Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing priser på kites- too high

• pjoter

Medlem
    1 juni, 2011 vid 19:31

Tror inte de kommer ändra priserna hos andra direkt.

Det är så enkelt att kitesen i sverige är så billiga de kan vara. Finns ingen som inte håller på med detta för att tjäna feta pengar. Alla är surfare själva som tycker detta är en extragrej som är kul. Ett fåtal får det att gå runt som heltidsjobb men de absolut flesta gör det på deltid bredvid ett annat heltidsjobb. För mer pengar finns inte i den här branchen tyvärr. För dem som får det att gå runt ligger mycket av vinsten i att kränga andra grejer, som kläder och skor, å självkart andra surfgrejer också, enbart kite är för litet.

Så blir konkurrensen från utlandet för hård kommer inte priserna att sänkas utan folk ger tusan i att kränga grejer och sticker å surfar själva istället (något de flesta av oss kitekrängare nog redan tänkt ett antal ggr när man jämför timmarna nerlagda mot pengarna man får)….

just my 5 cents…

• pepa

Medlem
    1 juni, 2011 vid 19:41
    Hydrolift;657636 wrote:
    Surfers tar 11 800 kr och KoW tar ca 8 800 kr. 3 000 spänn i skillnad!

Du får MVG i matematik av mig!

• solomin

Medlem
    1 juni, 2011 vid 20:21

Fattar inte varför man köper på nätet när det är mindre än 10% billigare.
    Det räcker med lite strul så ligger man back.

Skulle det vara 30-40% skillnad så är det bra att ta det på nätet för då är det någon som tar över pris, dock inte alltid din lokale handlare.

• skanepaul

Medlem
    1 juni, 2011 vid 20:31

Nä, vi tjänar inga feta pengar på detta men det är inte pga priserna Pjoter, det är volymerna, marginalerna är helt ok för en vara som kostar över 10papp (jag har 10 år i sportfackbranschen bakom mig)

Men fler behöver börja kitesurfa så vi får upp volymerna och på så sätt kan vi tjäna mer pengar och när vi kan det kan vi utvecklas på ett helt annat sätt.

Vi kan sätta större press på våra leverantörer när det gäller priser, både på varan och frakten och ju fler konsumenter desto mer prispress.

Frågan är bara om vi någonsin kommer upp i ”rätt” volymer.

• chopsting

Medlem
    1 juni, 2011 vid 20:31
    Solomin;657710 wrote:

Skulle det vara 30-40% skillnad så är det bra att ta det på nätet för då är det någon som tar över pris, dock inte alltid din lokale handlare.

Hade ju valt lokal handlare om det varit ett val 🙂

• acemattias

Medlem
    1 juni, 2011 vid 20:37
    Solomin;657710 wrote:

Kanske om man tex inte vill lägga tid&pengar på att köra till närmaste handlare tiotals mil bort.
    Räknar man bensinkostnad, slitage och värdeminskning på bilen blir det lätt betydligt mer än 10% billigare på nätet.

• haze

Medlem
    1 juni, 2011 vid 20:39
    SkånePaul;657712 wrote:
    Nä, vi tjänar inga feta pengar på detta men det är inte pga priserna Pjoter, det är volymerna, marginelerna är helt ok för en vara som kostar över 10papp (jag har 10 år i sportfackbranschen bakom mig)

Men fler behöver börja kitesurfa så vi får upp volymerna och på sätt kan tjäna mer pengar och när vi kan det kan vi utvecklas på ett helt annat sätt.

Vi kan sätta större press på våra leverantörer när det gäller priser, både på varan och frakten.

Frågan är bara om vi någonsin kommer upp i ”rätt” volymer.

Jag instämmer med dig där. Jag är säljare för ett litet skidmärke i Sverige och då det är en marknad som är sjukt påverkad av ”internethandel” och Sverige är ett relativt stor marknad för skidor så har vi fått sänkt marginalerna för oss och till handlarna oxå. Men det är som sportbutikerna säger att man gör tyvärr inge pengar på hårdvara om man inte säljer mängder. Och dessa mängder finns tyvärr inte i Sverige.

I Danmark finns det flera som lever på att sälja surfprodukter. Iofs så finns det flera kitesurfare och andra surfare än i Sverige.

• pjoter

Medlem
    1 juni, 2011 vid 22:27

paul.. så kan man se det. 🙂

Jag tänker istället att säljer man färre varor behöver man högre marginal för att få runt det.
    Vi har en viss marknad och för att överleva i den måste vi ha en marginal som gör det lönt att hålla på. Det är lättare att ändra marginalen än marknaden.

Å som jag ser det så ligger marginalen så lågt den kan, ska den gå åt nåt håll är det upp. Finns en anledning till att det finns så få fysiska surfbutiker i sverige och de som håller på lever till stor del på kläder och annat plock, det är där volymerna finns. Ska man starta butik finns det två vägar att gå, antingen blir det en lager/hemmaförsäljning eller så skaffar man en sjysst central butik och lever på att sälja boardshorts till kids.

