Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Premiärturen
-
Premiärturen
Publicerad av consigliere på 21 juni, 2007 vid 21:34Hej. Jag har fått så mycket köpråd och tips från folk i trådar och via mess från den här sidan så jag kände att jag ville tala om hur det gick för mig och kanske få några ytterligare råd på vägen. Det blev begagnat till slut… för den nyfikne så finns det att läsa i min profil.
Har varit ute i 3 pass nu. Rätt korta då jag näst intill slet som ett djur och blev nog lite nedkyld/sjösjuk så jag mådde illa. 40min i snitt blev det per gång. Som något av en återfallssurfare slogs jag av 3 saker. hur svårt det var att hålla balansen, hur känslig brädan var för hur man sätter fötterna och att det inte gick nämnvärt bra att kryssa. (Passens vindstyrka ca:6m/s ca:4m/s ca:2m/s)
Jag hade även svårt i allt vinglande att lita på att vinden bar mig så jag blev stående lodrätt med masten ofta hängandes åt fel håll (neråt i vinden). Det var även svårare med ny utrustning att våga släppa masten och ta tag ordentligt i bommen. Det absolut svåraste, som näst intill var frustrerande var att jag inte kunde få bak framfoten från dess begynnelseplacering framför masten. Varje gång jag försökte tappade jag balansen och brädan for åt alla möjliga håll. De få gånger som jag lyckades peta bak foten så sjönk bakdelen på brädan… hmphrrr!
Något annat väldigt störande var att brädan ville välta bort mig ifrån den så fort jag fick lite kraft i seglet. Dvs. att brädan ville vicka med i kraften. Måste man kompensera sin fotplacering hela tiden för sådant också eller står jag fel?Kanske det allra tristaste av allt var att jag inte hade någon följebåt i närheten så jag vågade ingenting. Så fort jag kände att det hände något blev jag orolig att jag skulle få simma/gå längs stranden för lång bit… Så det har jag lärt mig; simma med bräda och segel på släp gör en väldigt trött!
[Kuriosa]
Jag skäms att säga det men jag bjuder på det för det är midsommar. Jag var nog lite balla Allan när jag såg fram emot min första segling. Jag hade spanat in filmer och instruktioner över hela j-la cyberspäjs om hur man gippar för jag tänkte att det borde vara mitt första steg utifrån hur det ser ut när jag surfar på gammal pråm… … … Men man kan nog sorgligt säga att det känns långt kvar innan jag är där.consigliere svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Hej.
För det första, Håll masten långt ifrån dig så blir det lättare att ta tag i bommen. För det andra, vingligheten känner jag igen från ett misslyckat återfallsförsök (jag gav mig ut på en smal 110-120-litare och ömsom sjönk nosen, ömsom tailen), men det är en vanesak. Numer är det inga problem att stå och guppa fram på 85-litare.
Att flytta framfoten gör du genom att vrida hälen/foten så tårna pekar framåt. I så svaga vindar som du var ute i, behöver du antagligen inte flytta fötterna så värst långt från dra rigg-position, men det kan vara bra att placera foten straxt bakom masten när vinden ökar lite. Jepp, man måste flytta omkring fötterna för att kompensera för fenans och seglets kraft, men när man väl planar så går det bra att ha dem i stropparna hela tiden.
Jag längtar efter att komma ut på vattnet man har inte bil, så hämta upp mig nån dag så kan jag hänga med ut.
-
Aha, jo jag märkte att flytta foten så att den pekar lite mot nosen hjälpte en del i kombination med att flytta blicken ditt jag vill. Skönt att höra att det är fler som har svårt att flytta bak fötterna i dessa vindstyrkor för det kändes löjligt att stå en halvmeter framför stropparna.
Jag har dessvärre heller inte bil utan har brädan liggandes på landstället så jag är även jag rörelsehandikappad. Annars hade jag inte tvekat en sekund att hämta upp dig för att ta en tur. Jag kanske hyr/lånar bil någon dag i sommar så kanske vi kan styra upp något. Tror det vore bra för mig att träffa lite folk som kan mer som kan se vad som är fel. TOM. min morsa, som stod på bryggan och är en halvdassig flerskrovsseglare kunde påpeka mina fel så det hjälper att ha någon som ser en på håll.
-
@Consigliere 391865 wrote:
Aha, jo jag märkte att flytta foten så att den pekar lite mot nosen hjälpte en del i kombination med att flytta blicken ditt jag vill. Skönt att höra att det är fler som har svårt att flytta bak fötterna i dessa vindstyrkor för det kändes löjligt att stå en halvmeter framför stropparna.
Nåja, svårt och svårt… Om jag absolut vill kan jag till och med ställa mig i stropparna i toklite vind, men det finns helt enkelt ingen mening med att göra det om inte vinden räcker till planing, utöver förstås för att visa att det är möjligt. Man kliver bak när man behöver göra det, inte tidigare.
-
Nya tag i blidösundet!
