Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › PLOCKA NER KITE SJÄLV…….
-
PLOCKA NER KITE SJÄLV…….
Publicerad av anonym-anvandare på 20 augusti, 2003 vid 10:26Hur plockar man ner kiten själv på bästa sätt när det blåser som faan….
jag brukar plocka ner den långt upp mot vinden å försöka lägga den på LE… men när det blåser mycket så re-launchar den direkt…släpper man bommen å använder leachen så blir det fett lintrassel…
tacksam för tips!
/T
biorno svarade 21 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Tipset är att inte göra det själv men ibland är man ensam så…. tja…
Leashen uppåt. Draken längst ut i fönstret. När den är 1 meter ovanför marken, släpp bommen rör dig mot draken och drag ordentligt i leashen. Hoppas på det bästa.
Var beredd att springa mot draken för att rätta till den om den lägger sig lite snett. Men återigen DET ÄR INTE ATT REKOMMENDERA ATT TA NER DRAKEN SJÄLV. Det är nästan bättre att be en badare. Men ge då först ordentliga instruktioner som att ta tag mitt på LE osv…. -
det ska inte finnas badare dar du kitear och du skall icke kajta sjalv…om det blaser for mycket och du vill ta ner kiten anvand leashen och lev med trasslet.
-
Som en liten parentes såg jag en artikel hur man tar ner kiten själv, som faktiskt funkar också. Du använder ett utdragbart hundkoppel sen får du räkna ut resten själv.
http://www.kiteboard.com/PopUp.cfm?p=Particle&ID=6&l=en&source=tips
-
blåser det riktigt mkt gåre fan inte å lägga ned den.
släpp sketen en bit ut och försök försiktigt driva upp den på sandstranden! (med leash alltså)
har nästan aldrig fått nå fett lintrassel, försök att gå in till land med helt sträckta linor, sen är det bara att tvinna upp de! -
Kul sätt med kundkoppel!
Borde man kanske prova på bara för att d e kul! -
ställ kiten i zenit, ryck sedan stenhårt neråt så att kiten faller ur vindfönstret spring sedan downwind allt vad du orkar och försök fånga kiten innan den dimper i backen. Ju mer vind desto snabbare får du springa…
Lycka till
-
Vaffan? Det där hunkoppeltricket fattar jag inte ett dyft av? Vad är det han gör på bilderna egentligen?
-
Han verkar ta ner kiten med linorna kring en stolpe eller nåt sen ser han till att stolpen är ungefär i mitten av linorna vilket gör han kan ta sig till kiten själv.
-
Hundkoppel-varianten funkar säkert… men annars kan man ju skaffa sig en Flysurfer Titan. Den tar du enkelt ner själv även om det blåser en hel del, utan särskilt mycket drag i linorna eller något lintrassel. Det enda som krävs är väl en del plats downwind.
Se inte detta som reklam utan bara som information.
/Kaj
-
Han sätter fast ett hundkoppel på marken tex, sen drar han det runt alla linorna och tillbaka till kopplet. Sen är det bara att dra och gå mot kiten, eftersom linorna sitter fast i kopplet kommer du gå mot kiten medans den åker ner, sen är de bara att ta tag i den, lägga den ner.
-
Han måste ha en stor jävla hund om han ska kunna hålla ner draken, eller 😎
-
När jag drar ner min Aero så släpper jag bara bomen när draken är nära neutralen på någon sida och sen är det ju bara att dra sig fram i leach linan, vad är problemet? Sen att man kanske får koppla loss linorna och gå ett varv med dom är väl inte så jävla farligt när man släpper det med kontroll så är väl tanken att man ändå ska ta en paus eller lämna in för dagen och att gå 1 extra gång á 27 m kan väl inte va så jävla farligt…
Logga in för att svara.