Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plast som inte smälter frigolit?

• Plast som inte smälter frigolit?

Publicerad av anders_hoffman på 23 augusti, 2004 vid 19:01

Ja! Så ska vi komma igång o laga brädan igen!
    Den här gången blir det ordentliga tag, jag ska såga bort 6-7 cm av nosen och sedan fixa till detta ordentligt med kolfiber!

Mitt problem är att frigoliten kommer att blottas efter sågningen, och på den ska ju kolfiber och plast ligga.

Jag behöver alltså en plast som inte smälter frigoliten, men som endå funkar tillsammans med kolfibern!!

Styren smälter, polyester smälter.. finns det fler ämnen som smälter friggon?
    Varken själva plasten eller härdaren får ju innehålla ”smältande” ämnen.
    Eller ska man ha någonting imellan frigoliten och plasten/kolfibern?

Det är denna kolfiber jag tänkt köpa.

anonym-anvandare svarade 20 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 19:08

Lägg ett lager med gladpack mellan frigoliten och kolfibern för att skydda den mot frätning.
    Sen kan du använda vanlig super-epoxi för att fästa kolfibern.

• tdk

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 19:08

Kan du inte höra med dom som säljer duken? Dom säljer ju plasterna med(?) Tycker ju att dom borde veta vad dom säljer..

• anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 19:26

1 Styren är ett lösningsmedel eller hur?
    2 Brädor med frigolitkärnor eller eps /expanderad POLY styrene) lamineras med EPOXY!
    3 Använder du plast som innehåller lösningsmedel som t.ex STYREN smälter du polystyren.

Varför folk hela tíden envisas med att använda annat än epoxy på en epoxybräda övergår min fattningsförmåga!
    Gillar folk krångel???

Lycka till

• anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 20:15

Nr 1 :Varför ha kolfiber i nosen på brädan? Det blir marginelt bättre och brädan kommer inte att hålla bättre om du inte lägger ansenligt antal lager.
    Nr 2 Använd epoxy, polyester fäster mycket dåligt på epoxy och skulle då bara lossna vid en rejäl smäll. Dessutom smälter det frigoliten som du redan skrivit.
    Mitt råd använd en tunn väv typ 150g/m2 (1 eller 2 lager) och epoxy typ west eller SP. Spackla med plasic padding slipa fint upp till 400P MED klots och köp billack att spruta på -klart och som nytt!
    /per

• anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 22:20

Du ska klart inte använda den väven din länk visade, den har fibrer åt endast ett håll. Fixa 200grams kol på BeHåPe istället, eller använd glasfiber 170-220gram. Epoxy givet vid arbete med frigolit. SP och West eller liknande finns nog oxå på BeHåPe 040440710. Fila till efter du sågat av nosen tills du är nöjd med formen, sedan slipar du rent ca. 5cm runt skadan så att väven får fäste i omgivande laminat minst 5 cm. Klipp väven 2-3 lager och plasta eländet. Ett tips är att tejpa med maskeringstejp efteråt över det laminerade så att det formar sej bra över skadan, blir mindre slipjobb efteråt. Nästa dag slipa lätt och spackla med t.ex. Plastic Padding och fixa finishen med 400 papper. Lacka med sprayfärg å det e klart.
    /Janne B

• anders_hoffman

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 19:34

Tack allihoppa för perfekta svar..
    jag droppade kolfibern o körde glasfiber och epoxi istället.. Funkar bra..
    Blev dock lite svettigt en stund:

Höll till på altanen, med brädan o alla lagningsprylar… Jag la på 2 lager glasfiber (ska lägga på två till imorrn). Det tog kanske en halvtimme från att jag började blanda epoxin till att jag var klar.

Jag fick med några ”byttor” med massa markeringar, med andel härdare och bas.. Suveränt tänkte jag, så slipper man tänka själv..

Blandade upp i en av byttorna och penslade glatt på brädan..
    Blev klar och gick ner med ”byttan” i källaren, för att försöka tvätta penseln någorlunda..
    Plötsligt börjar det puttra, fräsa och ryka ur byttan.. Epoxin smälte hål på den, och jag fick en hel del ut över golvet… Fick tag på en handduk som jag kunde ta byttan med osså ut på tomten.. Fullkomligt sprang upp till brädan, för att slita bort allting innan det skulle börja smälta frigoliten, men där märktes absolut ingenting..

Det var ganska kallt ute 15-16 grader, så antagligen fick härdningen nån superfart när det kom in i värmen.. Vad vet jag?
    Men nu har iaf. brädan legat inne i 45 minuter utan att något hänt.. (pjuuu)..
    Hoppas det härdar till sig under natten..

Tack igen för alla svar! Konfen är suverän!!

• stinger

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 20:10

Jag tror du fick en exoterm reaktion i byttan (härdsmälta laugh.gif ). Epoxi avger (om jag int minns helt fel) värme när det härdar och för mycket epoxi på ”ett ställe” ger en rätt kraftig värmeutveckling. Ingen fara vid laminering bara vid ”fyllning”

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2004 vid 22:04

Det här problemet har beröts tidigare på konfen. Om man fyller igen t ex en djup grop, säg djupare än 1 cm så kan man få det här fenomenet. Så om man t ex ersätter stor bit bortslagen frigolit med epoxi + mikroballonger så måste man blanda in något annat i epoxiröran. Man kan blanda i rejält med bitar av divinycell så att det blir en avsevärd reducering av volymen härdande epoximix. (Divinycell är ett distansmateriel som finns i affärer som säljer lamineringsepoxi osv)

TSSS

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Plast som inte smälter frigolit?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.