Jag och en vän som är lika entusiastisk som jag har kämpat på i går och idag. Vinden har varit varierande men framförallt byig. Jag kan anta att det beror på att vi befinner oss i ett sund. Några nya funderingar…1. Hur klarar ni andra av alla byar. Ibland blåser det allt mellan 5 och 9 in och ut ur byarna vilket är skiitjobbigt. Vad är tricket? Hittills har vi använt oss av modellen att hålla en hand väldigt långt fram på bommen för att kunna släppa taget med bakhanden i byarna men… Då uppstår fråga två!
2. Vi får toookpump i armarna och fingrarna orkar knappt hålla kvar i bommen efter ett tag. 2-4 slag a’ 200 m sedan är vi helt slut. Är det bara att haka i selen som gäller eller finns det något annat trick för det känns inte som om vi vågar oss på selen än.
3. Vi antog att ju längre bak vi vågar hålla bommen desto mer borde man orka… Korrekt? Men då har man ju inte samma kontroll när byarna kommer och får glatt släppa allt och plumsa i.
Ibland tror vi att byarna är över 9-10m/s och ibland släpper vinden och lägger sig på 4-5m/s.En rolig sak är att vi bägge två fick känna på planing. Min varade i ca 2 sek innan jag inte orkade hålla emot längre. Min kompis klarade säkert 10-15 sek i planing. Vi har fortfarande problem med att kryssa vi kommer längre och längre ner i sundet men nu har vi i alla fall en följescooter som vi turas om att köra när vi har pump i underarmarna.
/Anders och Niklas.edit: 6.5m2 segel har vi kört med.
edit2: en till fråga. Problem med de två understa lattorna har svårt att rotera runt masten ordentligt. Jag har skruvat in lattskruvarna till max men det verkar fortfarande tufft. Är det mer/minder ned/uthal som gäller då? -
1. Lär er att ”läsa vattnet” så hinner ni parera innan byarna når seglet. Håll händerna ungefär axelbrett vid balanspunkten (ungefär 1/4 ner på bommen), bredare ger bara sämre kontroll.
2. Det kommer med tiden. Ett tips är att inte hänga på fingrarna utan försök att hålla bommen inne i handen istället.
3. Nej. Kontroll får du med neutralt grepp (läs svar 1).Kryssa hem i lättvind är lite lurigt. Nöt in bräd- och segelkänslan (läs svar 1-3) och titta dit du vill segla. Det kommer.
Svar på din editfråga. Se till att rigga rätt, max på lattorna är inte rätt.
-
Jag kanske var otydlig men jag menade skruvat in dem till minimum. Dvs. kortat lattorna då borde de ju ha lättare att passera masten. Jag tror iofs att ned eller uthal borde motverka mitt problem men jag trodde det fanns någon ”standardprocedur” dvs. ”har lattorna svårt att passera dra mer i uthal” eller liknande.
Tack för övriga tips dock!:)
-
Knatte
Gäst6 juli, 2007 vid 17:08@Consigliere 395083 wrote:
Jag kanske var otydlig men jag menade skruvat in dem till minimum. Dvs. kortat lattorna då borde de ju ha lättare att passera masten. Jag tror iofs att ned eller uthal borde motverka mitt problem men jag trodde det fanns någon ”standardprocedur” dvs. ”har lattorna svårt att passera dra mer i uthal” eller liknande.
Tack för övriga tips dock!:)
Det finns några standard tips på lattorna :laugh: Mer nedhal är en bra början, då detta gör att seglet står korrekt. (Men visa gärna med en bild på riggat segel)
Men alla moderna segel skall riggas med så mycket nedhal, att du har ordentligt med fladder i akterliket i toppen på seglet minst ner till latta nr ett eller två från toppen sett.
Mer uthal lyfter ut lattan från masten och underlättar rotationen. Men man kan inte tokdra enbart nedhal eller uthal, utan det handlar om en kombination för att få till det rätt:smile:Har du kollat på alla tips i riggmanualerna i denna tråd ?? http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615
-
Fast jag tycker det ser helt rätt ut ur ”fladder synpunkt” och jag har följt alla anvisningar om mastförlängarens inställning. Det enda som inte ser rätt ut är att den nedre lattan går 75% förbi masten och andra går runt 50% förbi masten. Vad jag läst mig till borde det vara 50% på nedre och runt 25% på andra.
Det är först nu jag börjar förstå att det är så många trådar om riggning. Verkar vara en hel vetenskap att få allt att klaffa.
-
Knatte
Gäst6 juli, 2007 vid 20:16@Consigliere 395154 wrote:
Fast jag tycker det ser helt rätt ut ur ”fladder synpunkt” och jag har följt alla anvisningar om mastförlängarens inställning. Det enda som inte ser rätt ut är att den nedre lattan går 75% förbi masten och andra går runt 50% förbi masten. Vad jag läst mig till borde det vara 50% på nedre och runt 25% på andra.
Det är först nu jag börjar förstå att det är så många trådar om riggning. Verkar vara en hel vetenskap att få allt att klaffa.
Det kan skilja en del från vad som står på seglet angående rigguppgifter och verkligheten. Har man inte exakt rätt mast/böjkurva så kan det lätt skilja 5 cm på bominställningar och flera centimetrar på nedhal.
Men mitt tips är, att du drar mer nedhal och lite mer uthal och ser vad som händer.
