Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Playmate erfarenhet
-
Playmate erfarenhet
Publicerad av anonym-anvandare på 23 maj, 2005 vid 12:39Någon som har erfarenheter Naish Playmate, fungerar den den som en ’bump and jump’ bräd?
adde svarade 19 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
kan tänka mig att det blir vått och glider bra i vattnet,
sett runda former på den, tar
en nog till molnen ochså om det blir vågat. -
Jag seglar den stora playmaten (115) från 2005, shapen är densamma som 2004 men 2005:an är betydligt lättare.
Den går inte supersnabbt, men ligger ruskigt platt och som alla andra freestyles är den inte så kul att bara åka runt på…. Däremot är den kul och bra på klassiska trick som carving 360 etc.
Vilken playmate är du intresserad av och vad menar du med ”bump n’ jump”?
/adde
-
fundrar på playmate 100. Hur är en playmate gemfört med en starboard freesex, eller en JP frestyle?
-
Jag kör JP FS 111 och har testat Adde’s lek-kamrat och tykte den var, som sagts, mycket söligare. Den är hur lätt som helst (jämfört med JP’n som är hur tung som helst) och det märks, men verkade inte göra någon skillnad för mig. Snabbheten tycker jag påverkar hur lätt det är att poppa och rotera vilket jag tykte är mycket lättare på min. Kan ju även vara så att jag är van med min bräda… eller…. Testade den med 6.9 och det kan vara i största laget för PM 115 för den var inte snabbt till planing med det kittet, Eller så måste man på med ett par cm fena till. Jag körde original 26’an. Jp’n har 30 som original vilket jag bara kör på just 6.9’an. Det är ju stor skillnad mellan fenorna. Den ligger som ett strykjärn på vattnet och är mycket platt i däcket.
Hoppas för Adde’s skull att nästa version av PM blir bättre på popp och snurr än gamla carvgrejjor så han lär sig det någon gång!! Mooaahhhahahahahahaaaaa
Har du möjlighet så försök testa.
Lycka till!
-
Kör på en Playmate 100 och är mycket nöjd. Är ingen freestyle-expert. Det blir mest ”bump-n-jump” för min del vilket jag tycker Playmaten funkar bra till. Försök ibland få till någon Willy Skiper och Vulcano men det är en bit kvar
-
Planingen tycker jag personligen inte är några problem med 7.0, däremot är den lite svår-poppad med 7.0 – men jag lider av en gammal slalom/course racing som gör att jag sätter mastfoten lååångt fram när jag kör stora segel….
I övrigt är det nog SBS (Skit Bakom Spakarna) som är problemet för min del, det går inte bättre för mig på Skate112 eller freesex107
Jämförelsen med freesex kan jag bara göra med 02 (116) och 03 (107) som jag seglat endel och de var faktiskt inte alls bra som freestylebrädor (i dagens mening) och 03:an hade/har uppenbara problem med kvaliten. 04 och 05 ser ju betydligt bättre ut men de har jag inte haft nöjet att segla.
/adde
-
Jaru Basse… Du får nog lira lite på tekniken….
Provade Jockes Playmate 115 nere i Krik, DK. Helt superslätt bakom piren och jag kan lova dig att det poppet jag fick till på Willy Skippern var det värsta jag provat. Brädan fullkomligt exploderade ur vattnet.. När man sen landar har man ett helt dansgolv att sätta ner brädan på, däcket är ju helt platt och brett som en dörr.
Men att få ur den i Volcanon var mycket segare, så någonstans gömmer sig poppet. Fick höja bommen max och trycka lite. Den är inte lika lätt att dra ur och slida runt som piggen, utan verkar som om man måste trycka till lite i hoppet.
Vad gäller planing, så får man ha mycket tryck på framfoten och gnugga lite, så kommer den. Väl när den börjar plana är det ut på kanten som gäller för att få den att speeda riktigt gött. Den höjdade helt OK.
Det som krävde mest vana är att man står mitt upp på däcket helt plant.
Så jag tror att när man väl får trimmat in sig på den, så finns det bra kapacitet. -
Jaru Martin…. teknik och teknik. Är inte så säker på Willyn så jag testade inte den. Du nämner ju själv att det var svårare att få upp den i Volcanon och det var det jag jämförde med.
Helt klart finns det kapacitet, jag har bara kört den en gång.
-
Jag har också märkat att man måste knycka till lite för att den ska plana tidigt. Det kan bero på det helt platta däcket som gör att man ofrivilligt lutar brädan något åt lovart. Man får peka med tårna för att den ska glida fint, alternativt stå långt ut på kanten.
Kan ju tillägga att jag kör 100-litaren..
/Jonatan
-
adde i Torkelstorp, foto Kris LevemyrNog går den att poppa alltid!
/adde
-
Jag har igen erfarenhet av playmaten, men har hunnit med 2 olika freestylebrädor tidigar och har insett att jag åker runt och hoppar och rider vågor med en bräda som är till för plattvatten och freestyle trick. Så om du är sugen på en naish, så skulle jag vilja tipsa om en bräda och brädtyp som jag tror många skulle ha roligare på än freestylebrädorna. Vector! Ska förbi swell idag och hämta ut en sprajlans vector 98. En bräda som inte suger sig fast som freestylbrädorna, utan har en livligare kännsla och mer fart, samtidigt som den är en freestyle/freeride/våg-kompromiss. Har man inte stora freestyle ambitioner så tror jag att man får mer surfglädje på denna typen av brädor.
Klart slut! /Cavalli -
Svar till:
Nog går den att poppa alltid!
[/ QUOTE ]
Men var lite realistisk nu och ta bort naishklibban från näsan ett tag nu Adde. Hur många försök har du haft innan lördagens genomslag?? Erkänn också vad Andy berättade… Poppet är inte det bästa eller rättare sagt det är tyngre att få upp den än många andra fristilsbrädor, trotts den minimerade vikten.
-
Jag har redan skrivit att den inte poppar superbra, men det är inte DET som är mitt problem. SBS (skit bakom spakarna) eller kanske rent av FFF (för feg förare) sätter mina begrännsningar. Jag får det att fungera hyffsat när jag kör utan maxdrag men då behövs bättre timeing och mer kraft, i mer fart behövs mindre kraft men då fegar jag, av någon anledning, gärna ur… vilket som alla vet betyder hårdare krascher!
Men visst, bästa Naishseglaren på EFTP (2004) seglar i år på Vector i stället för playmaten.
/adde
Logga in för att svara.