Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing problem med vulcan

• emil_h

Medlem
    9 november, 2008 vid 16:52

Träna in bom till bom med händerna. Ser dessutom ut som att du hoppar lite för mkt. Vulcan är mer en “spin-manöver”. Dvs poppa till och få ner nosen i vattnet så spinner man runt. Du hoppar nästan 180 grader i luften.

• callep

Medlem
    9 november, 2008 vid 16:54

du ska bara fokusera på handbytet och tänka mindre på att hoppa runt brädan. du har ju redan ordentligt med pop

• fimpi

Medlem
    9 november, 2008 vid 17:08

flytta fram framhanden.
    mvh Finn

• oscar

Medlem
    9 november, 2008 vid 17:09

Luta dig fram över nosen på brädan.

• hampuss

Medlem
    9 november, 2008 vid 19:47

Okey, alltså längre fram med framhanden. Ska jag flytta över bakhanden före framhanden när jag ska ta seglet på andra sidan?

• emil_h

Medlem
    9 november, 2008 vid 20:05

Ja, för med framhanden och tryck ner/runt den samtidigt som du flyttar bakhanden över mot andra sidan.

• stickan

Medlem
    9 november, 2008 vid 21:33

En bra övning är att träna på backwind jibe.
    http://www.continentseven.com/windsurfmove26.html

Då kan du koncentrera dig på segel och handförflyttningen utan att krånga med brädan. Poppet och höjden har du ju och mycket mer än vad som behövs. Hoppar man för högt dyker oftast aktern bara istället för att man glider och får tid att tänka på riggen.

Tänk framför allt på att korsa händerna och se till att dra riggen förbi dig när du släppt skothanden. Försök att gå bom till bom istället för via masten som en del gör. Man har mycket bättre kontroll på riggen om du håller i bomen.

träna på…många och envisa gånger 🙂

Mvh Stefan

• militaren

Medlem
    10 november, 2008 vid 16:49

det jag kan lägga till med alla kloka ord som sagts ovan är att det kan underlätta att falla av från vinden. //Micke

• hampuss

Medlem
    10 november, 2008 vid 19:09

Efter att ha kollat på klippet många gånger inser ja att jag har handen jäkligt långt bak! Ska tänka på de när jag kör imorrn o se hur det går=)

• svenne

Medlem
    10 november, 2008 vid 20:19

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing problem med vulcan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.