-
problem med cutback
Jag har börjat näbba nosen i cutbacken:en kan ni hjälpa mig analysera vad jag gör för fel, please.
Bakgrunden är att jag bytt från stubbie till trad (Hardcore XS).
Så här ser min vågrinding ut:
Apelviken, onshore, styrbordshopp, 10-12, 4,5, lagom vågor, sol. Eftersom det är onshore och vågorna är ganska smala/korta så brukar jag segla in framför en våg som precis börjat bryta. När jag precis passerat skummet så lovar jag upp en aning och närmar mig vågtoppen: Detta för att bromsa farten något så att bottensvängen blir kortare. Vänder nerför vågen, flyttar bakre handen bakåt, lutar mig frammåt innåt i svängen. Jag har inte lärt mig lägga mer riggen mot vågen (känns dessutom omöjligt i onshore) men jag hänger verkligen in i svängen. Jobbar mig tillbaka till vågen clewfirst och tar sikte på skummet (eller precis hitom) Än sålänge allt ok. Bra fart, jag kan till och med styra upp mot vågen lite extra precis innan jag möter den.
När jag kommer fram till punkten där jag ska göra min cutback så förväntar jag mig den härliga kicken när vågen slår till under brädan, skummet yr och jag accar nerför facet utan tryck i seglet, ibland med en härlig slide tills fenan får fäste igen. Mmmmm detta är livet….Men nu med den nya brädan så händer en av dessa 3 olyckor:
– jag viker runt brädan med bakfoten och pekar den nerför vågen, men lovartskanten ligger djupt i vattnet, farten är nära noll och jag sjunker igenom planingen. Vågen bryter under mig och jag hamnar i vattenstartsläge bakom vågen.
– när jag rider uppemot vågen och gör cutbacken så får jag lite lyft under aktern som gör att när jag “landar” gräver nosen sig ännu djupare och brädan tvärstannar med följd att seglet drar mig över brädan som i ett mindre kastfall.
– timar jag cutbacken lite tidigare så missar jag kicken från vågen men kommer oftast runt cutbacken men helt utan kraft, sittandes på huk nära mastfoten, hängandes under bommen (inte snyggt).Problemet i cutback:en försvinner vid mer sideshore eller om jag byter till en stubbie.
Tips och erfarenheter önskas!
/sinker
Logga in för att svara.