Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Planande lättvindsbrädor
-
Herr Pelegrin;626798 wrote:MINA HERRAR
Herr Pelegrin väger 76 kg. I helgen väntas bra vind i Stockholms skärgård så jag får återkomma med fler rapporter kring JP Superlightwind.
Mvh
Herr Pelegrin
Bra vind? Det är vi inte intresserade av. Den ska ju funka i dålig vind;-). Om du kan tvinga upp någon 90plusare på den för test med typ 8.5 skulle det vara förnämligt.
-
MINA HERRAR
Forstättning avseende JP Superlightwind… Det var någon som inte ville ha bra vind. Jag håller inte riktigt med. Helt ok att segla JP:n i bra vind och vi kan kanske börja med det:
ca 8-9 m/s
Seglade JP:n i gropig sjö i 8-9 m/s med 8.2-segel och fick en riktig resa. Jag var naturligtvis överriggad och fick jobba lite för att hålla ned den i vind men det var inga problem med spinnouts eller dylikt. Brädan går som sagt som på räls. På väg in på sista repan pressade jag tydligen riggen lite väl hårt vilket fick som följd att masten gick av med en riktig smäll. Söker nu begagnad 4.90-mast till min vänlige granne som lånat ut den brutna till mig.ca 6 m/s
Seglade JP:n på platt vatten med ca 6 m/s i byarna med 8.2-segel. Den planar utan problem och är lätt att hantera. Det är bara att falla något och kliva bak på brädan utan att pumpa. Jag uppskattar att ett segel mellan 7.5 och 8.5 bör vara tillräckligt för normal sjöbris på östkusten om man vill ha planing.Enda svårigheten jag hittills konstaterat är höjdtagning i riktigt svag vind. Då får man hitta en teknik med rätt slackt skotat segel eftersom avdriften annars kan bli stor. I planing är det dock lätt att ta höjd.
Mvh
Herr Pelegrin
-
Fanken vad jag tycker att det är skönt med formula. Helt underbar känsla att bara bränna omkring så obehindrat i 5 m/s. Rätt skaplig benträning också för den delen…
-
Ja, det blir väl till att skaffa en sån där flytbrygga framöver. Mycket benträning blir det ju inte om man siktar på segling över 10m/s i dessa tider.
OBS! Är det någon som vill sälja ett paket så hojta till. Vinden gör mig till köptorsk.
-
Äntligen, fått Formulan i vatten med rätt segel. Det blåste inte mycket, för lite, men kom ändå i planing ett par gånger. Sjukt vad lätt den gick igång. Utan planing låg jag och höll jämnt med ett gäng segelbåtar i en segeltävling i fjärden. Låg då runt 2 knop. När en liiten liiten by kom poppade jag upp i planing och toppade 18.9 knop och blåste förbi båtarna.
Kul =) -
Maglu;628522 wrote:Äntligen, fått Formulan i vatten med rätt segel. Det blåste inte mycket, för lite, men kom ändå i planing ett par gånger. Sjukt vad lätt den gick igång. Utan planing låg jag och höll jämnt med ett gäng segelbåtar i en segeltävling i fjärden. Låg då runt 2 knop. När en liiten liiten by kom poppade jag upp i planing och toppade 18.9 knop och blåste förbi båtarna.
Kul =)Kul att höra! 🙂
-
MINA HERRAR – Forts. JP Superlightwind
Jag försår tillfullo Formulagängets tillfredsställelse med att kunna utöka möjligheterna till planing när det annars skulle vara ett evigt plöjande. Om man ser på den senaste månadens förhållanden i Stockhoms skärgård är det inte många timmar man fått planing med en vanlig slalombräda.
I fredags var det dock perfekta förhållanden för hyrbiden JP Superlightwind och så även i går, måndag. Vinden har pendlat mellan ca 5 och 7 m/s. Jag har införskaffat ett mycket lätt segel på 8 kvm utan cambers. Med denna stadiga bräda och detta lätthanterliga segel behöver man inte lägga onödig kraft på att hantera vinglig bräda eller jobbiga upphal av seglet. Kraften kan istället koncentreras på det många är ute efter nämligen upplevelsen i planing. Återigen vill jag propagera för fördelarna med JP:n när det inte går vita gäss på havet. Om vinden ligger på 3-5 m/s och det kommer en by på ca 6 m/s så faller man bara av litegrann och pressar igång den med fötterna. Det går lätt att komma i stropparna och väl där med stängt segel så kan man bihålla planingen även efter vindbyn. Om man faller av litegrann så ligger man ofta kvar i planing tills dess nästa by kommer.
