Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planing gammal freeride jmf ny freestyle

• Planing gammal freeride jmf ny freestyle

Publicerad av anonym-anvandare på 18 februari, 2004 vid 13:35

Hej. Går i brädbytartankar.
    Just nu kör jag på en F2 Xantos bräda från –98 med största segel på 7,4. Den är 59 bred, 295 lång och med volym på 133 l. Om jag skulle byta den mot ex. en stor Fanatic skate på 112 l eller JP freestyle. Kommer jag då att plana lika tidigt eller kanske ännu tidigare med min 7,4:a ??? Kompenserar den ökade bredden den minskade volymen när det gäller planingen?

Mvh
    Mattias

anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

Medlem
    18 februari, 2004 vid 14:16

Ah, dristar mig till ett försök till svar!

Modigt eller dumdristigt, avgör själv… 😉

Nu var det ju ett tag sedan jag körde på en 295a av den skolan, men snäppet mindre freeride-brädor med liknande shape har det ju åkts en del på.

Min gissning är att du med en modern freestyle (egen erfarnhet här bygger främst på Fanatic Skate 64, JP Freestyle 115 samt Skate 100) planar minst lika tidigt.

Bredd är viktigare än volym när det gäller planing. En 80 cm bred bräda med 110 liter planar garanterat tidigare än en 60 bred bräda med 140 liter (förutsatt någorlunda lika bottenkurvor).

Något som även påverkar tidig planing rätt mycket är brädans vikt. Själv tycker jag att en 6 kilos bräda upplevs som ganska mycket enklare att få igång en samma shape med ett par kilo till på.

Dock tror jag att du kommer att uppleva att din Xantos håller planing bättre, går lite fortare i lättvind, tar bättre höjd och inbjuder till mer avslappnad segling rakt fram än en modern freestyle. Däremot kommer freestajl-brädan uppleves som rejält mycket mer lättsvängd och mindre, enklare att hoppa med och lätt att få igång. Hygglig fart oxå.

En liten reservation – det är ganska stor skillnad på freestajlbrädor och freestylebrädor (ruggigt trist ordvits, ah!). De mer “extrema” freestylebrädorna har inte alltför lång del av bottenkurvan som är rak och ibland även en del tail-kick. Detta gör att de är lite segare att få igång, men i gengäld svänger de som f-n. Exempel på brädor av detta slag kan man nog säga att F2 Style och Mistral Joker är. Mer “allround” betonade freestyle-brädor är tänkta att klara freestyle fint, men ändå funka för lite rakt-fram åkning och inte vara svåra att få igång. Exempel kan väl JPs (lite extremare i år, dock) och Fanatics freestajlplankor anses vara. RRD är väl mittemellan, eller nå’t. Starboard var länge “allround”, men årets vågar jag nog påstå tillhör den “extrema” skolan.

Så – för att inte tappa planing så gäller det att hitta “rätt” freestyle-bräda oxå. Men det är inte alltför lurigt, många här kan ge fina svar och har mer erfarenhet än vad jag har.

Själv kör jag stor freestyle och tycker det är skoj. När speednissarna slagit i tillräckligt många spikar i min bräda så lär jag en vacker dag snegla på fortåkargrejor (igen), men det är ett tag dit känns det som… 🙂

Lycka till å Surfa På!

• jake_break

Medlem
    18 februari, 2004 vid 17:11

Varför nämner man aldrig bottenarean som mått? Ökad bredd måste ju ge snabbare planing pga att bottenarean ökar.. eller?

• ian

Medlem
    18 februari, 2004 vid 20:58

låter väl ganska bra, men frågan äär hur man ska mäta det. För det är väl inte hela bottnen som ligger i vattnet, ska man då mäta ut på ett visst ställe, för olika vikter, tillverkarnas egna teorier/säljknep osv (ex virtual volume system). Och sedan vilken fena, teknik, rigg osv. Blir nog rätt klurigt, men det kanske är möjligt att det skulle vara ett bra sätt. Kanske något tal som någon kvotprodukt eller så av bredd och kurva över ett visst område?, jaja

• anonym-anvandare

Medlem
    19 februari, 2004 vid 11:37

Tack för för svaret dr Masse. Så om man inte vill snurra så mycket segel utan även friåka en del borde ex JP freestyle (-03) o Skaten passa bra.

Mvh
    Mattias

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planing gammal freeride jmf ny freestyle

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.