Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ”stancen” på nya brädan

• Problem med ”stancen” på nya brädan

Publicerad av tomasn på 4 juli, 2005 vid 19:49

Testade nya brädan idag en RRD avantride 115l. Problemet var att jag inte fick in ngn skön ”ride” Hur jag än försökte kom ALL tyngd på bakfoten o det gick inte o hänga fram o åka skönt alls. Är det o flytta mastfot o kanske stroppar som gäller? Tacksam för svar.

tomasn svarade 19 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • smurff

Medlem
    4 juli, 2005 vid 20:12

Hajpådaj!
    Var har du satte du fotstropparna? längst bak? mitten, längst fram inre eller yttre placering?

Var satte du mastfoten Långt fram, mitten, långt bak?

Var satte du hängsele linorna? Hur kändes det när du hängde i bommen? fick du dra in mycket med skotarmen eller med fram armen

Seglet: Hade du dragit för mycket i uthalet kanske, för lite i nedhalet?

De sakerna ovan brukar vara saker man kan ändra på för att det ska kännas bättre. Ändra dock bara en grej i taget om du inte vet med dig att flera faktorer var åt skogen
    lycka till

• smurff

Medlem
    4 juli, 2005 vid 20:17

mastfoten brukar må bra av sitta kring 135 cm märket +- 5cm flytta fram för lungna ner brädan bak för att segla snabbare när det båser på

• markram

Medlem
    4 juli, 2005 vid 20:53

Svar till:

Testade nya brädan idag en RRD avantride 115l. Problemet var att jag inte fick in ngn skön ”ride” Hur jag än försökte kom ALL tyngd på bakfoten o det gick inte o hänga fram o åka skönt alls. Är det o flytta mastfot o kanske stroppar som gäller? Tacksam för svar.

[/ QUOTE ]

Låter som om det är dags att experimentera med bomhöjden.

• tomasn

Medlem
    5 juli, 2005 vid 12:41

Mastfoten var i mitten, stropparna långt ut. Linorna tror jag satt någorlunda rätt, kanske skulle de bak lite på den feta racecambers 7.6an. Nedhalet var lagom enligt en gammal räv. Jag upplevde att jag fick hänga snett bakåt för att kunna hänga Idag var jag på plats igen o flyttade in stropparna o bak mastfoten. Men då var det så klart ingen vind i den tradiga Hanöbukten (Hanöbuktseffekten ni vet), så jag har inte fått testa ännu. Annars verkade brädan lätt o gippa med, även om det också blev svårt, när det stämde så illa. Kan kanske också ha lite att göra med min ovana vid breda brädor..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med ”stancen” på nya brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.