Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Pozo i augusti

• Pozo i augusti

Publicerad av kate på 30 april, 2005 vid 13:03

Hej!

Jag skall åka till el Pozo GC från 7-17 augusti för att gå en clinoc med Kristoffer Living. Tänkte kolla om det var fler som skulle dit, och hur ni löser det med boende. Är det fler skulle man kulla fixa en shysst lägenhet…Vad sägs?

Mvh Kate
    kate@windsurfing.nu

el_duderino svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2005 vid 10:44

Jag skulle tänka mig att hänga på. Är fortfarande nybörjare, men tror det skulle passa mig bra under förutsättning att prognoserna är lockande med minst 10 m/s varje dag. Just nu kämpar jag på med min F2 Powerglide 130l iaf och planar någorlunda.

Jag kan nås på MSN deebriz@hotmail.com

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juni, 2005 vid 21:17

Nybörjare, Pozo i augusti; lycka till……

• rasmus_w

Medlem
    23 juni, 2005 vid 23:49

Fyller i anonyms tillrop.

Pozo kan vara lite mer än du bett om. Visst är det oftast mer än 10 m/s på Pozo, det är bara det att det oftast ä mer än 20 m/s också. När jag var där -93 blåste det 34 m/s under nåt av världscupseglarnas slalomheat.

Skulle du ge dig ut i Pozo med en Powerglide, skulle den blåsa iväg och du skulle sldrig hitta den igen. Lämpligt på Pozo är snarare nån bräda med volym motsvarande ungefär din vikt i liter, eller upp till tio liter mindre än så.

Sätt fart och öva dig på att segla en liten vågbräda om du ska dit i augusti. Det är inte som powergliden. Om man t.ex. har för lite tyngd på bakfoten när man vattenstartar, eller om man skotar in för hårt, sjunker nosen.

Väl uppe på brädan, sjunker nos och häck om vartannat om du inte passar dig, och mitt i röran lovar brädan upp i vindögat. Hindret du måste passera nu är att falla av. På powregliden kan du bara skota in och så ser jättefenan till att du sticker iväg. Det funkar inte med en liten vågfena, du måste falla av rejält så brädan sätter fart.

Har brädan en massa böj i bottenkurvan och taillift, måste du lägga en massa tyngd på bakfoten för att få upp så mycket som möjlgt av böjen i luften, annars går brädan trögt och planar långsamt.

Öva, öva, öva! Det går att lära sig segla den typen av brädor, och det är fan så mycket roligare än att segla powergliden!

• kelso

Medlem
    24 juni, 2005 vid 07:20

Tja
    Pozo kan vara riktigt svårt ibland. Man bör undvika högvatten. Om det är stora vågor och 3.3 kan man ju dra till arinaga. För övrigt brukar inte Pozo vara så svårkört om det är lågvatten och 1m vågor. Liten bräda måste du ha och det är nödvändigt att du kan vattenstarta ganska bra. Kör alltid med skor, för i början kan du spolas upp på udden och där finns massa sjöborrar. Lycka till!
    /Kelso

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juni, 2005 vid 08:35

Jag har en F2 Ride 97 liters bräda också, men förmodar att den inte håller måtten där heller. Annars får det väl bli Fuerte Ventura för mig :S

• rasmus_w

Medlem
    24 juni, 2005 vid 11:21

Känner du nån som har en, säg 70 liters bräda, be att få provsegla lite. Känner du att det funkar, åk! Det går att hyra små brädor där nere.

Du har för övrigt vindsurfat ungefär lika länge som jag hade när jag första gången seglade en 85 liters bräda, och för mig var det inga problem, så tro inte att läget är hopplöst!

[Edit]
    Jag ser att du inte skrev hur länge du vindsurfat, så min kommentar ser lite virrig ut. Jag hade seglat lite mindre än ett år när jag provade liten vågis, en Alpha 85 w, om nån minns den.
    [/Edit]

• naish

Medlem
    24 juni, 2005 vid 13:07

När jag precis hade klarat gå i stropparna och klarat gippen åkte min familj med mig till Tarifa. Blåste ganska mycke den dagen så det fick bli Vågbräda på 75 liter och 3,7.Väger iof inte så mycke, 65kg.Fast det va riktigt feeeeett!!

• kate

Medlem
    27 juni, 2005 vid 08:51

Att ha koll på vattenstart är ett måste i el pozo. Att kunna gippa eller slå är heller inte fel. Det kan bli ganska tätt med vindsurfare på vattnet, så det krävs att man har hyfsat koll på seglingen. Samt att ta sig ut genom brytande vågor. Känner du att du behärskar detta på en vågbräda – åk dit och prova! Annars är hårdvindssegling otroligt bra att öva i. Ungefär som svartpist i en skidbacke – grönpisten känns så mycket lättare sedan!
    Kan starkt rekommendera Tarifa, Essauira (marocko) eller fuerte på sommaren för mycket vind i platt vatten. Annars är carribien super på våren! Kolla in reseberättelsen på http://www.gwc.se från isla margarita.
    Vågsegling tror jag är mycket *guts* – att våga att ge sig ut i vågorna. Blir du spolad, håll i grejerna och åk iväg så fort som du kan! Alla har varit nybörjare någongång!
    No guts no glory wink.gif

• adde

Medlem
    6 juli, 2005 vid 14:46

Fan som det ser ut nu behöver jag komma iväg en sväng i Augusti. Det är ju inte utan att man längtar tillbaka till pozos steniga strand…

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juli, 2005 vid 19:04

är det något som är bra med pozo förutom vinden? vågorna verkar suga… ser små och kraftlösa ut.

/j

• adde

Medlem
    7 juli, 2005 vid 07:23

Åk dit och kännefter vetja.

Visst, juli och augusti bjuder sällan på några monstervågor – men jag har fått masthöga dagar i tex Juan Grande och Ojoz de Garza. Jag kanske har haft tur/otur men jag har haft bättre utdelning där än på Fuerte.

/adde

• adde

Medlem
    19 juli, 2005 vid 10:59

Jag börjar bli mer och mer sugen på att dra i början av augusti.

utresa 10:e och hemresa 24:e (i värsta fall 17:e) finns flyg från götet för 3000:-, minsta bilen kostar €190 för två veckor och hemmet ca €15/natt. prylar med på planet kostar 800… Går nog att göra ganska billigt! Annars finns det resor med boende för 6000 (om man är två) eller 5000 (om man är fyra), men då får man nog ha större bil (typ corsa för €260) för att köra från Bahia Feliz.

Hmmm…

/adde

• jonatan

Medlem
    24 juli, 2005 vid 16:11

Jag och Fredrik är på.. Behöver man ta med 5.2:an eller räcker det med 4.0 och 4.5?

• naish

Medlem
    26 juli, 2005 vid 11:23

Hellö!
    Kom hem igår från Pozo frown.gif Fan va det suger att vara hemma. Jag var där i en månad och körde 3,6 varje dag och va aldrig underriggad.Vågorna var bra dessutom. Pozo rokkar helt enkelt. Vågorna är inte speciellt höga man får ordentligt lyft iaf eftersom det blåser 25 m/s. Kanske inte det absolut bästa stället att rida vågor på men salinas som är 100 meter därifrån bjuder på masthöga vågor….

• el_duderino

Medlem
    27 juli, 2005 vid 11:06

Du älskar att va hemma, det vet jag!!!!
    Hallå, var femte dag erbjuds det underriggad 6.4a ju! det är fan grejer det!!!! grin.gif grin.gif grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Pozo i augusti

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.