Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Problem, problem! Tips någon?

  • Problem, problem! Tips någon?

    Posted by calle_b on 29 januari, 2003 at 11:27

    Hej alla glada!

    Vi e fyra grabbar som delar på en surfbuss VW Transportör
    från -82. Den har svikit oss på ett gäng punkter som jag
    skulle vilja reda ut här:

    1: Har en en kraftig känsla av att start motorn e rostad.
    2: Elen i bilen mår inge bra, batteriet dock nytt och ruggigti bra.
    3: Trycktanken för kylvätskan läcker och det är inte lätt att få tag på ny….

    Efter som tid saknas undrar jag om någon har erfarenhet med
    såna här grejer och kan gissa vad en total-renovering av
    vår älskling kan gå på…
    Det känns som om den behöver riktig koll och nya grejer här o där..

    E det nån som har gjort nåt liknande eller vet hur mycket det
    kan kosta eller tillochmed en hygglig verkstad i Sthlm?

    Tackar på förhand! Länge leve surfbussen!!!

    calle_b replied 21 years, 10 months ago 7 Members · 19 Replies
  • 19 Replies
  • getwet

    Member
    29 januari, 2003 at 11:41

    Du kan väl gärna ge oss lite mer info vad det är som krånglar….inte bara att starten är rostad, och elen mår inge bra….vad ska vi ställa för diagnos av det?
    Jag ställer gärna upp och svarar med de kunskaper jag har, men måste veta lite mer kanske vad det rör sig om !!!

  • gurra1978

    Member
    29 januari, 2003 at 12:20

    Tips. Sälj bilen i befintligt skick, lägg inte ner för mycket på reparationer. Köp något annat annat istället. Med tanke på att ni är fyra borde ni ha en ännu större buss. Jag har ingen egen erfarenhet av VW men efter att ha läst massor av inlägg på konfen verkar det vara ett riktigt problembarn.

  • calle_b

    Member
    29 januari, 2003 at 16:59

    Ok… Ska försöka defeniera lite…

    Startmotorn är död. (rostad, stekt och även välgrillad, bränd)
    Elen i bussen är är krånglig, larmet fungerade, men dog helt plötsligt(säkringar kollade) Ibland, men bara ibland, fungerar ej stereon.(säkring kollad)
    Ljusen är det dock inge strul med.

    Det där med trycktanken är väl ganska klart?
    Den läcker iaf. Och en ny behövs.(men är mycket svår att få tag på..(läs “omöjligt”)

    Var vänder jag mej om jag vill ha en komplett renovering av denna pärla? VAG? Vanlig verkstad? Var är det billigast och hur mycket kan en sådan renovering gå på??

    Tack igen och hoppas infon är bättre..

    Ha d gott

  • getwet

    Member
    29 januari, 2003 at 17:20

    Kolla med någon som renoverar start och generatorer, finns gott om sådana småskuttar i Sthlm. Vet att det finns en på Folkungagatan. Att köpa en ny start är uteslutet, kostar mer än vad Folkan är värd!
    Angående elen, kommer det ström fram till larmet….mätt upp kanske…nähä inte det. Gör det…..ingen ström, små problem….ström fram…större problem! Stereon funkar ibland och ibland inte, låter som ett glapp, kollat jordningen kanske….nähää inte det!
    Förövrigt kan jag väl hålla med ett annat inlägg på tråden, köp ny buss istället!

    VAG är uteslutet 700kr i timmen ca plus reservdelskostnad, två timmar så är det väl lika med värdet på bussen.

  • judo-freddan

    Member
    30 januari, 2003 at 11:42

    Kan bara instämma så länge vi talar om bussar äldre än -90. T4an (-90 och framåt ska vara ok.) Den vattenkylda motorn på -80-talarna är ju konverterad från luftkylning = slangar hela vägen fram till kylaren + massor av slangar och rör på motorn. Dessutom är topplocken feldimensionerade vilket kan ge topplocks- och packningshaverier helt spontant. Vet vad jag talar om för min kära Syncro -92 står nu med blåsta topplockspackningar och jag ska sälja bort den. Snyft!

    Vad jag inte riktigt fattar är varför det sitter en vattelkyld motor i grabbarnas åk om det är en -82a. Har en gammal -82a själv och den är luftkyld. Vattenkylningen kom ju först -84.

  • calle_b

    Member
    30 januari, 2003 at 21:12

    Jordningen är det som spökar, jordfästningen närmare….
    > judofreddan: Jodu, du skulle bara veta vilken tur vi har haft me vår fd. älskling… Vattenkyld är den och de e inte roligt. Ska tillägga att den tydligen är nyrenoverad(fniss)
    -90, med ny motor o hela paketet. Inte hela paketet kanske, då…

    GetWet::Tack för responsen o tipsen även om jag anar viss ironi och annat onödigt i dina inlägg just här.

    Ljuddämparn är iaf. ny smirk.gif
    Jaja, ny buss kanske då… Huj.

