-
Planerar köpet för mitt första kitekit (NV Skåne)
Har lärt mej nästan allt om grundläggande kitesurfing under min vistelse på Santa Maria, Sal, Kap Verde för några veckor sen (på Titik-skolan om nån känner till den).
Behöver eventuellt bara ta 1 lektion till då jag inte hann längre än att lära mej försöka stå upp på brädan mitt ute i vattnet, så att jag kan lära mej hur man gör rätt för att hålla sej uppe när man börjar åka.
Tills dess lär jag hålla mej på land och helt enkelt bli bättre på att manövrera kiten, då jag behöver förfina den tekniken.Hursomhelst, jag bor i nordvästra skåne, och planerar huvudsakligen att åka i Skälderviken i det område där vinden är bäst för de mesta. Annars kan jag tänka mej att jag nån gång besöker Lomma-bukten söderut, alternativt bukten vid Halmstad.
Men vilken kitestorlek skulle ni rekommendera för en nybörjare i Skälderviken (Ängelholm/Höganäs), om nu nån har varit där?
Tror jag övade för de mesta på 7 kvm på Kite Beach vid Santa Maria på Kap Verde, men vinden är såklart annorlunda här.Har lite tajt budget så tanken är att jag ska ha kitekitet ett tag, så har inte möjlighet att byta kite så snart jag blivit duktigare (som de ser ut nu iaf).
Å andra sidan behöver jag en kite som jag också kan hantera såhär i början.
Hursomhelst, siktar just nu på 10 kvm, men har hört att man kan tröttna på de ganska fort och vill skaffa 12 kvm samt 9 kvm för när de är starkare vindar.
Men även detta beror på var man bor antar jag?Vattnet i sej där jag bor är någorlunda långgrunt, så vågorna är rätt snälla.
Är som sagt noob på detta :p
Logga in för att svara.