Kanske ska introducera Rob lite. Han är en av de coolaste och mest udda människor jag träffat nämligen. Vid 17års ålder blev han yngsta världsmästaren i hängglidning och detta efter att ha fått 2 ”tucks” på ett å samma flyg. En tuck är när extrem termik vänder hela vingen och man faller med vingen uppåner tills man kravlat ut till kanten å ryckt i den så den vänder igen. Efter en tuck skulle de flesta lägga grejorna på hyllan.
Snart blev han även världsmästare i skärmflyg och har alltid hållit på med adrenalinsporter av olika slag. Jag har fått en glimt av några påhitt när jag bodde granne med honom nere i bergen i Nice under ett år. Tänk longboard mitt i natten nerför bergsvägarna in i traffikerade gator i byarna. Eller rätt ofta bara springa upp för närmsta 1000metersberg. (Jag har försökt hänga på xP ) Eller hoppa nedför branta stenras längs bergssidor. (riktigt kul men riktigt dödande för mina knän skulle det visa sig) Jag ligger inte i närheten av hans energi och skicklighet.
Samtidigt har han alltid varit en stark förespråkare för säkerhet och har med sitt välartikulerade och alltid brutalt uppriktiga sätt ändrat riktningen på t.ex. skärmflygets säkerhetstänkade. Han kommer aldrig att synas på några kitetävlingar göra senaste grabsen för det är inte hans grej. Han behöver starka upplevelser vare sig det handlar om att kita uppför någon avlägsen bergstopp i morgonljus eller leka med döden i senaste flugan Speedriding. Rob syns nästan aldrig i media men det gör människor omkring honom. Han är ”the puppeteer” och vi är dockorna. Håll ögonen öppna å får ni möjlighet nån gång, försök haka på i hans tempo så länge ni orkar 🙂
nic