    Ha d

  • getwet

    Member
    31 januari, 2003 at 08:41

    Jag ironisk???? Näää…..

    Förstå mig rätt nu Calle men enligt min mening så är det ingen ide att lägga pengar på en sådan bil….kan tyckas konstigt men oftast när dom är så gamla så kommer det ena efter det andra på löpande band. Starten, generatorn, lådan, hjullager osv…..det är gammalt helt enkelt och det SKA gå sönder till slut. Du har också valt en bilmodell som gärna krånglar maskinellt pga motorkonstruktion mm, precis som Judo Freddan skriver. Bilen är egentligen inte byggd för långa resor, tanken med den är att det ska vara en närdistributions bil. Den klarar helt enkelt inte längre resor i högt tempo, konstruktionen är för gammal med dåliga konverteringar. Plus att den är totalt livsfarlig att färdas i….
    De nyare med motorn fram har tagit rejält många steg framåt i både kvalite och teknik, samt säkerhet.
    Jag slänger ut en lite rysare till här….får säkert mothugg men en konf är en konf..
    Förstår inte riktigt varför alla surfare ska välja just en folkabuss, finns en del annat på marknaden som är betydligt bättre om man nu ska köpa billigt beg. Slå en flukt på Toyota Hiace..den rullar på bara, ful som stryk men det rullar! Ford transit är kanon, mycket större lastutrymmen och en riktig konstruktion samt snorbilliga reservdelar. Det verkar som om många väljer folkan pga någon slags ballfaktor eller hipp faktor som passar in….vilket blir så fel!
    Så min rek till er fyra grabbar är att kika efter något annat, ny start till er folka går säkert på 2000-3000kr med montering och vad kommer nästa gång……värdet på bussen är väl kanske bara några tusenlappar till…för det är verkligheten.
    Nu vet jag inte riktigt hur ni använder er buss, är det kanske bara kortare resor till Björkvik eller? Då kanske det räcker, Åker ni till Varberg, Öland eller utomlands…ja då kanske ni absolut ska byta ut den mot något driftsäkrare och modernare. Och eftersom ni behövde hjälp med att lösa frågorna på denna tråd misstänker jag att ni inte är bilmekar vilket gör det ännu svårare/dyrare att äga en gammal folka med andra världskrigs teknologi. wink.gif
    Jag ironisk….nääärå!

  • calle_b

    Member
    31 januari, 2003 at 10:55

    Oj, oj…

    Så är det alltså. Vi får kika på nå´t nytt alltså.
    Jag tror att det är lite som du säger, med “hippiefaktor” o
    dylikt. Men samtidigt var den hyfsat billig, stor, och perfekt till vårt ändamål(trodde vi iaf).
    Den ägare som hade den innan hade med familj åkt långtresor,
    och använt den som campingbuss.
    Plus att vi fick höra att den var nyrenoverad(fniss, fniss)
    så vart det glasklart. Den tar vi!
    Jaja, står här idag med en fullkomligt död folka som kanske,
    kanske kan ta sej till Danmark iår igen.

    Nu ska här hets-köpas triss o bingolotter så finns det
    kanske lite hopp.

    Ha d gott

  • Johan!!

    Guest
    31 januari, 2003 at 13:27

    Jag håller nog inte riktigt med dig.

    Att folkabussen är hippt kanske stämmer men det betyder ju inte att den behöver vara värdelös för det, och att gamla bilar går sönder kan jag också hålla med dig om. Det är ju ganska logiskt…
    Men att du tror att folkabussen inte är någon långdistansbil? Ända sedan den första bilen kom så har den använts som campingbil och det har gjorts otroliga resor i öken och runt jorden. Det säger väl iof inte så mycket om bilen men om man läser alla reseskildringar så ser man att det inte är särskilt mycket som har krånglat. Men det som gör folkabussen till en suverän långdistansbil är inte att den är krångelfri (för där håller jag med dig om att det finns betydligt bättre bilar) utan att det finns reservdelar till bilen i nästan hela världen och oftast väldigt billigt, att motorns konstruktion är lättmeckad (och kräver inte många specialverktyg) är också ett argument. Läs gärna denna reseskildring: http://www.afsandeberg.com/surain_robert/travel/Persien-1969/Persien-1969.htm

    Sen så finns det många folkavagnar som har behandlats grymmt illa till salu och det är ju ganska självklart att det måste vara bra skick på bilen om man ska komma långt. Speciellt den luftkylda motorn kör man slut på nolltid om tändningen eller ventilspelet är fel.

    Nu vet jag iof inte hur krångelfri den vattenskylda motorn är, det jag skrev gäller främst den luftskylda motorn. Den luftskylda motorn har förövrigt varit mycket populär att använda i sportflygplan, det om något borde väl om något tala för driftsäkerhet.

    Sen så vore det ju inte så dummt med en säkrare bil. Men det går ju iallafall inte så fort.

