Senaste nytt › Forums › Övriga › Foto & Video › Polarisationsfilter?
-
Polarisationsfilter?
Posted by andreas-f on 3 januari, 2006 at 17:01Tycker ni att man behöver det när man fotar wsurf? Eller uppnår man samma effekt genom att öka färgmättnaden i efterhand i photoshop?
Skulle vara kul att höra om någon har tankar om det.
//Andreas
danne2 replied 18 years, 11 months ago 3 Members · 5 Replies -
5 Replies
-
För det första tar polfilter bort solblänk, för det andra är det en väääldigt billig försäkring för objektivet. Även om det kostar några hundringar extra så är det peanuts om linsen kostar 10-20 papp.
En digital bild som inte behöver preppas i Photoshop eller Gimp finns inte. Alla digitala systemkameror levererar bilder med mer eller mindre oskärpa och ljusmätningen påverkar färgerna, som nästan alltid måste justeras.Köp filter och börja pilla med PS. 🙂
-
Jag har redan UV-filter som linsskydd, så det behöver jag inte tänka på. Men tycker du ändå polarisationsfilter är bra? Håller med om att alla bilder behöver fixas i efterhand, frågan är bara om man med polarisationsfilter uppnår effekter som är omöjliga/svåra att återskapa i efterhand. Tänker just då på reflexer och “krispighet” i färgerna.
-
Polarfilter är värt pengarna, speciellt om du ska ta mycket vattenbilder.
Framför allt så får du mindre reflexer, vattnet får bättre djupkänsla och du undkommer en del bilder med utfrätta ytor i segel (vilket är sjukt irriterande). Digitala kameror är känsliga för blänk då det stör ljusmätningen och pol-filtret hjälper till då också.
Nackdelen är att de i ljuskänsliga situationer tar bort lite av ljuset. Jag använder det ibland, och ibland inte. -
Ok, tack! Låter som att det kan vara bra att skaffa sig ett polfilter då.
-
Ett polfilter gör saker som inte går att fixa i Photoshop. Främst tar det bort reflexer (se dock till att vrida det rätt mot solen så att maximal effekt ges), men det fixar även till den där feteblåa himmeln som man ser i resebroschyrer osv.
Har använt det en del på resebilder där det kan märkas en rejäl skillnad under soliga dagar, men jag har inte riktigt fått till det på surfbilder. Det stjäl också ett eller två steg med ljus, även om kameran automatiskt justerar för det.Som försäkring till frontlinsen gör man dock bäst i att använda ett UV- eller skylightfilter, som är mycket billigare och inte stjäl något ljus.
Mvh
Danne2
Log in to reply.