Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing problem med höjd

• problem med höjd

Publicerad av Oregistrerad på 11 november, 2006 vid 17:43

Har lite problem med att ta höjd upp mot vinden.
    Jag har precis köpt en ny bräda men jag är inte så vann vid att ha en bräda med så liten fena. min gamla bräda är lite bredare och har betydligt längre fena så den är lättare att ta höjd med. Skulle vara glad om någon kunde ge något tips om teknik för komma så högt mot vinden som möjligt med en relativt liten bräda.

Oregistrerad svarade 18 år sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • kinetic

Medlem
    11 november, 2006 vid 17:51

Se till att du planar ordentligt innan du svänger upp mot vinden så brukar det inte vara några bekymmer alls. Kan hjälpa med att trimma om, dvs laborera med mastfotsposition o bomhöjden…
    Personligen upplever jag att när man har ordentligt med tryck i grejerna (kör endast “slalom” brädor, minsta på 75 liter) så är det inga som helst problem att höjda, men självklart kan man inte följa efter en formula….

• wind-lover

Medlem
    11 november, 2006 vid 17:58

Att ta höjd;En viktig sak är ju att man inte släpper ut för mycket, så man lägger sig längre ner i vind, utan skotar med handen hela tiden och lutar i princip seglet snett neråt.
    Ibland kan det varar så att det knappt går att ta höjd eftersom man har fel sorts fena.
    Jag har en 23cm sjögräs-fena och den är ju liten,men den går kanon att ta höjd med.

Lycka till;MVH Linnea:laugh:

• calle_kuling

Medlem
    11 november, 2006 vid 19:53

Gillar man höjd är det värt att skaffa en lång fena tror jag. Har en 36 cm smal grej som gör underverk med höjdningen. Tror den får upp maxfarten också, men den teorin är ganska löst grundad, eller har jag rätt?

• Oregistrerad

Gäst
    11 november, 2006 vid 19:56

Börja med att sätta mastfoten relativt långt fram runt 136 cm från tailen. Mät gärna upp detta inte alltid som det förtryckta på brädan stämmer. Fenan kan du trycka bak något om det går, tänk dig att du har främre kanten av fenan centrerad under bakre fotstroppen som nollposition, flyttar du bakåt förbättras höjdtagningen något, dock så svänger brädan inte lika lätt.

Planing är viktigt för att kunna ta höjd, dra inte ut uthalet för mycket (och döda seglet) på seglet, det behövs buk även till kryss. Försök att inte gå för högt i vind (vanligt misstag när man går från större bräda till vågis och liten bräda) man får helt enkelt nöja sig med en något mindre infallsvinkel mot vinden.

Detta är bara några tips på vanliga missar men den stora skillnaden brukar vara att flytta fram mastfoten. Den skall inte sitta i mitten om du vill ta höjd.
    Börja inte mecka med allt på en gång dock.. …kolla mastfoten och kolla seglet börja med det.

lycka till

• smurff

Medlem
    11 november, 2006 vid 19:59

Och jag blev utkastad under tiden jag skrev….ja det var jag iallafall

• argulander

Medlem
    11 november, 2006 vid 20:15

Viktigaste för att ta bra höjd är att man har ordentligt tryck i seglet, är man ordentligt överriggad kan det tom ibland vara svårt att förlora höjd. (Man kan ofta sega sig till lite höjd utan planing underriggad men det är ju inte så roligt). Välj således ett tillräckligt stort segel, (och dessutom tillräckligt stor fena, detta är dock något mindre viktigt vad jag tror). Klas

• surfmeister

Medlem
    11 november, 2006 vid 20:31

Kunde vara bra om du berättar lite om vilken bräda du har köpt, vilken fena du har, vikt, segelstorlek etc. Fenan är bland det viktigaste du kan trimma med och man ska inte vara rädd för att experimentera med olika fenor. Fenval beror bl a på:
    1. Vindstyrka (ju mer pungdrag du har ju lättare att ta höjd och ju mindre fena kan du ta)
    2. Din vikt (tyngre => större fena)
    3. Segelstorlek (större segel => större fena)
    4. Typ av bräda
    5. Förhållanden (vågor vs platt vatten)
    6. Form på fena (svept vs rak, tjock vs tunn, bredd vs smal etc)

De flesta brädor levereras med fenor som är en kompromiss och för vissa personer fungerar inte den fenan som brädan levereras med. Ex har jag en Evo 74 som levereras med en grym 22cm Drake G10-fena. Dock är den rätt miserabel att använda för mig (85 kg) med 5.3m2 (bl a seg att ta höjd med) men för en 75kg person hade dock 22-fenan fungerat bra även med 5.3m2. Därför har jag har en 24cm Drake G10 fena för 5.3m2 vilket fungerar perfekt och använder 22-fenan till 4.2-4.7m2. Gällande teknik är det viktigt att du har bra tryck i prylarna, då är det väldigt lätt att ta höjd. Jag brukar luta fram seglet (mot nosen) vid höjdtagning, är ganska lätt på bakfoten samt försöker ha fötterna så nära railen som möjligt (vilket innebär att man ibland inte har fötterna fullt in i fotstropparna). Kika lite på http://www.guycribb.com/page0076v01.htm och leta efter teknikartiklarna om höjdtagning (Upwind – “Cranking Upwind”) för lite mer tips.

• andes

Medlem
    11 november, 2006 vid 20:57

När jag började hade jag samma problem, efter mycket försök och undersökning, både med segelstorlekar och olika fenor upptäckte jag att felet till största del låg hos mig själv. Då jag åkte innan tenderade jag till att böja det bakre benet vilket gjorde att jag fall av i vinden. Sedan när jag sträckte ut benet, dvs så att båda benen var raka och parallella, styrde brädan upp mer mot vinden. Det som också skedde då var att jag kände trycket bak i seglet bättre, jag kunde mycket mer kännbart skota in och på så sätt på mer kraft och styrsel i grejerna,,, Får hoppas det kanske är till någon hjälp

• Oregistrerad

Gäst
    12 november, 2006 vid 10:56

Tack för alla tips!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing problem med höjd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.