    Som du sa: En konf är en konf

    //Johan

    Persien-1969-9-Fast-i-sanden.jpg

  • getwet

    Member
    31 januari, 2003 at 15:53

    Vi kan jämföra med hur man gör på marinmotorer…….
    Alla motorer ska ha en jämn arbetstemperatur och den ska hålla en viss temp enligt tillverkaren. Det är näst intill omöjligt att hålla med en luftkyld motor, temp varierar mycket hela tiden vilket inte är bra. Marinmotorer har ofta sk färskvattenkylning, vilket resulterar i ojämn arbetstemp och den får onödigt mycket slitage. Därför monterar man ofta in slutet system i båtar, just för att få bästa temp och jämn temp. Beräkningar visar att du nästan DUBBLAR livslängden på en sådan motor med slutet system. Och samma sak gäller för bilar, jämn temp och rätt temp och motorn håller betydligt längre. Du kan alltså pressa en vattenkyld motor väldigt hårt, och den behåller sin rekommenderade temp…….
    Att man sedan valt en luftkyld motor i öknen och i oländiga trakter kanske mer beror på svårigheten att få tag på vätska om något skulle hända…trasig slang eller liknande.
    Egentligen finns det ingen riktig långdistans buss som är riktigt bra, men jag vågar nog påstå att den gamla folkan tillhör de sämsta av de beggade alternativen!!! Underdimensionerad drivlina och fläktkyld motor(ofta för klen även den) är ingen bra kombination för långfärder eller ett långt leverne.
    De nyare däremot verkar riktigt bra.
    Om vi kikar på andra sidan Atlanten så tillverkas det bussar även där, eftersom jag har en själv så känner jag till en hel del om. Deras vanar är byggda för att klara av långa sträckor ute i öknen, och hur vet man det då? Jo, rätt arbetstemperatur på en Chevrolet exempelvis är över kokpunkten…..! (men den kokar inte på grund av övertryck i systemet) Man har valt att bygga motorerna så just för att klara av tuff hård körning i mycket varma klimat, att dom sedan är hopplöst törstiga på bensin är en annan sak wink.gif.
    En del nya modernare turbo dieslar tror jag också går med kraftigt övertryck i kylsystemet.

  • styret

    Member
    31 januari, 2003 at 20:57

    Jag är totalt okunnig om motorer och sånt där. eller nästintill.
    Men ett argument som kasnke inte är det bästa men inte heller det sämsta för folkabussar i olika modeller är i motsats till vad getwet sa.
    Dom är perfekta i storlek.
    Visserligen låter 4 pers i en transporter lite väl litet.

    Men annars som för 1-2 pers är folkabussar perfekta i storlek.
    Din van känns väl stor när man tittar på bilder från insidan. svår att fylla ut om du förstår vad jag menar.
    och borde alltså vara stor även vid körning. en folkabuss är ju bara 20cm längre än en vanlig bubbla.

    En folkabuss fylls upp alldeles lagom av ett höjt golv med grejer under och madras ovanpå det sant nån liten hörna med kläder och dunkar (till vad låter jag vara osagt cool.gif) och annat tjaffs.

    Självklart skulle det vara gutt med nått stort och rejält, men det kan också kännas totalt onödigt med så mycket extraplats.

    och JA. Det är fräckt att köra folkabuss!
    Dom är snygga och det talar bara för dom.

    iofs ingick inte getwets van i hans exempel på alternativa bilar men tog den som exempel. Och lite pajkastning på varandra r gutt… wink.gif

    ett är då säkert, buss ska det vara.

  • getwet

    Member
    31 januari, 2003 at 22:09

    Vi checkar läget i sommar på Kleva med några pilsner…..och själv gillar jag rabarber paj…

  • styret

    Member
    31 januari, 2003 at 23:21

    tack getwet.
    det var ett manligt sätt att få slut på en långdragen diskuss (eller vad det nu var). wink.gif

  • anonym-anvandare

    Member
    1 februari, 2003 at 12:13

    Hej hej,

    ville bara varna alla for att kritisera den klassiska tyskbussen, da far ni med mej att gora! Har namligen sjalv inhandlat en precis, husbilsmodellen fran -75 och den e bara bast. Dock maste man fatta att sana har gamla grejor kraver uppmarksamhet och lite intresse. Tummen mitt i handen hjalper inte direkt… Hade startproblem med min, den had statt avstalld i tre ar, men efter diverse forsok med startgas, motorsupar och i detalj nedplockade forgasare drar den nu igang utav bara helvete efter ett halvt snurr pa starten! Nu e det bara tomgangen och en broms som ska fixas for att jag ska ha fullt fortroende for den. For folkakanslan AR vard mycket…tycker jag…

    /Johan

  • styret

    Member
    1 februari, 2003 at 14:10

    Har tyvär fått ta tjuren vid hornen och insett att det nog inte blir nån buss för mej innan sommarn frown.gif

    Men den kommer, var så säkra.

    (för övrigt sådär… smile.gif)

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Problem, problem! Tips någon?

You must be logged in to create new discussions.