Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Planande lättvindsbrädor
-
Har fått hem en Formula till slut igår. Inte lätt att hitta fraktsätt, men hittade ett paket då det passade med bilskjuts norrut.
Har kört en hel del stor freeride (145l) med 9.8 segel och 54cm riktig race-fena. Så ska bli kul att se vad skillnaden blir med en Formula (Fanatic T2), nån kvadrat mer på seglet och ett par dm på fenan.
Har sambo och tonårsbarn som fattat lite tycke för vs och som lär sig för fullt. Så formulan blir perfekt att ha nåt kul att köra på i 4-6m/s när de är ute och bokar upp 145litaren med småsegel.
Bara det slutar vara spegelblankt…annars får man väl se om man kan skrämma iväg brorsans båt i vattenskidfart om man ska få nån “TOW”
-
Testade Formulan igår första gången.
Körde egentligen 104 liter och 7.0 men när vinden verkade minska kopplade jag på 7.0:an en stund på Formulan. Antagligen helt fel att köra 7.0 på formulan, men fick iaf lite känsla för brädan. Känna på att komma i stroppar och känslan i planing…
Lurigt/ovant att komma i stropparna när de sitter så långt ut, och med stora fötter som jag är det lätt att trampa utanför brädan =)
Intressant och smått skrämmande upplevelse i planing, speciellt med helt fel segel…blev aldeles för låg bom.
Blir nog lättare i lite mindre vind och ett formulasegel.
Som flera har skrivit var formulan extremt känlig i responsen, minsta fotstyrning och den svänger direkt, gocart-känsla är bra beskrivet. -
Det är lättare att köra stort (rätt) segel på Formula. 9.8 är nog en lämplig minsta storlek, glöm de där med 7.0.
-
Jo, jag förstår det. Ville “inviga” brädan, men orkade inte rigga upp 11.6 eller 9.8.
Eftersom det var bra drag för mindre bräda prioriterade jag den körningen =) -
MiNA HERRAR
Jag har just, som kanske första svensk (?), testat min JP Supelightwind 90 Pro Edition som verkar vara den enda i sitt slag – en hybrid mellan slalom och Formula. Den ligger på JP:s hemsida och är testad på Riks. Den är på 154 liter, 237 lång och 90 bred med en aktre undersida med utfasningar som på en del Formulabrädor.
Sedan början på 80-talet har jag byggt epoxibrädor som framåt början på 90-talet blev allt smalare och tunnare. Efter för mycket plöjande utan planing i Stockholms skärgård la jag ned men tog upp vindsurfingen igen förra året. I somras fastnade jag framför inslagen med JP Surpelightwind och beställde en via Surfers från neil Pryde i Danmark.
Har nu i 8 timmar testat brädan i ca 6-7 m/s i byarna med Sailoft Traction 6.5 kvm. Vid tillfället gick inga vita gäss men jag gissar att det var max 7 i byarna. Brädan kommer lätt upp i planing när man kliver bak med bakre foten. När man sedan kliver ut på kanten ökar farten ytterligare. När man kommit i åtminstone främre stroppen och börjar stänga ökar farten ytterligare och man flyger fram i den förhållandevis lätta vinden. Brädan är extremt lättseglad när man är van vid vingliga slalombrädor. Den går spikrakt dit man vill och tar ok höjd på kryssen i planing, dock något sämre när man plöjer. En viss teknik kräfs för höjdtagning i dålig vind eftersom brädan har kort linje i vattnet. Fullfartsgippar är inga problem men radien blir större än med en liten bräda. Man planar dock hela vägen runt om man inte klantar till det på slutet.
Jag har också under 2 timmar testat brädan i 8-9 m/s med ett segel på 4.7 kvm. Samma sak där. Den planar lätt och sticker iväg och känns ungefär som en slalombräda fast inte lika livlig. Lätt att hantera bara man kommit i stropparna som sitter ganska långt ut på kanten i förhållande till en vanlig bräda.
Man kan med lite teknik lära sig segla brädan utan några plurr. Med ett segel på 7.5-8.5 är jag övertygad om att man kan få en lång planingssäsong framför sig utan att köpa Formulagerjer. Detta är bland de bästa köpa jag gjort!
