-
Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes
Hej alla glada surfare!
Jag är ganska ny inom vindsurfing. Har seglat gammal ihoplockad 80-talare vid sommarstugan tidigare och tyckte det var skoj men ville prova med riktiga grejjer.
Gick och köpte en 133-liters bräda med 7.0 segel för ett tag sen och har hunnit vara ute några gånger. Kan lungt säga att balansen var ett problem i början när jag körde lättvind men nu börjar det gå bättre. Framförallt tror jag det underlättar att jag kör i lite hårdare vindar nu vilket verkar göra det hela mer stabilt. (Och roligare!) :laugh:
Eftersom jag fick försmak av planing sist jag var ute så vill jag maximera chanserna att plana igen. Därför behöver jag tips på segeltrimmning. Framförallt är det “outhaul” som jag funderar över. Jag skulle vilja få mer buk på seglet men då tar framkanten av seglet och lattorna i masten och gör att det ser “konstigt” ut. Skickar med en bild som visat mitt problem där A visar hur det ser ut med hårt sträckt segel och B och C visar hur det blir då jag försöker få mer buk på seglet.
Blir det ofta som i B och C? Är det ok att segla så?
Det säkerligen en del turbulens från masten när man seglar åt ena hållet (B). Åt andra borde det vara ok.Kan man göra nåt för att slippa det här eller är det bara att segla på? :confused2: Tacksam för alla tips jag kan få!
Logga in för att svara.