Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Problem med lattor!
-
Alex_xelA;613852 wrote:Ok, nu grejade jag det någorlunda! Förstår att jag behöver spänna det ännu mer ändå. Anledningen till att jag bara drog linan genom nedhalet en gång var pga att jag bara tänkte rigga upp det lite fort, utan att segla. Men ska icke göra det igen.
Tack o hej!
Mvh Alex
På tok för lite nedhal! Dessutom ser det ut att vara lite mycket uthal, men om du drar ner nedhalet ordentligt först så kan man avgöra huruvida uthalet är rätt sen.
Om du inte orkar dra mer beror det troligen på hur din mastförlängare ser ut. Är den av billigare modell med små trissor på blocken är det mycket trögare att dra än om det än störretrissor och därmed mindre friktion. Du behöver även något slags handtag att fästa nedhalstampen i så du orkar dra. Finns speciella i butiken, men det går med vilken hållbar pinne som helst. Jag och många andra använder hängselekroken som handtag. Det finns även nedhalsvevar som man kan använda om man behöver mer kraft och/eller precision än vad man kan åstadkomma med armar, rygg och framför allt ben.
Be någon erfaren viondsurfare på stranden hjälpa dig så kommer det blir mer (eller mindre?) rätt!
/JB
-
Riggpinne: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=69946″]Riggpinne – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
😉 -
Jag har börjat använda ett enkelt trick som ofta kommer förvånansvärt nära bra trim.
1: Fäst bommen (inget eller nästan ingen nedhal draget alls) och dra uthalet så hårt du orkar (utan att sätta foten mot bomänden etc), det ska vara rejält spänt.
2: Dra nedhalet tills seglet blir alldeles löst kring uthalsöljetten.Man får fintrimma lite när man kommit dit men oftast behövs rätt lite.
-
Annars tycker jag att tillverkarnas rekommendationer kommer ganska nära, sedan kan man behöva fintrimma beroende på hur över/underriggad man är.
Nu mer är det ju lätt att rigga om man jämför med -80talet. Hur man än försökte blev det aldrig bra.
Logga in för att svara.