Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Plana tidigt med liten bräda!
-
Plana tidigt med liten bräda!
Publicerad av kungdenknege på 11 april, 2004 vid 22:03Tjenis!
Var ute i Lomma igår, blåste väl en 8-10m/s i medel och jag körde nya F2 Mystery på 75 liter och ett YES Wave On 5.3. Det sög. Faktum är att jag knappt planade en enda gång, vilket väl var sådär halvkul. Klen som jag är, bara <65kg, tycker jag att jag borde komma igång någorlunda i de vindarna, i byarna om inte annat.
Men det gjorde jag alltså inte. Vilket måste innebära att min teknik suger pung. Var ju iofs andra gången på brädan, innan dess har jag aldrig stått på något under 90 liter, men jag tänker att det kanske finns något finfint knep som någon bara väntar på att få dela med sig av?
Det jobbiga var att det hela tiden kändes som om jag hade tillräckligt tryck för att komma igång, men så fort jag tog i ordentligt, lutade mig ut och skotade in en aning försvann allt tryck och brädan lovade upp. Det kändes heller inte som om det fanns så mycket utrymme för att experimentera, för så fort jag inte hade ordenlig fart sjönk ju brädan Det var ju f.ö. alltid någon del, aktern eller fören, som var under vattnet, vilket väl skapade en jiddrans massa motkraft och hindrade planingen.. Så nu vänder jag mig till er, hur ska man göra?
ola-h svarade 20 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Mmm… Jag vet på ett ungefär hur det känns. Har stått där (under vatten) med en 80-liters bräda (väger 82 kg) när folk har planat upp bredvid en… Det första man måste tänka på är att falla av. Sedan måste man pumpa. Eventuellt måste man falla av lite grann till. Om inte det funkar kan man prova att falla av och pumpa. Jag tror att du börjar förstå nu;) Om inte tricket med att falla av och pumpa funkar, så är det bara att inse att byn inte var tillräckligt stark, tyvärr. Små brädor kan vara rent överdjävliga ibland trots att de kan vara bland det mest underbara som någonsin skapats på denna jord… Precis som något helt annat med trevlig outline;)
-
go big or go home!
vägde som dej förra året (har gått upp 5 kilo, inget nytt fett och ingen träning men nånstans har jag byggt upp 5 kilo muskler under vintern…) och skulle aldrig drömma om att försöka plana med något så litet i 8-10 sekundmeter. du får nog iallafall slänga på nått större segel. -
Tycker oxå det låter lite lite. Själv kör jag 117 liter och 7.0 eller 6.4 i de vindspannet, väger dock 17kg mer än dig men ändå. Kör större bräda eller större segel, fast jag tror inte den brädan tar så mycket större, så då hjälper det inte med större segel.
Annars e det som någon skrev, fall av och pumpa som en dåre -
8-10m/s…..jag vaeger som du…runt 65….och blaser det 8-10 skulle jag nog kora 6.2 och min 100L cross braeda
-
Det kanske finns en del att göra med segeltrimmet (har gårdagens trim funkat förr?) också, en cm hit eller dit kan göra underverk för ett “kraftlöst” segel. Annars tycker jag att du borde ha planat i byarna (om det verkligen var 10 i byarna)
-
hade ru släppt på uthalet 2-3 cm och kunnat pumpa så hade det inte varit nåra problem att komma upp i planing å hålla den mellan byarna/Benke
-
Svar till:
har gått upp 5 kilo, inget nytt fett och ingen träning men nånstans har jag byggt upp 5 kilo muskler under vintern…
[/ QUOTE ]
5 extra kilo muskler utan träning
Var har du käkat för piller under vinter? -
Jöo agäjn!
Tackar för alla svaren, det kanske bara är jag som är blåst ( ) och tror att jag ska kunna plana? Det var ju nästan ännu värre, plötsligt inser jag hur lite tid på vattnet jag kommer få i sommar 😛
Iaf, ska jobba på pump-teknik. Faller av gör jag redan som en död fågel. Men tack!
