Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Problem med kopplingen

• Problem med kopplingen

Publicerad av jeppo_f på 26 februari, 2008 vid 13:18

Hej!
    Kopplingen på min T4 börjar säcka ihop. Dels tar den väldigt sent, alltså man måste verkligen ha pedalen helt nertryckt innan men ens börjar fundera på att växla.
    Sen tar den väldigt ojämnt när bilen är tungt lastad, bilen börjar hoppa fram när man släpper upp kopplingen, hur försiktig man än är.

Vad göra? Byta hela kopplingen? Vad kostar det?

Finns det nån bra, billig verkstad som nån rekommenderar i göteborgstrakten? Jag har hört rykten om nån snubbe på ringön som ska vara bra, men har inget telefonnummer.

/jeppo

svenne svarade 17 år sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • kinetic

Medlem
    26 februari, 2008 vid 13:47

Om det inte är hydarulisk koppling så borde det gå att justera den…Gällande ”hoppandet” så kan en orsak vara förorenade lameller/svänghjul (tex pga läckande packbox), detta fel kan konstateras genom att man slirar lite extra på kopplingen några gånger (typ tant/gubbe), blir det bättre så har du problemet jag nämner…

• jeppo_f

Medlem
    26 februari, 2008 vid 14:55

Ok. Byter man bara packboxen i så fall?

/j

• kinetic

Medlem
    26 februari, 2008 vid 15:13

Bara o bara…man måste sära på motor o låda…o har man ändå allt nere så bör man smälla dit en ny koppling…

• jeppo_f

Medlem
    26 februari, 2008 vid 15:32

Mmmm… Den har gått 27000 mil, så det är kanske läge för ny koppling.
    Hur mycket får man betala för en sån grej?

/j

• svenne

Medlem
    26 februari, 2008 vid 15:51

2500 på Mekonomen tror jag.
    Har du ingen polare som Ducatist? Vi har 25% på Meca-butikerna (Mecas egna butiker, inte de franchisade).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Problem med kopplingen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.