Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

• booman

Medlem
    1 augusti, 2008 vid 08:08

@Knatte 483983 wrote:

Testa att dra nedhalet på ett fullcambrat racesegel, så förstår du varför pinne eller vev behövs…
    Första gången jag riggade mitt Naish stealth så var 3-4 stycken som använde pinne och andra hjälpmedel. Ingen klarade av att dra ner detta utan vev..

Håller med fullständigt! Har en V8 9,0:a med 2 cambers. Funderar starkt på att skaffa en vev…:tongue: Och då kan man ju bara tänka sig hur det ska va med ett fullcambrat…

• mikaels

Medlem
    1 augusti, 2008 vid 11:24

Upphittade pinnar? Ribbstolsrester? Borra och mecka?
    Varför köper ni inte en sån här: http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=174&Aid=435
    det gjorde jag för länge sen (när de gjordes i plast), funkar hur bra som helst. Vev kan väl vara bra, särskilt för racesegel som kräver lite mer, men annars tycker jag det verkar lite overkill…

• mahi

Medlem
    1 augusti, 2008 vid 11:39

Drar cambersegel med endast hängselekroken. Dock är tampen rätt dragen i blocken. Det går att dra ner för de flesta för de flesta segel.

Problemet är bara att man inte kan surfa efteråt för ryggen pajar.

Resultatet är att man ( i mitt fall iaf) att man får springa till kiropraktorer och naprapater och har ont i ryggen hela tiden så man inte kan surfa.

Har fått “nedhalsförbud” av min naprapat/kiropraktor.

Sluta vara så förbannat macho och köp en vev alt north XTR förlängare om ni skall rigga fullcambersegel.

• baddaren

Medlem
    1 augusti, 2008 vid 15:04

Tack för alla tips. Jag tror jag fått till ett rätt ok trim nu. Framförallt var det för lite nerhal som var problemet. Dessutom lärde jag mig att även om lattorna inte glider förbi helt enkelt så löset ett rejält “pump” oftast saken.

Precis hemkommen från en vecka i sommarstugan med mycket vindsurfing… Lite för lite vind tyvärr men det blev en del surfning i alla fall. Har lärt mig köra med hängsele och fotstroppar, men nästa gång vill jag ha mer än bara sjöbris tack… 🙂 Får se om det kan blåsa i mer i Grekland i nästa vecka. I så fall blir det nog till att hyra.

• Knatte

Gäst
    1 augusti, 2008 vid 15:26

@mikaels 486318 wrote:

Upphittade pinnar? Ribbstolsrester? Borra och mecka?
    Varför köper ni inte en sån här: http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=174&Aid=435
    det gjorde jag för länge sen (när de gjordes i plast), funkar hur bra som helst. Vev kan väl vara bra, särskilt för racesegel som kräver lite mer, men annars tycker jag det verkar lite overkill…

En sådan räcker inte långt i race/freeride segel model tuffare. Då krävs ett tvåhandsgrepp eller ännu hellre vev.
    Jag hade en sådan som du visar förr. Är pensionerad sedan länge:smile: Den kan säkert funka i våg/freestyle segel mm.

• booman

Medlem
    1 augusti, 2008 vid 17:02

På tal om o dra nedhal… Tittar man på rigg o tuning-video under fliken multimedia på den här länken: http://www.neilpryde.com/sails-2007/flatwater-sails/v8.html så ser det ju hur lätt ut som helst. Inga verktyg där inte…:confused2:

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plana snabbare – segeltrimhjälp sökes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.