Vad för segel/mast/bom har du?? Mitt grundtips är: rigga seglet som du brukar och släng upp en bild här på forumet. Då lär du få mera/bättre feadback på vad som kan vara fel 🙂 -
Det där med ”fladdret” är en bedömningsfråga, jag tyckte jag hade fladdrigt akterlik, men efter att ha kollat bilder här o rigg-guider på nätet så har jag insett att när jag tyckte att jag hade dragit till fladder så var det nog en 2cm som återstod för att få rätt fladder. Seglet funkar mycket bättre med rätt nedhal, speciellt lattrotationen på de nedre lattorna.
-
Det jag har står i min profil. det som inte står är väl att jag har en NP mast åxå. Vet dock inte exakt vad den heter just nu men NP mast och NP segel borde ju generera riggningsfakta som stämmer överens med det som står på seglet kan man tycka. Ska prova med mer nedhal imorgon. Dock får jag nog öka på förlängaren mer än vad som står för att lyckas för som det ser ut nu är det typ 2cm max som går att dra innan taljan slår i taljan.
-
Knatte
Gäst7 juli, 2007 vid 07:44@Consigliere 395178 wrote:
Det jag har står i min profil. det som inte står är väl att jag har en NP mast åxå. Vet dock inte exakt vad den heter just nu men NP mast och NP segel borde ju generera riggningsfakta som stämmer överens med det som står på seglet kan man tycka. Ska prova med mer nedhal imorgon. Dock får jag nog öka på förlängaren mer än vad som står för att lyckas för som det ser ut nu är det typ 2cm max som går att dra innan taljan slår i taljan.
Olika NP-master funkar olika bra ihop med olika NP-segel. Men mitt tips är fortfarande att du drar 2-3 cm mer nedhal och ev. lite mera uthal och testar:tongue: Några cm hit eller dit kan göra underverk!
Angående lattspänningen, så skall du spänna lattan precis så mycket att alla veck/rynkor i lattfickan försvinner. Lattfickan skall vara helt slät. Då vet du att lattan har rätt spänning.Lägger ut några bilder på hur jag riggar mina race-segel och hur mycket fladder ett sådant skall ha. Nu har du inte racesegel och skall inte rigga lika extremt… Men här får du en uppfattning vad som menas med fladder:tongue:
Men fladder ner till latta 2-3 skall nog även ditt NP-segel ha :laugh: -
Tack för svar och bilder. Jag vågade dra till lite extra och då funkade det bättre. Nu är jag hemma i stan igen och har fyllt hela lägenheten med blöta grejjer. Avundas alla med garage att leka i!
Hann med en timmes åkning till igår kväll men i 2-3m/s och orkade inte rigga om till större segel så några hastigheter var det inte frågan om. I en by smattrade det till ordentligt i brädan men det var allt.
Hur är det egentligen med alla surfspots kring stockholm som folk skriver om. Vågar man åka dit och göra bort sig eller är det hängsele och stroppar som är ett krav?;) Nä, så menar jag inte… Är det fler än bara jag som inte har kommit i selen ännu som vågar sig dit var nog en mer korrekt fråga?
/Anders
-
@Consigliere 395378 wrote:
Hur är det egentligen med alla surfspots kring stockholm som folk skriver om. Vågar man åka dit och göra bort sig eller är det hängsele och stroppar som är ett krav?;) Nä, så menar jag inte… Är det fler än bara jag som inte har kommit i selen ännu som vågar sig dit var nog en mer korrekt fråga?
Det beror allt på. Fituna, björkvik, Näsbypark m.m. är plattvattenställen och att man sticker dit beror i allmänhet på att det är lätt att komma i vattnet och att terrängen runt omkring gör att det inte är alltför byigt. Såna ställen är utmärkta för en nybörjare, dessutom är chansen hyfsad att du träffar andra vindsurfare och kan få tips och hjälp av dem.
Däremot kan vågställena vara lite för mycket för dig. Försöker du ge dig ut på Torö stenstrand en klassisk Torö-dag med stora vågor och sideshore kan du nog räkna med att komma iland med de flesta prylar sönderslagna av vågorna. Å andra sidan finns ”käringviken” bredvid och det är ett trevligt ställe att segla på för lite mindre erfarna, och som har den extra bonusen att man kan kolla in de duktiga killarna som seglar stenstranden medan man vilar.
Sen handlar det också om att välja förhållanden. Görväln eller fituna är inte lättseglade om det blåser full storm och Torö är inte svårseglat om det skulle råka blåsa 7 m/s i nån riktning som inte får vågorna att bygga.
-
Då ska jag nog våga mig dit. Fick sådan mersmak när jag nästan fick i fötterna i stropparna. Jag stod på dem men vågade inte titta ner och än mindre röra dem när jag äntligen hade fin fart.:)
Så ser ni en glad amatör på något av dessa ställen med ett teamsegel från NP så hojta gärna till med glada tips för jag kanske inte vågar fråga:) Och jag kör nog på 6,5 seglet även om jag blir underriggad då jag blir så trött av att slita med mitt större segel utan sele.
Logga in för att svara.