Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing popteori snö

• popteori snö

Publicerad av hengo på 5 januari, 2009 vid 18:44

någon som har provat sig fram med olika snowboards och stance för att se hur man får mest pop?

idag bestämde jag mig för att INTE köpa en ny snowboard eftesrom att jag inte har råd, men vad upptäcker man inte på vägen till bilen om inte en total delaminering över heeela hälkanten.

så jag måste ha ny. Lutar åt en 155-157cm, typ 26cm i midja. Först tänkte jag att jag ville ha en mjuk och aningen mindre bräda, som inte skulle vara speciellt timglasformad (typ nobiles). MEN kom sedan på hur jävla mycket man använder styvheten när man poppar, typ om man gör en backroll eller mobe, det är ju brädan som snärtar iväg en.

Borde man inte få mycket mer pop med längre bräda, så att man har mer att liksom häva sig på? OCH borde man inte få ännu ännu mer pop om man kör på en vanligt timglasformad snowboard än en rak typ “kitesnowboard”. En “vanligt” formad bräda borde ju ge mer popp eftersom att man får en shystare svängradie när man pressar ner hälen för att edga upwind innan man poppar. Kanske inbillning??

NÅgon som experimenterat på området?? Eller någon som har något att invända innan jag ruinerar mig helt och beställer en vanlig jib-bräda 156. 26cm gansk styv??

nundy svarade 15 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • nic

Medlem
    5 januari, 2009 vid 20:20

Jag tror 90% av popen på snö ligger i tekniken å resten i brädan. Tror inte en längre bräda ger mer pop utan lagom är bäst. En för smal bräda är dock irriterande om någon del av foten sticker ut. Kör du mycket på packad snö är det stor skillnad på det rena skäret du får när du edgar med typ Nobiles annars spelar det mindre roll. Det var mina fem cent…

nic

Medlem
    5 januari, 2009 vid 20:33

har lagt märkte till att Petter Johnson kör bla på en k2 www i dimensions, så det borde inte vara helt åt helvete fel med en jibb brädda.

http://www.crazysnowboarder.com/EQUIPMENT/equipment.php?item=1193

• milkman

Medlem
    6 januari, 2009 vid 05:09

http://www.apo-snow.com Selectan har riktigt skön pop. Och bindningarna är toppen.
    Annars tror jag vi fortfarande har några sparsamt använda fjolårsbrädor hemma, kolla med patrik.
    Kvaltén på alla APO vi säljer är bättre än Nobiles snowboard, men sidecut är lite för snäv för att vara riktigt bra till annat än frestyle – wakestyle med kite.

• hengo

Medlem
    7 januari, 2009 vid 20:04

he blidde en beggad Capita Stairmaster 152 widemodellen.. det enda jag lyckades komme över till rimlig peng.. Kan bli aningen kort och aningen mjuk, den som lever får se. postar lite recention sen. Ska iaf bli skönt att för första gången få äga en riktig TT och inte behöva känna sig halvmongo när man åker ena hållet!!

det här ämnet behöver ju forskas mer i alltså…

• skotten

Medlem
    8 januari, 2009 vid 02:56

doenst matter where you listen to pop music, it always sounds awfull…

• curry

Medlem
    8 januari, 2009 vid 11:20

nån som kört Burton Fix, Burton Dominant, eller Burton Mayhem??

Voke kul att se om nån kiteat på snö med dom och kört wakestyle…
    bara Fixen som är äkta twin men den verkar sjuukt mjuk, kan väl inte va så bra för poppet?

• cortex

Medlem
    8 januari, 2009 vid 13:35

Kolla med Kristjan S; han kör Dominanten.

/Kaj(Tech)

• mikhogl

Medlem
    8 januari, 2009 vid 15:50

Jag tror att hengos bräda kommer att hålla max 1 vecka…å det oberoende märke, bredd och längd, Hoppas jag hinner prova den innan du har sönder dan bara. hehe!
    Ang. K2 brädan i dimensions. Är det inte en k2 Darkstar?

• langens_kite

Medlem
    8 januari, 2009 vid 17:22

@mikhogl 524496 wrote:

Jag tror att hengos bräda kommer att hålla max 1 vecka…å det oberoende märke, bredd och längd, Hoppas jag hinner prova den innan du har sönder dan bara. hehe!
    Ang. K2 brädan i dimensions. Är det inte en k2 Darkstar?

Sattsar på 2 timmar

• hengo

Medlem
    8 januari, 2009 vid 20:49

@curry 524443 wrote:

nån som kört Burton Fix, Burton Dominant, eller Burton Mayhem??

Voke kul att se om nån kiteat på snö med dom och kört wakestyle…
    bara Fixen som är äkta twin men den verkar sjuukt mjuk, kan väl inte va så bra för poppet?

Har inte den blekaste, MEN välj true TT om du kan, såklart.. och skriv gärna vad du tyckte om brädan om du köper, så kanske vi kan få lite klarhet i vad som e nice.

tror på lagomt flex, för styv är ju äckligt och borde ge lite mer okontrollerat pop, specielt om när man behöver skära o r d e n t liigt som på typ en mobe. för lite flex ger ju sämre pop såklart, gälelr nog å finna en balans.

Körde en allianbräda tidigare 159lång och rätt så styv. Gav bra pop när man lyckades pressa dit tailen ordentligt typ som en stavhoppare. men upplevde det ofta som att jag kom i obalans eller “slant” vid sjävla poppet, men när de blev rätt då jävla…

• nundy

Medlem
    8 januari, 2009 vid 22:59

Kan ju dela med mig av mina erfarenheter med snökite och snowboard.. Jag köpte en lib tech TRS mtx (sidecut 8,5m, trueTT) förra året som jag kört 70% i backe och 30% kite med ett par burton c60 kärleksfullt påskruvade. I och utanför backen har den såklart levererat men personligen tycker jag det är jobbigt med midja som skär upp mot vinden.. Det blir inte lika mycket issue när man har lite puder men när det är lite skare eller isigt så tycker jag det är påfallande. Ska köpa mig en renodlad snowkitebräda i år.

När det gäller pop så tror jag mer det handlar om att satsa bara.. jag har märkt att jag tycker det är enklare med min långa (167cm) och medium styva bräda när det är lite lössnö mot när det är hårt. Då skulle jag hellre haft en korta och lite mjukare plankbit.
    I bindningsfrågan är det inga konstigheter att sätta sig ned eller stå för att ta på sig bindningar som inte är av “flowmodell”.. bättre med stabilitet säger jag.

Året innan dess körde jag på en gammal extrembräda som inte var trueTT och kan bara hålla med om det som sagts hittills att det är ju det som gäller.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing popteori snö

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.