Mvh
Herr Pelegrin
-
Jag har oxå slagit till på ett komplett “Formula kit”. Seglet är 11.0, låter stort i mina öron… Har aldrig varit i närheten en Formula men i helgen så…Ska bli kul att sluta vänta på vind, premiären blir nog i Habo, o som det ser ut nu lär jag få kämpa med grejerna för det “lovas” ca 8m/s…Är det nån som vet hur Formula funkar med gräsfena, har en 38 djup (typ 48cm i framkant) som störst. Rak fena i “Habo-soppan” kan man nog glömma…
-
kinetic;626567 wrote:Jag har oxå slagit till på ett komplett “Formula kit”. Seglet är 11.0, låter stort i mina öron… .
Kul grattis! 🙂
Det är allra störst när vattnet ska ur mastfickan… Innan camberna vänder neråt så är det inte möjligt att rubba mitt north uppåt.
-
Carl R skrev:
“Det är allra störst när vattnet ska ur mastfickan… Innan camberna vänder neråt så är det inte möjligt att rubba mitt north uppåt. “
‘
På min formula, har jag en ögla på upphalstampen som jag hakar i selens krok när jag ska dra rigg. Detta är i synnerhet användbart för att lyfta riggen ur vattnet när mastfickan är full på 11.0 seglet. Funkar grymt bra och sparar rygg, armar och humör! Tror detta heter easy uphaul eller nåt sånt.Och kinetic.. var försiktig så du inte dingar brädan om det blir 8 m/s,,, formula i 8 m/s första gången medför viss kastfallsrisk, Beteendet på riggen är lite annorlunda än på vanliga bräden…
-
Herr Perigrins test av JP superlightwind fick mig att börja leta i plånboken. Tyvärr dammade det mest i den, men man får väl hoppas på jultomten. För dessa brädor lär inte vara billiga; men kanske idealet för surfare i Östra Svealand.
Här finns en beskrivning av brädan samt en lång film 20 min, där Rik på slutet planar omkring utan tillstymmelse till gäss på vågorna. Ser grymt ut.
-
Som sagt – Ni kan få ut mycket av denna bräda och då får man väl väga in när man överväger om det är värt att lägga ut några extra tusenlappar för alla extra timmar i planing. Man kan ju också väga in att man sparar in på utgifter för enorma segel. Har man redan segel upp till 6.5-7.5 så kan man klara sig i vindar kring 6-7 m/s. Jag får lov att återkomma när jag testat brädan med grannens 8.2-segel i lite lugnare vindar.
Mvh
Herr Pelegrin
-
Alken: Ja dinga vill jag inte då brädan skall vara helt odingad (har köpt grejerna men ännu inte sett de, var min bror som hämtade upp de då han bodde i närheten av säljaren). Jag tror ju inte att det blir 8m/s utan snarare 5m/s, det är ju ett dåligt vind-år i år…O skulle det blåsa bra kan man alltid rigga stor-slalomprylarna (ca 105 liter 245/58 med 7.9) då dessa vaknar till liv ganska bra kring 8-9m/s!
-
Herr Pelegrin;626661 wrote:Som sagt – Ni kan få ut mycket av denna bräda och då får man väl väga in när man överväger om det är värt att lägga ut några extra tusenlappar för alla extra timmar i planing. Man kan ju också väga in att man sparar in på utgifter för enorma segel. Har man redan segel upp till 6.5-7.5 så kan man klara sig i vindar kring 6-7 m/s. Jag får lov att återkomma när jag testat brädan med grannens 8.2-segel i lite lugnare vindar.
Mvh
Herr Pelegrin
Hur mycket väger herrn om jag får fråga?
-
Håller med tsss, Herr Pelegrins inlägg (och lite mer surfande runt på nätet) fick mig att inse att mitt drömåk redan existerar!, En guld edition tack men 23 papp får mig att hoppas på en god potion tur när jag nästa år, efter att ha lärt mig surfa ordentligt på min SB GO, kan hitta ett fint ex till bra pris begagnad…
-
Super Lightwind ser precis ut som de här sk free-formula brädorna som fanns redan runt 2002. Har ett boards-test hemma på några såna.
Men att man inte skulle kunna bränna sidvind med en formula, det är ju löjligt. Däremot är det lite knivigare kanske när man närmar sig 8 m/s och kör halvvind med 11. Däremot blir kastfallen lite speciella på formula har jag upptäckt. Det blir liksom en horizontell halvcirkel istället för ett hugg rakt fram.
Rock n roll!!
-
MINA HERRAR
Herr Pelegrin väger 76 kg. I helgen väntas bra vind i Stockholms skärgård så jag får återkomma med fler rapporter kring JP Superlightwind.
Mvh
Herr Pelegrin
Logga in för att svara.