Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Portugal – var och vilken årstid?

• Portugal – var och vilken årstid?

Publicerad av anonym-anvandare på 9 januari, 2004 vid 23:14

är portugal bra?

borde ju få stora vågor iaf? ofta? vilken årstid är bäst för det?

guincho verkar blåsigt värre.

hur många dagar kan man räkna med på en sommar har över 6m/s?

och vår och höst?

speciellt intreserad av algarve.

dr-masse svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 januari, 2004 vid 09:13

I Sagres(sydvästligaste udden) seglar du nästan varje dag på termikvind. Det finns en havsvik där det alltid blåser och är helt platt. Samt flera vågspopts längs kusten norrut. Tonel ärdet mest kända och har otroligt fina vågor(troligtsvis de bästa på det europeiska fastlandet), vinden kommer in lite dåligt så 5.3 är optimalt. Algarve är vindstilla och helt platt.
    /J

• dr-masse

Medlem
    12 januari, 2004 vid 11:09

Portugal är riktigt bra. Vågsegling och, kanske framförallt, vågsurfing i världsklass.

Dock är det sommarmånaderna som gäller, då slår termiken till.

Flera fina spots runt Sagres att besöka, som nämnts.

Nästa stopp blir Lissabon och Guincho. Våg- och vindsäkert ställe mellan maj och september. Bäst juni, juli och augusti. Bra bit över hälften av dagarna med över 6 sekundmeter, skulle jag tro. Dock kan det vara helt platt i en eller två veckor för att sedan blåsa pung i 23 dar i sträck… Lite tur skall man ha, helt enkelt.

Norröver finns Ericeira och Peniche med fin vågsegling, mindre vind dock.

Viana do Castelo längst norrut har kanske tillförlitligast vind i hela Portugal, plattvatten innanför pirarna, lite vågor utanför. Rolig segling!

Sök på “Guincho” här på konfen, finns mycket att läsa. Har själv totat ihop en rapport någon gång.

Lycka till å Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 januari, 2004 vid 18:26

hälften av dagarna med 6m/s är iofs inte särskilt mycket. ska helst vara 8m/s 90%…kanske borde dra till cabarete istället…

• mag

Medlem
    12 januari, 2004 vid 20:52

Ja/feb numret av Windsurf, den engelska tidningen har en artikel om Portugal i det senaste numret. De hade bra segling och vind fast de åkte på sommaren. Finfina bilder från Peniche med grym sideoffvind och grymma vågor.

Ett bra tidningsnummer med massa resetips världen runt för övrigt.
    /Magnus

• vinta_kestrel

Medlem
    14 januari, 2004 vid 11:03

Cabarete är inte så vindsäkert som du kan tro. Det beror självklart när du drar. Var där själv några veckor i början av November ’97 och det var bara 4 dagar som det båste tillräckligt för <5.5kvm.

dock var stället i sig väldans schysst för när man gjorde bort sig vid revet drev man mot Bozo beach där vågorna blev mindre och det var lättare att ta sig upp/in igen smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    16 januari, 2004 vid 00:23

men det är ju ett faktum att hösten i cabarete är värdelös. jan-maj är dock bra ocm juni-aug perfekt, vind varje dag, 6-15m/s.

• dr-masse

Medlem
    23 januari, 2004 vid 10:25

Du kan nog få över 8 m/s i mer än 75% av dagarna i Guincho ett antal veckor i sträck.

Det är ganska missvisande att skriva 6 sekundmeter om Guincho, jag tänkte på snittvind över sommaren. Det som är lurigt med Guincho är att när det väl blåser – ja, då blåser det!

Större segel än femhalv behövs inte, 4.7/5.0 brukar vara min mest använda storlek. 4.2 inte ovanligt.

Min segling de fyra somrar jag varit på Guincho har sett ut ungefär såhär de dagar jag seglat:

5.5 – 15% av dagarna
    5.0 – 40% av dagarna
    4.5 – 30% av dagarna
    4.0 – 15% av dagarna

Ibland har jag seglat varje dag i tre veckor, ibland har det varit lite vind i fyra veckor.

Ett exempel är sommaren 1996. Juni var bra fortsatte så in i juli. Därefter var det i stort sett vindstilla i nära fyra veckor… De som hade bilat ner från Sverige den gången var inte så glada. Sedan var maj och juni -97 riktigt bra igen.

Juni 1999 var oxå väldigt bra, juli helt ok, för att bli verkligt bra i augusti igen (enligt info, jag var bara där i två-tre veckor i juni/juli).

Åsså hela juni 2001, senaste gången jag var där, som jag tyckte var väldigt bra, vilket tydligen höll i sig över juli oxå. Läs mer på http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Board=favoriter&Number=28235

Så – Guincho är vindsäkert rent statistiskt, men nackdelen med statistiken är att den pekar mer på medelvind och ibland missar det faktum att vinden kan utebli helt under ganska långa perioder, men så är det ju på nästan alla ställen. Även Pozo kan ha “punka” mitt i sommaren när termiken inte funkar.

Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Portugal – var och vilken årstid?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.