-
Pozo i sommar och El Niño (även lite El Niño generellt)
Hej på Er El Niño- och reseexperter!
Efter lite skrivande kom jag på att om vi sammanfattar våra gemensamma tydliga El Niño-erfarenheter så kanske vi ser ett mönster för hur det kommer att bli kanske under den närmaste framtiden (sommaren om El Niño fortsätter och vem vet om ännu längre).
Visste inte riktigt om det här ämnet passar in i något av alla underforum, men en snabbtitt verkade det inte passa in i rese- och transportforumet eller vad det heter…
Jag börjar alltså lite off-topic (till vad jag från början ville att den här tråden egentligen ska handla om) så har ju El Niño påverkat inte minst oss här i Norden i vinter med konstanta mjuka nordostliga vindar, alltså inga hårda vindar (som vi vill ha) utan bara vidarebefordring av rysslandklimatet med en kallare vinter och om det fortsätter, varmare sommar – och kanske fortsatt kuling/stormfritt:confused2::frown: Dessutom passerar ju vindarna Östersjön före Svealand nås, vilket i vinter gett oss rikligt med nederbörd med snörekord t ex både i Stockholm och på Gotland.
– Blir det i sommar varmt men lite regnigare Stockholm och supervarmt och torrt på västkusten? – Det tror jag på om El Niño fortsätter?
Men vad vet ni om hur det skulle kunna bli på t ex Pozo i sommar? Koa/Calle, du verkar vara inläst på vad El Niño gör på Maui och så har du även erfarenheter av Fuerte – kan det göra att du sitter inne på en prognos för sommaren? :blush: Blir det 3.7 – 4.2 hela sommaren lång som vanligt, eller blir det någonting annat:confused2:
Tar gärna in vitt skilda erfarenheter av El Niño, så får vi se om vi kan komma fram till hur det kanske blir nu framöver.
Vad jag vet så finns det ingen vind nu och det är ju sunt att få så verklighetsanpassade förväntningar för det som kommer :laugh:
over —- niklas
Logga in för att svara.