Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Pris/prestanda Segel?
-
Pris/prestanda Segel?
Publicerad av kapten-k på 28 mars, 2008 vid 09:18Tänkte jag skulle byta ut min segel linje så jag får 3st bra segel av samma modell så man slipper trimma runt så fasligt.
Aktuella storlekar för mig är runt 6.0 + 7.0 + 9.0
Nytt/begagnat spelar inte så stor roll, bara man får bra prestanda för pengarna.
Intressanta segel är:
np rs racing – bra men dyra?
Gaastra Vapor- ser bra ut, Hur ser cambersen ut? Säljer SP??
Naish stealth- Hur ser cambersen ut?
North warp – Dyra, ganska långa bomlängder.
code red – ok pris, hur snabba?NP RS slalom -ok pris hur står de sig mot full race seglen?
Kan inte expertisen här kommentera sina segel med + och – sidor?
Tex
mitt gamla north iq -99 är:
+ Väldigt Stabilt överriggat
+ Lätt riggade cambers
– Väldigt tungt att dra nedhal på.
– de större storlekarna får problem med cambersen, blir olika buk på olika bog.kapten-k svarade 16 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Se till att köpa rätt mast till seglen.. Sedan tror jag att riggningen är identisk med race-segel för slalom/speed. Dvs inget eller negativt uthal och massor med nedhal. Köp en nedhalsvev..
Alla seglen du nämner är ju snabba(code red vet jag inget om), handlar ju mer om att pressa det där allra sista när du surfar, dvs gasa när du tror allt ska gå åt hel..vete:grin: 😀
-
Inga dåliga segel i listan, du borde kanske även överväga MauiSails då de är bra i pris och har visat sig fungera väldigt bra (Martin van Meurs över 50 knop, Dirk nytt Holländskt rekord med ett kartongnytt tr4a).
Många av de andra märkena är utvecklade för tunga seglare typ Antoine & Dunkerbeck medans t.ex MauiSails har haft Kevin Pritchard som förebild.
Skulle tro att Gaastra, Mauisails och till viss del Severne är ganska lika i känsla och att dessa passar lätt/mellanvikts gubbarna bäst. Dock ska man komma ihåg att Neil Pryde RS6 är fortfarande mitt favoritsegel, även om det var tungt/jobiigt att rigga om man jämför med t.ex Severnes Code Red som var väldigt lätta att rigga. -
@tobhed 454455 wrote:
Inga dåliga segel i listan, du borde kanske även överväga MauiSails då de är bra i pris och har visat sig fungera väldigt bra (Martin van Meurs över 50 knop, Dirk nytt Holländskt rekord med ett kartongnytt tr4a).
Många av de andra märkena är utvecklade för tunga seglare typ Antoine & Dunkerbeck medans t.ex MauiSails har haft Kevin Pritchard som förebild.
Skulle tro att Gaastra, Mauisails och till viss del Severne är ganska lika i känsla och att dessa passar lätt/mellanvikts gubbarna bäst. Dock ska man komma ihåg att Neil Pryde RS6 är fortfarande mitt favoritsegel, även om det var tungt/jobiigt att rigga om man jämför med t.ex Severnes Code Red som var väldigt lätta att rigga.KP är inte heller en liten kille… Även om Antoine är större
-
CharlieB;454502 wrote:KP är inte heller en liten kille… Även om Antoine är större
Stog ju nån stans att KP vägde 83 kg vilket blir ganska lite om man ska köra med ”tunga” produktionsbrädor.
-
P Malmkvist;454450 wrote:Se till att köpa rätt mast till seglen.. Sedan tror jag att riggningen är identisk med race-segel för slalom/speed. Dvs inget eller negativt uthal och massor med nedhal. Köp en nedhalsvev..
Är inte beredd att hålla med dig om att speedsegel inte ska ha negativt uthal har sett ett flertal fabrikat och speedseglare inkl mig själv(Naish) kör med negativt uthal.