Jag har kompletterat brädan med en slalomfena på 66 cm. Höjdtagningen i planing är otrolig jämfört med vad jag är van vid. Även detta förhållande gör att man får ut mer av seglingen eftersom man får mycket tid att köra race på slören när man utan problem tar upp allt på nästa bog.
Vindsurfing är inget antingen eller! Det är självklart så att man bör ha en mindre bräda i vindar i över 10-12 m/s men varför inte ha kul när det blåser runt 5-7 m/s istället för att besviken vända hem efter att i optimistisk anda väntat på den vind som aldrig behgade dyka upp. Det blåser sällan så mycket som prognoserna förutspår, i alla fall inte i Stockholms skärgård.
JP:n är extremt lätt att hantera. Gipparna kan förmodligen en relativt oerfaren åkare lära sig efter några gånger på brädan. Vill man ha bekväm hantering så föreslår jag ett lätt segel mellan 7.5 och 8.5 kvm. Då får Ni garanterat många fina timmar i planing.
Vid tillfälle ska jag försöka testa brädan mot en slalombräda runt 130 liter i vindar 7-10 m/s. Jag har ingen GPS så jag vet ännu inte vilka farter jag uppnått, bara att det känns som det går rejält fort. Återkommer med fler rapporter!
Mvh
Herr Pelegrin
-
JP Superlightwind verkar extremt bra som freeride för lätt vind (4-8 m/s medelvind ungefär?)
Idéen med den brädan är ju bara att den skall plana tidigt (med bredd 90 cm “enligt kravspec”) och vara lätt att gippa.Exocet Sting som jag är också en mycket bra freeride-bräda för lätt vind (5-10 m/s medelvind).
Kan man hålla planing på 3 m/s med JPn (med normal kroppsvikt) så är det ju suveränt.
En formula borde ju vara snabbare eller kunna ta höjd bättre, mycket troligt (annars måste nåt vara fel)
Det viktigaste är ju dock att man kan utveckla sitt vindsurfande på det sätt man önskar (varför fastna vid om den skulle vara aningen långsam om den planar superbra, jämfört med en speed-bräda är ju våra hastigheter på formula, slalom eller freeride ändå inget) -
Det var lite byig hårdvind idag så jag testade lite hur högt och hur lågt jag kunde gå. Tyckte gps-spåret blev lite annorlunda. Nä, jag var inte full. 😉
Det blåste NNO.
Att bryta över i slör när man egentligen bara ville kryssa sig ur eländet var rätt hårigt. Men sen när man passerade det värsta så blev det ju lugnt igen.
Men att försöka hitta slörpunkten där man höll farten när det tutade i var inte lätt. Så fort man gick upp en aning så var man ju överriggad. Det funkade tills man låg i vattnet. -
MINA HERRAR
För oss som missade eller valde bort tisdagens vindar så fungerade det faktiskt bra även på onsdagen förutsatt att man hade tillräcklig segelyta. Jag hade min bästa dag på JP Superlightvind med repor i planing på ca 1 km med 8 kvm. Det blåste ca 6, kanske 7 m/s som mest. Funderar över hur fort det kan gå – något tips om billig/bra GPS?
Mvh
Her Pelegrin
-
Pelegrin: Det finns bara en som gäller: GT31. Kolla denna: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57774″]GPS for Dummies – en nybörjares guide till GPS… 🙂 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
-
Tack för tipset. Tar mig en funderare! Mvh Herr Pelegrin
-
Jag har precis fått hem denna rätt ovaliga pjäs, Drops Kranz 85 bred och 222 lång.
Byggd helt i kolfiber, inte av Thailändska Cobra som allt annat utan av Tunisien.Skall luftas imorgon eller nästa vecka. Blir intressant se hur den står sig mot andra liknande farkoster typ JP lightwind, Lorchen och andra stora slalom. Vi får väl ha en lättvindsträff och jämföra lite någon dag 🙂
-
Mycket intressant. I avvaktan på valresultatet är nog DROPS-bedömningen topp ett på intresselistan. Hoppas Du får många fina timmar i planing! Det ser ju ut att blåsa bra i helgen. Var seglar Du? Mvh Herr Pelegrin
-
Idag blev det Dalarö men blåste så bra så droppen fick stanna hemma. Men kommer fler dagar snart. 🙂
Logga in för att svara.