Och du Styret, man får nog sjuka fingermuskler av att skriva så mycket på konfen För att inte tala om ölhävarmuskler, runkmuskler m.fl.!
-
Blåser det 8-10m/s kör jag 6.3 och 105lit. bräda. Det är väl inte meningen att man ska pumpa sig fram helatiden. 5.3 kör jag på min 78lit. bräda när det blåser upp mot 12m/s ungefär…
-
Den här vinddiskutionen vs segel är intressant. Jag är helt jävla övertygad om att det blåser betydligt mindre än vad folk ofta tror/säger att det gör när dom kör vissa segelstorlekar. För det första måste man skilja på vad det blåser i byarna och vad medelvinden ligger på. Det som är intressant är ju medelvinden. Jag har varit framme med vindmätaren och sett att ligger medelvinden på 12 m/s (vilket är en rätt hög medelvind) Då kör folk (runt halmstad) på 4,5 – 4,7 m2. Blåser det medelvind på 8-10 m/s brukar det vara runt 5.4 – 6.0 som gäller..ligger medelvinden på 6,5 – 8 m/s så brukar 7.0 och däröver segel plockas fram.
-
absolut visst är det så styret . det var bara en observation jag gjort. Blev själv förvånad sen jag fixat vindmätare.
-
jag vet itne om jag tillför diskussionen nåt spec men vill bara tilllägga att i lördags så tog jag ut min splajtans nya jp freestyle-wave 84 i apelviken, tyvärr inte mycket till vågor men de 8 – 10 m/s räckte för att den besten skulle dra i väg som ett skott med mina 70 kg på… hehe å det minsta jag seglat innan har varit 113 l. det är såå jäääääävla stor skillnad, kanske lite väl klent med vind för den men satan i gatan vad snabbt den planar..
-
Det krävs som du misstänker en del teknik för att komma igång tidigt med små prylar och sedan ännu mer teknik för att hålla planingen genom hål. Som flera nämt gäller det att falla av lite (inte för mycket dock) och pumpa till lite (inte för mycket). Grejen mer en liten bräda och liten fena är att man inte vill belasta vara sig bräda eller fena för mycket. Det gälller att liksom vara lätt på fötterna . Tricket är mycket att dels genom att fördela vikt mellan segel och fötter belasta brädan så att lagom mycket yta används. För mycket bräda i bromsa och för lite ger inte tillräckligt med lyftkraft. Samtidigt kan man inte låta kraft gå ned mot fenen som man kan göra på en större bräda.
När du pumpar skall du liksom snarare tänka att brädan skall ligga plant och lätt på vattnet än att du skall trycka ned kraft på fenan. Att brädan under allt detta trixande ligger stabilt i vattnet är också viktigt (ingen vinglande, alltså). Allt detta gör att det i allmänhet funkar bättre att försöka hänga lite i seglet och sedan småpumpa lite med armarna än att tokpumpa med hela kroppen. Det senare kan funka en kort bit, men sedan sjunker man direkt igenom igen.
Även när man väl kommit upp i planing är trickat att hålla brädan “still” och belasta den rätt.
Någon var inne på segeltrim också, och det är förstås viktigt. Det skiljer otroligt mycket i lättvind på vad en lättvindstrimmad och normaltrimmad 5.3:a kan får att prestera. Observera dock att för mycket buk visserligen kan ge bra bottendrag, men sedan också kan vara midre effektivt när det gäller att glida genom vinden. När du väl planar ökar den effektiva vinden (med fartvinden) och ett något planare segel kan var mer effektivt. En balansgång, alltså.
Själv använder jag inte vindmätare och har därför ingen koll å¨exakt när jag planar med liten vågis och 5.3, men vid 10m/s är jag rätt säker på att jag har bra fart. Jag har dock kört småprylar länge och varit tvungen att lära mig få dessa att funka tidigt. Träning ger färdighet.
Logga in för att svara.