Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med riggningen

• Problem med riggningen

Publicerad av frassefransson på 19 augusti, 2008 vid 19:35

Har ett Local Spirit X-Ride segel på 6,5 kvm, 640 mast och en local spirit mastförlängare.

Det står på seglet att man ska ha 640/25. Problemet är att bommen hamnar väldigt högt upp. Observera att detta är för mig som är 1.87 lång. Vad gör jag för fel?

Min syrra surfade på brädan i dag och då var jag tvunget att sätta mastförlängaren på 10 för att få ner bommen i axelhöjd på henne.

Har jag missuppfattat något?

carl-r svarade 16 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • alexasu

Medlem
    19 augusti, 2008 vid 19:43

@FrasseFransson 492189 wrote:

Har ett Local Spirit X-Ride segel på 6,5 kvm, 640 mast och en local spirit mastförlängare.

du kan ju testa att byta din “640” till en vanlig 460:wink:

• oscar

Medlem
    19 augusti, 2008 vid 19:55

Enligt surfers hemsida så är luffmåttet 461 vilket betyder att förlängaren ska stå på 1 cm. Troligen går inte detta utan du får sätta den på 2 eller 2.5 beroende på vilken förlängare du har. Du ska sedan dra ner seglet så att rullarna i seglet är ca 2-4 cm från rullarna i förlängaren.

Varför så stor text??

• calle_b

Medlem
    19 augusti, 2008 vid 20:26

Jag som investerat i ny planka i stället för glasögon tycker det är ypperligt 😉

Och mycket nedhal ska det vara oxå, fladder i toppen, icke att förglömma.

• staffomania

Medlem
    19 augusti, 2008 vid 21:14
    FrasseFransson;492189 wrote:

Det står på seglet att man ska ha 640/25. Problemet är att bommen hamnar väldigt högt upp. Observera att detta är för mig som är 1.87 lång. Vad gör jag för fel?

Min syrra surfade på brädan i dag och då var jag tvunget att sätta mastförlängaren på 10 för att få ner bommen i axelhöjd på henne.

Har jag missuppfattat något?

När det står 460/25 menas väl längden / styvheten på masten. Du ska kolla på luffen istället.

• svenne

Medlem
    19 augusti, 2008 vid 21:20

460/25 betyder inte att förlängaren ska vara 25 cm, det betyder att du ska använda en 460-mast med hårdhet IMCS 25. Vilket är helt i sin ordning eftersom alla 460-master är IMCS 25.

Det finns hur många riggtipstrådar som helst här på konfen, och ute på Inturrnätt. Sök.
    Åh, BTW, Youtube är det nya bruna: http://www.youtube.com/watch?v=XWgml2gzaNg&NR=1

• calle_b

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 15:45

Mmm, det kan bli en aning för mycket nedhal om man förlänger 25 cm på en luff som är 461 cm (samtidigt som det ska vara runt 4 cm mellan block o segel).
    Ska inte vara så mycket fladder i toppen 😉

Inte lätt. Men lite skoj missförstånd var det allt.

• tim-eriksson

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 16:11

Har riggat exakt den där riggen.

Kör med 1 stegs förlängning och dra maximalt nedhal. Klart 🙂

• frassefransson

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 16:42

Missade lite där med 640 mast, 460 är den =)

Okej, då var det som jag trodde. Ett underbart nybörjar misstag som jag bjuder på =D

Tack för svaren allihopa

• carl-r

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 19:34

Du ska ha cred för att du drar nedhal iallafall!! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med riggningen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.