Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › plocka ur lattor segel vinter förvarig?
-
plocka ur lattor segel vinter förvarig?
Publicerad av junksurf på 8 januari, 2006 vid 18:13Ja hörde nått rykte om at man skall plocka ut latorna ur seglet på vintern.. för att de skule töja seglet i onödan. hur alvarligt skall ja ta denna informationen på en skala 1-10??
Va säger experterna?
guppy svarade 18 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Junksurf wrote:Ja hörde nått rykte om at man skall plocka ut latorna ur seglet på vintern.. för att de skule töja seglet i onödan. hur alvarligt skall ja ta denna informationen på en skala 1-10??
Va säger experterna?
-10! Kommer ryktet från Expressen eller?:wink:
-
Släppa på lattspänningen kan man ju göra.. Men då med motiveringen:
“Det är så enkelt” snarare än att det behövs..Att ta ut lattorna låter helt barockt..
Är villig att sträcka mig till en Svag -10a.Ta ut en latta och rappa ryktesspridaren på bollarna med den.
-
Knatte
Gäst8 januari, 2006 vid 21:57Släpper aldrig på min lattspänning, om det inte särskilt behövs 🙂
Så du kan säkert sova lungt, även med spända lattor kvar i seglet..
DEt är så mycket mek med att få latterna ur seglet, (I alla fall om du har cambers) så det sliter säkert mer på seglet 😮 -
Jepp här ligger prylarna redo att seglas inga avtändande manövrar som att släppa på lattspänninen
-
Själv tar jag alltid bort alla sömmar från seglen under vintern och syr tillbaka dem på våren, och ser noga till att inte göra några nya hål i duken när jag syr.
-
Rasmus_W wrote:Själv tar jag alltid bort alla sömmar från seglen under vintern och syr tillbaka dem på våren, och ser noga till att inte göra några nya hål i duken när jag syr.
Ja självklart. Sedan förvarar jag de ovikta segeldelarna i ett vakumtält. På brädorna tar man ur alla skruvar och klistermärken och gjuter sedan in dem i en lufttät kista som jag bryter när första surfdagen närmar sig. 😉 -
ett tips är att inför vintern se till att allt frigolitgranulat (frigolitkulorna) i brädan är torra, runda o fina inför våren… det är lite pilligt att få ihop dom till rätt shape igen, men helt klart värt det… 😛 / M
-
Knatte
Gäst10 januari, 2006 vid 09:24brutus wrote:ett tips är att inför vintern se till att allt frigolitgranulat (frigolitkulorna) i brädan är torra, runda o fina inför våren… det är lite pilligt att få ihop dom till rätt shape igen, men helt klart värt det… 😛 / MFaan! Vilka guldtips som finns i denna trådan. Det med kulorna visste jag inte innan :blush:
-
brutus wrote:ett tips är att inför vintern se till att allt frigolitgranulat (frigolitkulorna) i brädan är torra, runda o fina inför våren… det är lite pilligt att få ihop dom till rätt shape igen, men helt klart värt det… 😛 / M
Shit vilken bra ide!
Jag provade lite försiktigt på egenhand med hammare, men det var rätt svårt! Så då tog jag hammare och stämjärn, det gick inte heller så bra. Men mitt sista försök med C4 va skit bra, trixet med denna metod är bara att man inte får missa några frigolitkulor after smällen. Det regnar kulor rätt länge efterår så jag tog en kopp kaffe så länge innan jag samlade ihop allting!!
-
Under tiden som frigolitkulorna regnar från himlen brukar jag ta och smälta ner mina segel till olja igen och förvara denna olja i en termos längst bak i skafferiet.
Det är också viktigt att skrapa av eventuell färg från seglet innan man börjar smälta. Färgen hackar jag riktigt fint och delar sedan upp stoftet i grundfärgerna blått, gult och rött.
Lycka till
-
Mitt segel är riggat och klart och väntar på våren.
Mig veterligen har det inte tagit någon skada och masten blir ej böjd heller. -
Det här var fan den roligaste tråden jag läst på MYCKET länge.:laugh: :laugh:
Plocka ur friggo kulorna, ta bort sömmarna…..smälta ned seglen.
Nä jag måste gå och svalka mig med en kall öl nu efter allt garvande:laugh:
-
Tänkte nog testa i år att rulla upp allt kolfiber på masten för att kontrollera eventuella brister i laminatet. Om inte annat för att se hur många meter dom har rullat på en 490.
-
Jag brukar alltid plocka ner masten å göra en koltröja av fibrerna att använda kalla dagar, epoxin mal jag ner i en kaffekvarn, kokar kaffe på en tredjedel, som jag sedan ersätter med färsk epoxi till våren. Fenorna monterar jag också ner i beståndsdelar, stoppar i ballonger som jag sedan sväljer för att kunna smuggla dom till Norge.
-
getwet wrote:Tänkte nog testa i år att rulla upp allt kolfiber på masten för att kontrollera eventuella brister i laminatet. Om inte annat för att se hur många meter dom har rullat på en 490.
Jag pressar ihop mitt kol till en prydlig liten diamant som jag har på vinden
Logga in för att svara.