Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Planande lättvindsbrädor
-
Seglade i Södra Skärgården under lördagen med korta repor i planing med 8 kvm och ska nu ut på söndagen. Ser ut att blåsa runt 6 i byarna. Mvh Herr Pelegrin
-
Hur går det för “Gammal räv” på Droppen? Jag var ute en vända i dag fredag på JP:n och fick några repor i planing men inte många. Det blåste klent men ser bättre ut i lördag sen eftermiddag. Mvh Herr Pelegrin
-
PERFEKT SÖNDAG I SÖDRA SKÄRGÅRDEN!
För en gångs skull stämde prognosen och vinden låg i topp mellan ca 7-11. JP Superlightwind med 5.7 kvm för dagen formligen flög fram. Jag och grannen på min hembyggda 30 år gamla slalombräda i epoxi körde i kapp. Det visade sig att utvecklingen gått framåt och JP:n gick hem med segern trots att slalombädan körde med 6.5 kvm och mycket mindre fena. JP:n gick uppskattningsvis ca 5 knop snabbare. JP:n tar också mycket bättre höjd i full planing. När man väl är i position i stropparna och har stängt med seglet så går den som på räls vare sig man kryssar, kör på halvvind eller slörar. Lite sjö är heller inga problem trots bredden på 90 cm. Vill man hoppa är det bara att trycka till litegrann i motsjö. En annan angenäm upplevelse är att den är enkel att länsa med sele. På samtliga bogar går den såeldes spikrakt. Det är bara på kryss i icke planing som det krävs teknik för bästa höjdtagning. För en som inte vill vingla kring plöjandes på smal bräda måste JP:n vara ett perfekt alternativ särskilt som den inte bara duger i det lägre vindregistret utan går lika bra med mindre segel i vindar runt 9-10. Jag har genom åren gjort några bra köp och det här är ett av mina absolut bästa!
Mvh
Herr Pelegrin
-
Jag var ute på dalarö i fredags. Ruskigt varmt, soligt och perfekt höstdag…. för en kaffe på stranden…..inte ens 85cm breda Dropsen fungerade i den obefintliga vinden. Hoppas brädan får bekänna färg denna vecka. 🙂
Veckan efter denna bär det av till Gotland men då hoppas jag jag slipper segla lättvindsbräda även om det vore kul testa om så bred bräda funkar i halvstökig onshore så länge det inte bygger för mycket. -
LYCKA TILL MED DROPPEN och vinden på Gotland!
Her Pelegrin
-
vem säljer jp brädan i sthlms området? skulle gärna klämma lite innan det blir affär.
-
Skidsport säljer JP (vet dock inte om dom har nån sån hemma)…ring och kolla
-
Skidsport har inte brädan. Kontakta Surfers i Varberg. De kan importera den från Danmark! Mvh /Herr Pelegrin i Stockholm
-
Droppen finns här
http://www.surfspot.se/drops-kranz-85-lightwind-race.htmlMan kan provköra mitt ex om man vill och bor i sth.
-
Surfers fick hem en JP Super Lightwind nu i veckan faktiskt. Så där finns den att klämma på iaf.
-
MINA HERRAR
Om någon skulle bevivla Herr Pelegrins goda omdöme – läs gärna andra uppfattningar om JP Superlightwind:
http://69.64.75.65/forum/showthread.php?t=9081&page=2
Mvh
Herr Pelegrin
-
Snacket kring lättvindsbrädorna dog tydligen ut. Ska jag tolka det som att JP Superlightwind står i en klass för sig eller…? Under fredagen var jag ute i 5-8 m/s och fegade lite med 5.7 eftersom det såg ut att blåsa rejält i byarna. Det var dock en missbedömning men det blev en hel del åka i alla fall. Mvh / Herr Pelegrin
-
hur är jp`n när det blir lite chop små vågor? antar det blir väldans benträning? funderar på att köpa en större slalom bräda men det valet kommer vänta tills i vår. jp`n är ett intressant val oxå. fasen vad svårt det ska vara.
-
Tyska surf hade ju ett rätt gediget test nyligen där superlightwind var med tillsammans med motsvarande brädor från andra märken (nummer 8 2010). Enligt detta test var JP:n mer formulalik men inte lika extrem som formula och mjukare gång och lite mer lättseglad än formula.
Ungefär som man kan gissa var ingen bräda bäst på allt. Lorchen var mest allround, då den var välbalanserad mellan att klara chopp och samtidigt mycket tidig planing. JP:n var bäst på passiv planing, dvs planing utan pump och hade hög komfort men andra brädor var bättre i chopp, sväng och jipp.
Starboarden och Taboun krävde lite mer av seglare men hade bättre fartpotential och kunde göra mer aggresiva actionjippar.Dropsen var inte med men hade självklart vunnit allt 🙂
Närå. Jag skall i alla fall komma med ett utlåtande om den så fort jag testat den i rätt vind. Hittills har jag bara hunnit segla den i 2-4 m/s för det har blåst för mycket de andra dagar jag kunnat vara ute. -
Herr Pelegrin;635890 wrote:Snacket kring lättvindsbrädorna dog tydligen ut. Ska jag tolka det som att JP Superlightwind står i en klass för sig eller…? Under fredagen var jag ute i 5-8 m/s och fegade lite med 5.7 eftersom det såg ut att blåsa rejält i byarna. Det var dock en missbedömning men det blev en hel del åka i alla fall. Mvh / Herr Pelegrin
Jag fattade inte att det var en tävling i att ha bäst bräda, sorry. Men du verkar ha nya konan helt klart om du kör den med 5.7. Grattis nya pastorn!
För min del har jag knäckt en latta i formulaseglet, pajat slalomseglet, flyttat och dragit på mig en rejäl halsfluss. Tänkte kanske hoppa över till officiella klagotråden snart istället.
Logga in för att svara.