Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Portugal- Sagres – Martinhal – Tonel

• Portugal- Sagres – Martinhal – Tonel

Publicerad av pablosurf på 4 maj, 2010 vid 12:25

Några som varit i Portugal (sydkusten) och windsurfat i Juli? Sagres (Tonel/Martinhal) har rykte att ha steady 12-17 ms (bättre änn Guincho) under sommaren (juli). Någon som kan ge lite mer info?

svenne svarade 14 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • svenne

Medlem
    4 maj, 2010 vid 12:30

Det är inte vinden som är bra vid Guincho. Det är vågorna.

• grrrr

Medlem
    4 maj, 2010 vid 13:17

Jag har varit i Sagres ett tiotal gånger.

Martinhal har steady vind hela sommaren, frånlandsvind. Det finns uthyrning på stranden men jag vet inte om den är bra. Vinden blåser i princip bara på Martinhal, hårt, den förstärks av termik över udden, mest vind på eftermiddagar alltså.

Det har byggts en hel del precis intill stranden, jag vet inte hur det har påverkat vinden men den har säkert inte blivit bättre.

Vindsurfing på alla övriga stränder rekommenderas inte, lite vind, rev, surfare osv.
    Surfa är däremot helt underbar där, små glassiga vågor sommartid. I byn (tonel, beliche) och längre norrut, förbi Vila do Bispo. Vintertid går det ibland även att surfa på martinhal och mareta.

Om du vill ta en vindsurfsemester kan du bättre åka lite längre till Tarifa men om du vill vindsurfa och surfa är Sagres oslagbar. Dessutom slipper du stå i bilkö flera timmar om dagen som i Guincho.

Bild från förra året (mars):

• svenne

Medlem
    4 maj, 2010 vid 13:45

Den där bilden hade jag som skärmbakgrund hur länge som helst. Me like.
    Det är vindsurfförbud på vissa ställen numera pga kite-olyckor, men jag vet inte var.

• pablosurf

Medlem
    5 maj, 2010 vid 09:01

Inte als bara Marthinal som funkar som “Grrr” skriver. Jag har fått e-mail från några lokala i Sagres, bl.a. Dani som har wsurf centret i Marthinal. Han säger at det blåser rett så bra i Tonel. Tonel har vågor och lika stark vind som Marthinal. Men sidvind och nice waves. Normalt 4.7 vind og 75l bräda for honnom Juli 30knop). Han säger at det er mer vind enn Guincho.. og less people..

• grrrr

Medlem
    5 maj, 2010 vid 11:57

Om Dani säger det…

Jag är fortfarande skeptisk, jag har bara sett folk vindsurfa på tonel en gång och det gick inte så bra. Stranden är omgiven på 3 sidor av 20m höga vertikala klippor.

Åk dit för att kolla när det är lågvatten först, det ligger några stora klippor precis under vattenytan. Och kör inte på några surfare…

Jag tror mer på carapateira om du vill vindsurfa, den stranden är öppet mot nortadan och mycket vidare (utan sten). Sommartid är vågorna där lika bra som på tonel.

Jag försöker inte dissa stället, det är det bästa jag vet. Därför har jag varit där så ofta.

En annan sak, har du varit på Guincho? Det blåser mycket där. Nortadan är som starkast norr om Lissabon. Kolla på google earth hur långt sanddunorna har blåst in på land.

Svenne, bilden är tagen på castelejo. Har du varit i västra algarve?

• svenne

Medlem
    5 maj, 2010 vid 12:03

Ja, men inte i Castelejo. Hade kanonfin surf lite längre norrut. Hela Portugal är en vattenlekstuga. 🙂
    Möjligtvis att det blåser jämnare i söder, men på Guincho är det 3,7-pungdrag. Det är bara att testa dit du åker! Guincho är kul men överskattat, det finns bra surf och vindsurf överallt i det där landet.

• pablosurf

Medlem
    5 maj, 2010 vid 12:59

När på året har du varit der Grrr?

• grrrr

Medlem
    5 maj, 2010 vid 15:45
    Quote:
    När på året har du varit der Grrr?

Alla årstider, min bror bor i Lissabon. Jag brukar åka ner när jag hälsar på där.
    Bästa tiden är april, sommaren är också skön.

Jag har faktiskt aldrig vindsurfat på Guincho, min bror och hans fru har grejerna vid lagoa de albufeira på costa da caparica. Det går också bra. Och så martinhal förstås.

• dr-masse

Medlem
    6 maj, 2010 vid 08:24

Tonel skall undersökas för vindsurf om lite mer än en månad…

• svenne

Medlem
    6 maj, 2010 vid 08:58
    Grrrr;610065 wrote:
    Alla årstider, min bror bor i Lissabon. Jag brukar åka ner när jag hälsar på där.
    Bästa tiden är april, sommaren är också skön.

Jag har faktiskt aldrig vindsurfat på Guincho, min bror och hans fru har grejerna vid lagoa de albufeira på costa da caparica. Det går också bra. Och så martinhal förstås.

Plattvatten. *eeek!* 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Portugal- Sagres – Martinhal – Tonel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.