Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Planande lättvindsbrädor
-
Fick just bevisat min tes kring skillnad mellan stor slalom och formula (se mitt inlägg några rader upp, gick inte att citera):
Packade både storslalomen med 8,8:a och formulan med 10,8 idag. När jag kom till vattnet så verkade det blåsa hyggligt så jag gick ut på slalombrädan (135 l, 82 bred) med 8,8. Tyvärr så var inte vinden så bra som jag trodde så det var så jag precis kunde pumpa mig upp i planing/halvplaning, men hade absolut inget tryck. Bytte till formula och fick direkt tryck i grejjerna. Några pumptag och sedan gick det för fullt.
Så jag är jättenöjd att jag skaffade en formula igen! Jag tycker iofs fortfarande att slalom är roligare, men formula funkar också! -
Paketet för 21900 är ett riktigt bra paket. Grymt bra bräda, riktigt bra rigg med bra komponenter.
Det du ska försöka få med till det paketet är en bra fena. Tex Drake R19 är en fena som funkar bra till den brädan. -
Klart att S-board-paketet är klart mycket vassare….men, man kan ha riktigt skoj på en gammal fanatic-formula också! Jag har haft den fanaticen och kan väl säga att den inte är lika vass runt en bana jämfört med en nyare, men jag tycker att den är enklare att segla. Mitt Formula-hastighetsrekord (ok, då det är väl inte toksnabbt) på ca 27,5 knop topp om jag minns rätt är satt på en sån. Risken är ju naturligtvis att skicket inte är lysande, men kan vara värt att kolla upp om budgeten inte är såstor och du inte bor allt för långt ifrån säljaren
-
Håller med Macts, köp fanaticen och testa om det är något för dig, formulagrejor är otroligt omtåliga och då är 5000kr en bra prövo-peng. Sedan upplever jag att det är bättre fart på de gamla formulaprylarna i jämförelse med de nyare.. Har haft Lorch från 2001 och fanatic från 2005/2006 och lorchen är snabbare och skönare att segla lätt slör/kryss och halvvind.. Runt en kryss/läns bana är väl de nyare bättre, men jobbigare att segla speed/halvvind med tycker jag iaf..
-
Mac och Petter. Ni har delvis rätt i det ni säger. Min tanke var att han får en rigg som är riktigt bra. Mast, segel och bom i det paketet går inte sönder i första taget. Brädan kan vara aningens långsammare, men den håller sig i bra skick en längre tid än den gamla fanaticen.
Gamla segel och master vet ju ni båda hur pass bra de håller när det gäller formulagrejjer.
Men som sagt, i slutändan är det ens budget som avgör vad man vill lägga på en utrustning oavsett vad det gäller för grejjer.
-
Tack för alla svar.
Budgeten kan nog sträcka sig till det dyraste paketet 🙂 Hade dock från början inte tänkt köpa FW utan en slalom men den får kanske vänta tills senare (om jag nu inte hittar ett FW-paket för 15K och en slalombräda för 5K).
Jag tror också att äldre brädor är mer “allround” än dagens kryss/läns raketerna vilket kan vara trevligt. Dock vet jag hur lätt tävlingsdjävulen vaknar hos mig och hur “olyckligt” jag skulle vara om jag inte kan matcha de andra på vattnet… Att köpa en äldre mast och bomn är jag däremot mer tveksamt till en . Det är stora påfrestningar på stora riggar och en trasig mast gör ofta stor skada på seglet.
-
Här har du ett formulapaket för ca 14000:-
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27810&title=starboard-162&cat=12
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27659&title=formulasegel-2c-windwing-2fhansen-11-2c6m2-med-mast&cat=13
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=27654&title=x9-bom-2c-code-red-9m2-og-north-sails-10-m2&cat=13 -
Ja för sjutton. Har du budget, vill vara säker på att inte materialet begränsar dig, och att du får grejjer som håller bra så är ju S-board-paketet bra.
Kolla med Micke Öhlund om han har sitt formula kit till salu fortf (S-board162, Mauisails segel och bom) så kan det vara så att du har råd med en slalomplaka också
-
Testade min första formulabräda idag. Köpte den på studs. 😉
Det var fanimej mycket grymmare än jag trodde.Det går inte alls lika fort som en slalomplanka med fullt tryck, men känslan är precis densamma. Så nu kan man ju äntligen ha kul när det bara blåser litegrann. Verkligen häftig känsla. Och skönt att kunna träna kortbrädesegling i de här vindarna. Jag är också förvånad över vad lättsvängd och kvick under fötterna formulan känns. Nu körde jag med 8.8 men jag tyckte det var väldigt lätt att gippa, fast det var ju typ tvärstopp när man hade vänt på skutan. Men ändå.
