Senaste nytt Forums Problem rigga onshore 5.0 -02

• Problem rigga onshore 5.0 -02

Publicerad av bulan på 13 augusti, 2003 vid 19:27

Hej !
    Köpte ett beggat onsore 5.0 för ett tag sen, men har lite problem att rigga det! Tycker inte rekommendationerna stämmer riktigt. Mastlängden är 4.26 m, riggar det på en 400 mast (430 är rek.) När jag dragit kanske 20 cm nedhal (av ca 26 cm alltså) är seglet fladdrigt ner till 3:e lattan typ! Verkar lite fel! Är rekommendationen så dålig eller vad?
    Hur ska seglet se ut riggat egentligen, hur slappt, eller ska det va spänt hela vägen till toppen ?

mvh
    Bulan –>som skulle va tacksam för lite hjälp =)

lars_k svarade 21 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • lars_k

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 19:37

Har du rätt uthal? Uthalet minskar fladdret något.
    Att du har kortare och därmed mjukare mast kan nog också öka böjkurvan och därmed fladdret i seglet.
    Har själv Onshore 4.0 och 4.5 ’02 och tycker specen stämmer bra till mina Simmer SC6-master…
    Och en bra grundinställning är fladder halvvägs ner till 2:a lattan och 2cm uthal. Sen mer fladder/nedhal om du börjar bli överriggad. Samt något mer uthal 4-5 cm.

• oscar

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 19:40

Om du kommer ut till udden imorrn kan vi kolla på det. Har haft onshore förr så jag kanske kan hjälpa..

• oskie

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 19:43

när vi ändå är inne på Simmersegel kan jag fråga följande. Jag har ett Simmer Zero-5 7.5 ’02 där de två nedersta lattorna är väldigt långa – den ovanför bommen går kanske 1 cm utanför masten! (Ja, jag har dragit mer uthal än spec, och testat med olika nedhal. Seglet har ganska få justeringsmöjligheter.) Detta att jämföra med vissa camberfria racesegel (och speciellt NP) där lattorna är innanför masten fullständigt! Har pratat med några andra som också hade Simmer Zero-5 ’02 och deras segel var på samma sätt.

Hur skiljer sig egenskaperna hos segel med så här ”långa” lattor med de där lattorna aldrig ens vidrör masten?

• lars_k

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 19:56

Har ingen erfarenhet av Zero5 men jag kan tänka mej att med långa lattor ger mer buk när man väl får tryck i seglet. Zero5 har ganska djup buk under bommen antar jag…
    Och mer buk ger bättre bottendrag men sämre toppfart.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Problem rigga onshore 5.0 -02

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.