Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med Ezzy Special Edition 6,9 -03

• Problem med Ezzy Special Edition 6,9 -03

Publicerad av anders_hoffman på 12 augusti, 2003 vid 18:05

Denna tråd är väl mer eller mindre riktad till dig DanneW, men om nån annan har lösning på mitt problem så är det bara att svara.

Mitt problem sitter uppe i variotoppen. När jag ska rigga ner seglet och dra ur masten så fastnar den lilla svarta plastpluppen på masttoppen. Så jag måste dra loss remmen från pluppen och dra ur masten med pluppen på.

Antingen skulle man kunna lägga in nåt stopp (nån gummiplatta elller dylikt) så att masten inte trycks in helt i pluppen. Eller så skulle man kunna såga av 1 cm på pluppen så att pluppen sitter lika långt ner på masten.

Om ni vet vad som är bäst eller om ni har nån annan lösning på problemet är jag ytterst tacksam om ni skriver det.

Ps1. Det kan kanske bero på att jag har en ganska gammal mast. Art slalom pro 470. Ds

Ps2. Pengarna (2535:-)finns på ditt (DanneW) konto under kvällen. Ds
    Tack på förhand. Från en glad grabb med nytt, nästan problemfritt segel! laugh.gif

dannew svarade 21 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • oskie

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 19:22

Har samma problem med mitt NP Supernova 6.4-segel från 2001. Plastgrejen i toppen av seglet är nämligen formad som en upp-och-nedvänd kon, så det kilade fast sig i mastens topp eftersom hålet är cylinderformat. Varje gång jag skulle rigga av var det ett h–vete att få loss masten ur seglet, även om man vred som ett djur. Till slut tog jag ur plastgrejen ur seglet istället…

Nu har jag istället bytt till en cylindrisk plastgrej i segeltoppen (en sån medföljde en Simmer-mast jag köpte).

• anders_hoffman

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 19:43

Ok, skönt att veta att det inte endast är jag som haft samma problem. Nån kanske vet om det går att beställa andra plastbitar nån stans?!

• sunkan_

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 19:58

Jag fick köpa en ny plugg till masten för att mitt NP Diablo (sheartip) skulle funka med en GUN mast. Köpte den på skidsport bromma, men den pluggen får man in tummen i så du kanske ska ha någon annan.

• jeppe

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 20:09

Hello boys!

Jag säger bara en sak SWIX glidvalla för -10, det brukar få de flesta FÖR grova pluppar att lossna lättare från masttoppen.

Skämt och sido så skulle jag kunna tänka mig att kleta på en lite stearin från ett ljus eller liknande, borde göra så att ”pluppen” lossnar lättare. Alternativet är väl ta loss den, skruva fast den i en svarv, och ta ned diametern på pluppen några mm. Har man ingen svarv så kanske det kan funka med lite sandpapper istället? Vad vet jag? Nå mer tips än så kan jag inte komma på.

Stearintricket körde jag hårt med på semestern, när tamparna på båten väckte mig mitt i natten för att de gnekade så fö-baskat.

Nu är det ju i.o.f.s. rätt långt mellan några tampar på en båt och en plupp i ett segel, men det kanske kan funka? wink.gif

• dannew

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 12:04

HEJ!

Kul att seglet kommit fram. Imorgon borde du få använda det, vi skall få bra med vind här (4.2-4.7) så ni borde också få vind. Du får testa lite olika uthal mm så du får det som du vill. Visst är det fint! Tror faktiskt inte jag seglat med det mer än 1 gång, sedan bytte jag bräda.

Tja, Jag har nog inget bra tips, har aldrig haft det problemet. Ett sett kan vara att ta ur pluggen ur masten om det skulle vara så att det räcker för att göra masten smalare. I annat fall kanske det funkar med att lägga en liten platsbit el. liknande i botten på plastploppen så masten inte går helt in i den, skulle ta det som en tillfälliglösning. I annat fall så hade jag försökt få tag på en annan vidare plasttopp. Fördelen med variotoppen är ju att den ploppen går att få av. Kolla på konfen, lokala surfhandlare alt. Surfers Paradise (SP) i Varberg om de har någon topp som har större innerdiameter än din mast har ytter diameter. SP brukar har en del delar liggande på lagret, sedan kan det hända att du får fixa till den så den sitter bra i bandet. Smörja in med stearin är inte någon dum idé heller. Har fått samma tips vad det gäller fiskespön. Överföringen har gått bra också.

Lycka till och hoppas vi får VIND imorgon!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med Ezzy Special Edition 6,9 -03

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.