Underbart kul. Tack för all input!!
-
Knatte
Gäst19 juli, 2010 vid 07:38Vad blev det för Formula??:laugh:
-
Det blev en RAD, alltså en Ryman-ritad bräda. 82 one foot off tror jag. Å en hurricane-fena.
Kan slänga upp bilder ikväll.
🙂 -
Formula verkar grymt i lätt vind. Framförallt om man vill köra bana (vilket inte jag gör)
Om man vill ha en bräda med mer svängegenskaper så är freeride bättre, dvs om man vill lära sig att köra vågor senare osv… det finns sköna freeride-brädor för lätt vind (om man har lämpliga segel o de funkar som de skall, rätt buk osv).
Viill man köra fort är i lätt vind är formula perfekt, nybörjare eller de som ej kört så länge kan dock ej hantera formula i lika starka vindar som freeride eller slalom tror jag (bortsett från Stefan L o några till som kör jämt)
-
Första gången med 11 kvadrat igår. Det blåste mer än jag hade räknat med till en början men det funkade väldigt bra, bortsett från att man var rätt skraj att krascha prylarna…
Det roligaste var nästan att det funkade precis som jag hoppades när vinden droppade. Det behövdes väldigt lite för att komma igång och sen gick det som fn igen. Fascinerande att när man slörar hem så får man ibland gå upp i halvvind för att hämta lite fart och sen falla av igen.Jag förstår precis vad du menar Rasmus med att man blir bra på att gippa. Dessutom så har iaf min bräda en tendens att sjunka under ytan med nosen om jag dräller för länge runt masten, så slalom-slag funkar allra bäst.
Gippar funkar rätt bra om man bara hinner rycka rätt till i riggen i rätt sekund. Annars är det rätt kört och seglet ligger i vattnet.För den som vill ha mer tid på vattnet och som har en hel del vana så kan jag inte annat än jättevarmt rekommendera formula.
Fullt-tryck-känsla precis som på slalombrädan fast i lätta sommarbrisar…!Tack igen för alla tips!
-
Kan inte prata mig nog varm för Formula som cruising-kit. Under mina Formulaår (2003-2007) tog jag till och med mig formulan och 11.6an till sommarens Fårövistelse. Att cruisa runt Fårös points och långa stränder, över pallkanter, flundror, tångruskor och rev med fullt race-tryck i 4-6 m/s, sol och shortsväder är svårslaget.
För mig påminner det till och med mer om surf och vågsegling på Maui än att vågsegla och surfa höstvågor på Torö, Gislöv eller liknande.
Har inte rört mina fomulaprylar på ett par år men inte heller sålt dem trots ett rejält intresse (snacka om kapitalförstörelse). Att slänga in brädan i bussen och sticka ner till Baggen (5-10 minuter från mig) och sticka ut i sommarbrisen en stund är otroligt befriande. Den perfekta sommarseglingen i Stockholm om man frågar mig. Tog en fika ute vid KSSS Saltis häromdagen. En lätt 5 m/s bris, sol och en massa båtar på vattnet. Jag fick sånt sjukt Formulasug så jag inte visste vad jag skulle göra av mig (kunde inte sticka ut pga morsans födelsedag).
Formula är så mycket mer än ett större segel. Den större bredden och de där sista extra 10-15cm fena gör oerhört mycket för prestandan. Visst har slalom och stora freerides en funktion, men i min mening är de onödiga kompromisser om man vill vindsurfa mycket i t ex Stockholm, i synnerhet som det finns mycket Formula till salu beggat. Varför pumpa omkring på en kompromiss när det finns krispig race känsla?
Visst är det känsliga grejor, men det går att hantera. Köper man en rigg och en bräda som inte är helt slut (kolla efter softa områden på däcket, och efter sömmar som är på G i synnerhet mellan nedhalet och upp utmed maststrumpan) så kan man klara sig i många år på en bättre beggad formulautrustning (nej min är INTE till salu).
Just do it!
JB
Logga in för att svara.