-
Var lite otydlig kanske.. Men det var det jag menade.. dvs inget uthal +-0 eller -uthal funger bra. Oftast fungerar negativt uthal bäst vid djupa slörar:smile:
-
Glömde som sagt maui sails, även KA koncept ser intressanta ut
-
http://www.point-7.com/main/index.php?option=com_content&task=view&id=59&Itemid=66
”1st Speed World Cup Karpathos 2007
Top 5 in Eurocup Formula
4th World Championships Slalom 2007
Italian Slalom Champion 2007
Italian Formula Champion 2007
2nd German Open Championships Slalom 2007
1st One Hour Classic 2007
Finish Champion Racing 2007″Snyggare segel får man leta efter.. Ovanligt och ”billigt”
Pris: Från 4000kr.
Pris/Prestanda segel! Vad kostar ett nytt RS, Vapor etc? Mer..
Jag kan inte ett skvatt igentligen, men ser ju ut som om det här seglet är snabbt och billigt… Och f*n så snyggt.
-
Glöm inte Simmer, Challenger sails, Gun Sails. Oxå bra prylar, och väldigt mycket prestanda per krona.
-
Kapten K: Håll alltid ett vakande öga på http://www.ebay.de…Lite då & då dyker det upp regelrätta ”tokreor”, förvisso ofta fjolårsprylar men helt nya grejer…Köpte tex mitt Severne på Ebay över 3000 billigare än vad det skulle kostat i sverige
-
Naish
+Bra register,stabilt som fan
+Lätta i handen
+Bra bottendrag
+Beviserligen snabba
+Lätta att rigga med cambers (är väl alla idag med rätt mast)
+Skitsnygga!
-sprinten i nedhal lite vek, byts ut mot en kraftigare sprint bara. (2007) Kanske åtgärdat på 2008 eftersom vi påpekat det.Vad vill du veta om cambers på Naishen?
@Kapten K 454440 wrote:
Tänkte jag skulle byta ut min segel linje så jag får 3st bra segel av samma modell så man slipper trimma runt så fasligt.
Aktuella storlekar för mig är runt 6.0 + 7.0 + 9.0
Nytt/begagnat spelar inte så stor roll, bara man får bra prestanda för pengarna.
Intressanta segel är:
np rs racing – bra men dyra?
Gaastra Vapor- ser bra ut, Hur ser cambersen ut? Säljer SP??
Naish stealth- Hur ser cambersen ut?
North warp – Dyra, ganska långa bomlängder.
code red – ok pris, hur snabba?NP RS slalom -ok pris hur står de sig mot full race seglen?
Kan inte expertisen här kommentera sina segel med + och – sidor?
Tex
mitt gamla north iq -99 är:
+ Väldigt Stabilt överriggat
+ Lätt riggade cambers
– Väldigt tungt att dra nedhal på.
– de större storlekarna får problem med cambersen, blir olika buk på olika bog. -
Surfade idag för första gången med mitt stealt 6.5(2007).. Kan bara säga att det är det bästa seglet jag haft.. Även om vinden var byig och svag så planade det direkt och camberna roterar så j..kla lätt.. Har haft race segel med cambers som omöjligen vill rotera(får nästan sparka dit dem efter varje gipp/slag).
Seglade en 10 sek snittfart 28 knop i vindar på 6-7 m/s med en AB 95 lit, inget att skrävla om, men även om seglet är designat för överriggade förhållanden så är det även effektivt i lätta vindar…
Ska bli intressant att surfa imorgon om det blir 10 m/s och förhoppningsvis lite mer:grin:
-
ok, har shoppat ett rs racing 6.2 och en x6 mast så får jag se hur det funkar.
Smaken är som baken , men jag verkar har kommit fram till att jag verkar tycka bäst om rs racing, stealth och vapor bäst baserat enbart på utseende och eget filosoferande, inget ont om de andra seglen, kan villigt erkänna att jag blev rejält förbiseglad när jag hade skaffat nya prylar -99 av en kille som seglade på -95 års segel och en då gammal ”nose” bräda. Så huvudsaken är att man har roligt…
Logga in för att svara.