Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)
-
Plugga på/i Oahu(Honolulu), Nya zealand(Wellington) eller Australien(Perth)
billing svarade 15 år, 11 månader sedan 17 Medlemmar · 51 Svar
-
Okej ! synd att vi inte är inne på samma spår! för mig lutar det mest åt Perth nu, funkar bra med ekonomin osv. Kommer som det ser ut köra en tre årig utbildning där nere!
-
Halloj,
åkte ner i augusti med fem polare o kör en termin på HPU, Oahu. Terminsavgiften gick lös på $6900, då stod dollarn strax över 6sek, och boende går på $850/månad. Visst kan du komma undan billigare med boendet, men iom att vi bara kör en termin så kostade vi på oss en stor och skön lägenhet. Från CSN fick vi ca 80 papp + 30 som jag knåpade ihop under sommaren.Går kanske inte att leva som prinsen av Brunei, men det hela handlar om vad du är här för. Vill du festa så går det pengar (ingen nyhet iof) eller så gör du som oss o köper en begagnad bräda och en bil i tusendollarklassen. Sen är det bara att glida runt på din lediga tid o surfa. De dagarna det brassar i så går det bra att hyra windsurfingkitt. Bästa stället för detta är Kailua (Robbys hemstad) på östsidan, där finns det både plattvatten och vågor ute vid reven. Sen kan du alltid köra ner till Diamond Head med grejorna o rippa järnet.
Tanken när jag kom hit var att mestadels windsurfa, men insåg snabbt att det var betydligt mer lämpat för (våg)surfing. Så om inte annat passa på och förbättra din skills i surfing, kan lova att du inte blir besviken. Senast idag var jag ute o körde i 25 gradigt vatten, lite kallare nu på vintern…brr 😉 Imorn har det har det utlovats 25-30 fots swell på North Shore så det blir till att kolla tävlingarna som går av stapeln nu under november/december.
Är du ledig en längre tid, som nu under Thanksgiving, går det att ta färjan till Maui, $100 tur/retur, o hitta något billigt ställe att slagga på.Skolan är helt ok. Som någon skrev innan så påminner det en hel del om gymnasiet, närvaro och läxor har jänkarna stor förkärlek till. Men annars är nivån något lägre än hemma.
Kör hårt på att komma iväg. Visst kostar det, men du kommer träffa nya människor och knyta kontakter i livet som är betydligt viktigare än en extraskuld hos CSN.
-
Billing;518615 wrote:Okej ! synd att vi inte är inne på samma spår! för mig lutar det mest åt Perth nu, funkar bra med ekonomin osv. Kommer som det ser ut köra en tre årig utbildning där nere!
Hehe.. Är ju inte helt omöjlig. Nu när jag satt mig ner och börjat kolla på alternativen så verkar Perth bäst, inte billigast, men bäst…
Men ändå.. – 400 000 ungefär för 3 års studier :/.. Men f*n vad skoj det vore!… Hur står sig en 3.årig Perth utbildning internationellt, framförallt gentemot Sverige? Man vill ju helst ha ett jobb efter 400 000 kr utbildning..
-
@Tim.Eriksson 518648 wrote:
Mjo… Jag är ju inte helt omöjlig kan jag säga 🙂 Men att gå minus minst 70 000 per termin känns sådär skoj faktiskt… 70 000*6 = 360 000 i studielån 😡
Men f*n vad skoj det vore…
okej! Men jag känner att det är värt det!
kolla in http://westernaustralia.tv/video/51 kolla på alla Wild Tracks videos.
Riktigt najs! -
Ska skriva mer när jag har lite tid (bebis i krokarna som behöver blöjbyten). Men vill du surfa och vindsurfa i shorts så är Oahu överlägset. Surf finns det gott om året runt, men vindsurfingen vet man aldrig hur det blir med. Förra året blev det runt en 100 sessions…med sideshore, men i år (jan-juli..var i sverige 3 månder å nu har jag ingen utrustning) blev det kanske 30 sessions. Men då ska det tilläggas att jag har blivit bortskämd å jäkligt bekväm och åker sällan längre bort än till Diamond Head som ligger 3 min bort med bil 🙂 Sen så kanske man bör säga att jag aldrig haft mer än 1 bräda å 2 segel under mina år här. Och det kommer man jäkligt långt med. En vågis runt 80 å 5.3 å 4.7 så är det klart!!!!(väger en 80 pannor)
Surf finns det absolut hur mycket som helst.
Sen att det kommer bli dyrt är ju en annan femma. Studielånet kommer inte att räcka till, så enkelt är det! Men om du knegar å sparar på sommrarna så går det nog bra.A hui hou!
-
Skickade en förfrågan för ett tag sen till CSN att testa Hawaii Center Maui (University Center Maui). Fick svar idag och tydligen var det CSN-berättigat förutom distanskurserna.
Kopierat mail:
Hej Joakim!
Studier på plats vid University of Hawaii Center Maui (University Center Maui) kan ge rätt till studiemedel. Distansstudier vid skolan ger inte rätt till studiemedel.
På vår hemsida hittar du information om de övriga kraven som måste uppfyllas för att du kan få studiemedel för studier utomlands: http://www.csn.se/2.130/2.363
Så man får forska lite mer i dedär !
Logga in för att svara.