Den här diskussionen dyker upp varenda år nu känns det som.
    Vi i sverige har ingen chans att tävla mot kineser, amerikaner eller engelsmän i pris på vare sig surfprylar, elektronik eller särskilt mkt annat. Det vi kan konkurera med är service, tillgänglighet och att man faktiskt kan testa grejerna innan köp. Sen är valet helt upp till konsumenten vad som prioriteras.

• pjoter

Medlem
    1 juni, 2011 vid 22:29

mattias, värdeminskningen är väl inte enorm på 740:n va? 😉

• acemattias

Medlem
    1 juni, 2011 vid 22:41
    pjoter;657730 wrote:
    mattias, värdeminskningen är väl inte enorm på 740:n va? 😉

:grin::grin:Hahaha, nä, mitt problem är snarare att jag inte vågar köra längre med den än att jag klarar att gå hem.

• milkman

Medlem
    1 juni, 2011 vid 22:47

Pjott har rätt bra koll verkar det som.

När jag säger ”vi” bland första svaren så talar jag inte för nån annan än vi som driver Surfbussen. Där vi är flera som är beroende utav resultatet för att få vatten och bröd på bordet. Det finns inget oligopol på kiter i Sverige tack och lov, bara marknadskrafter.

pjoter;657729 wrote:
    sälja boardshorts till kids.

Njae, vi säljer inga boardshorts, och allt som inte har med kite eller SUP att göra åker på styk när vi möblerar om. Säger dock inget om marknaden – snarare en bra pekpinne på vår egen inkompetens på klädsidan! 🙂

• skanepaul

Medlem
    2 juni, 2011 vid 06:17

Och hur ska marginalerna gå upp om vi inte kan få bättre inpriser med samma volymer?

Höja priserna…? 🙂 🙂

• nicolai

Medlem
    2 juni, 2011 vid 07:09

Japp. denna härliga diskussion igen.
    När man som distributör gör inköp gör allt minnst ett halvt år framåt.
    Som nån nämte så var priserna inte svin höga förra året. Och då har lilla svenska kronan helt åt helvete dålig.
    Så man kan inte ändra priserna från dag till dag nära kursen ändras.
    Det pris vi har är det pris vi räknar ut i typ augusti-september, när vi beställer. dvs. att priset som gäller sommaren 2011 sättas september 2010. Och så är det i stort sett alla brancher.
    Att kursen sen blir bättre är svårt att göra nått med då man alltid räknar in lite marginal.
    Men för att göra lite reklam som surfbussen så har vi faktisk sänkt priserna till i år på båda kites, brädor, bindinger, wakeboards och våtdräkter.
    Samt gjort paket deals. Wohoo Nocomply.

Så som konsument kan du antingen välja lokal service. (som jag hoppas du får hoss oss). Eller köpa utomlands.
    Men ge då fan i att komma in till mig med reklamationen o tro jag skall fixa det.
    Men nu öppnas flera stora sportskädjor i sverige så vi kan ju hoppas att dom börjar med kite för dom har ju sjukt bra koll på alla 10000 olika produkter dom säljer. (detta var ett skämt)
    Och ja. man kanske kan spara på kow. men det är ju inte lätt att styra priserna i förhållande till båda euro, dollar och pund samtidig. Pundet stod i höst i 13 och nu i typ 10,20. euron ligger på typ samma som i höst. Hur fan skall vi lösa det då?.

• skanepaul

Medlem
    2 juni, 2011 vid 09:20

I min bransch (sportfack. Team sportia, intersport, stadium, sportringen m.fl) görs inköpen på mässa ca ett halvår i förväg. Vi (TS) har en helt egen mässa dit våra leverantörer kommer och under denna mässa handlar vi till mässpriser ett pris som är lägre än kompletteringspris i säsong och framförallt FAST, det ändras alltså inte tills när fakturan kommer ett halvår senare och iom volymerna så är det även fraktfritt.

Jag känner att vi har mycket att lära av denna bransch.

Våra marginaler på hårdvara är i princip samma som marginalerna i sveriges kitebransch.

• roland

Medlem
    2 juni, 2011 vid 10:10
    sourra;657638 wrote:
    Även om man kan tro att Sverige är ett stort kiteland så är det rent löjliga volymer jämfört med t.ex. UK. Därför är det inte helt konstigt att det finns dealers där och i Tyskland, Frankrike etc. som kan ligga lägre tack vare högre volymer som betalar för hyror och löner. UK är ju billigare än Sverige på i stort sett allting om man köper via nätet (klätterprylar, fotogrejer etc.) men man kan ju i alla fall kontakta sin lokala dealer och ge vederbörande en chans att matcha priserna. Ibland kan de det, ibland inte. Och Tom – om du inte har hittat någon prisvärd 14 efter sommaren kan det finnas en glad Torch 14 till dig till helt rätt pris.

Jo efter sommaren vill man ha en 14m!!
    e alla dina kites glada eller e det bara 14m??

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing priser på kites- too high

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.