Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Problem starta T4 2.5 liters diesel i kyla fukt?!

• Problem starta T4 2.5 liters diesel i kyla fukt?!

Posted by erik-g on 29 december, 2008 at 22:44

Hej har seriösa problem att få igång min VW-buss T4 av årsmodell 1993.
    Den har börjat hosta och harkla mer och mer när man skall ha igång den och den ryker innan den blir varm. Ikväll var jag tvungen värma motorn mha fläkt och filtar och då gick den knappt igång?
    I övrigt går den bra, tar ingen olja alls, bytt topplockspackning, kamrem, pump osv för nåt tusentals mil sen. Mätaren står nu på strax under 20 tusen mil.
    Drar inte heller mer soppa än innan? ligger på runt 0,85-0,9 när jag puttrar fram runt 90. Bilen är förresten även en syncro.
    Hjäp! vad göra? NÅn som känner till nån duktig mekaniker i Lund/Malmö trakten?

erik-g replied 12 years, 10 months ago 6 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • kinetic

Member
    29 december, 2008 at 22:55

Hm…Diesel e inte min starka sida direkt…Men funkar “glödningen” (brukar va automatisk glödning)? Annars tycker jag att du skall maila o kolla med http://www.dieselmeken.se, han brukar svara på det mesta har ja för mig:-)

• sebbe87

Member
    30 december, 2008 at 09:03

På min wv buss diesel 2.5 som jag har böt jag remmen till pumpen och då vart det genast mycket bättre. innan jag böt den så var han lite svår startat och det kändes som det var en kamp varje gång. Men jag vet inte riktigt vad som gäller på din buss.

• svenne

Member
    30 december, 2008 at 12:22

Byt filter och spola fram ren soppa (dvs bort med vatten), byt glödstift.
    Om det inte räcker, gör ett komptest.

• erik-g

Member
    30 december, 2008 at 12:33

Ok det sista låter som ett klokt råd. Tack för alla tips, kom gärna med flera. Glömde skriva innan att när kärran väl är igång och varm så är det inga som helst problem. Den startar även helt ok när den är varm. Fick tips av en polare att kolla det där med vatten i filter och soppa. Har slagit i en flaska injektortrim-cleaner som nödåtgärd. Hjälper detta möjligen mott vatten i soppan?

• inge

Member
    8 februari, 2009 at 17:41

Hej, sitter också på en VW T4 från 1998 och upplever samma problem att starta den när den är kall och det är kallt eller fuktigt ute.

Erik, hur fick du löst ditt problem? Vad gjordes?

Någon som vet vem som kan hjälpa mig i Varberg?

• ali-baba

Member
    6 mars, 2009 at 08:43

Har en T4 1,9 liter Diesel från 1999 där jag hade samma problem. Till slut ville den inte starta alls, i en spansk bergsby, cirka 5 mil från civilisationen. Efter mycket bläddrande i den nyköpta mekboken så provade vi att dränera bränslefiltret. Bara att skruva ur pluggen på undersidan. Det rann ut cirka en deciliter vatten/diesel och sen dess är den betydligt mer lättstartad. En sådan dränering ska visst göras var 1000:e mil enligt mekboken.

• svenne

Member
    6 mars, 2009 at 19:48
    Ali-Baba;533721 wrote:
    Har en T4 1,9 liter Diesel från 1999 där jag hade samma problem. Till slut ville den inte starta alls, i en spansk bergsby, cirka 5 mil från civilisationen. Efter mycket bläddrande i den nyköpta mekboken så provade vi att dränera bränslefiltret. Bara att skruva ur pluggen på undersidan. Det rann ut cirka en deciliter vatten/diesel och sen dess är den betydligt mer lättstartad. En sådan dränering ska visst göras var 1000:e mil enligt mekboken.

Vatten och diesel funkar absolut inte.

• erik-g

Member
    27 februari, 2012 at 20:17

Glödstiften byttes så småningom, det löste problemet. “Helmut” blev villig och varm igen.

Tack till alla för hjälpen
    /Erik

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Problem starta T4 2.5 liters diesel i kyla fukt?!

You must be logged in to create new discussions.