag (nu 73kg men på väg ner) med min 87L Proof wave/freestyle och Disco 5.9 (som jag nu bytt mot SuperStar 5.7) behöver ca 8 m/sek här på Mälaren och lite mindre i saltvatten, sedan att det är roligare med fullt drag är ju en annan historia (ibland vill man ju inte hoppa trots att man har planing) smile.gif

  • martin

    Medlem
    28 augusti, 2002 vid 16:02

    Vilken tur att du fick med att du bytt segel, Voodoo! Trodde för ett ögonblick att du fortfarande åkte runt med dina gamla 02-prylar. Puuh.

    Eller också skiter jag i att du bytt Disco mot Superstar. Vet inte riktigt.

  • voodoo

    Medlem
    28 augusti, 2002 vid 16:31

    Vet inte riktigt (jo det vet jag) om mitt inlägg var mer meningslöst än ditt, JAG höll mig iallafall till ämnet! Men det kanske är den tiden på månaden för dig, för du gnäller iallafall som en kärring!

  • rrd

    Medlem
    28 augusti, 2002 vid 16:52

    När SMHI talar om vind i sjörapporten så är det medelvind under 10 min. Normalt sett så är byarna ca 50% kraftigare än medelvinden, dvs medel 10 m/s med byar på 15 m/s.

    Vid vindobservationerna är det dessutom några meter upp från vattenytan, har för mig att det är 10m.

    Teknik för tidig planing är som vanligt extremt viktigt. Som man lätt kan se en bra dag i Apelviken. En del planar dåligt trots att dom har ca 1 kvadrat större segel mm än andra.

    Ett knep är att belasta brädan så lite som möjligt genom att hänga lite mer i bommen och att falla av o utnyttja vindbyarna rätt.

    Jag brukar kunna plana m 5,7/255a 55 bred /22 fena ca 85 l vid 8 m/s

    Efter att ha tränat på att lyssna på sjörapporten o kollat vindmätare sen surfingens barndom (Nidingen o Glommmen) så har jag kommit fram till att jag planar från 7-8 m/s =seglingsbart i viken

    PS Vindmätaren i viken visar för lite vid V-N för att den sitter skymd

    På fredag verkar det äntligen bli vind!!!

    //Magnus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 augusti, 2002 vid 15:46

    Har just skaffat mig en widestylebräda (en x-ray) och planar nu väldans tidigt med ett 8.0 segel. Fördelen är att jag denna windlösa sommar fått en hel del segling.
    Och visst är tekniken oerhört viktig! Har kommit fram till att jag vid pyttevind behöver stå med framfoten vid mastfoten och sätta bakfoten vid främre stropparna och dessutom “hänga” i bommen för att få ok gång även då det knappt blåser. Med den tekniken planar jag direkt då folk börjar anse att det blåser (svårt att tända tändstickan till grillen)!

    Jörgen

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing plana med 6.0a?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.