Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Problems with kingofwatersports.com
-
surfslusken;612621 wrote:Sluta nu yra!! Har killen pröjsat för en felfri ny bräda till dörren, så är vad han ska ha levererat till dörren! Allt annat innebär att leverantören INTE fullgjort sin del av avtalet och ska därmed kosta mer än de smakar för säljaren/leverantören. Sen att säljaren kör via nätet o inte har sitt försäljnings ställe i samma kvarter som köparen bor är totalt irrelevant, iaf så länge de är inom EU. Ska fan inte va nån skillnad om man går in i butik o tar brädan under armen eller tjackar den via nätet från ett annat EU land!!!
Ah, hårt och brutalt. Men mycket sant. Är skyldig till visst yrande… nog är det säljarens ansvar att ha en deal/försäkring med fraktbolag som innebär att skadade artiklar ersätts till 100% när jag nu väckts upp ur den värsta yrseln…
-
Quote:nog är det säljarens ansvar att ha en deal/försäkring med fraktbolag som innebär att skadade artiklar ersätts till 100%
Vad baserar du detta på? Det står ingenstans på deras sida (vad jag kan hitta efter en snabb runtbläddring) att de ansvarar för godset bara för att de fixar med/betalar frakten. Man kan kanske tycka att det är deras ansvar, men det är inte självklart. Det är ju inte heller de som pajat grejorna.
CPT heter ett fraktvillkor som på svenska skulle kunna översättas med “fraktfritt”. Då står säljaren för frakten, men DU står för risken och allt ansvar av godset. Vill man vara säker på att säljaren tar ansvaret för varans skick/förslust mm måste man ange ett leveransvillkor som heter DDU eller DDP Destination, vilket på svenska heter Levererat oförtullat (DDU)/förtullat (DDP), ELLER att de skickar godset försäkrat – vilket de iofs säger att de gjort. Det finns dock inga juridiska krav att de ska lösa detta – endast goodwill..
Det absolut vanligaste fraktvillkoret är Ex Works och då står inte säljaren för ett skit.. Bra att tänka på vid postorder – även inom Sverige. Det bästa är att fråga och få det svart på vitt innan man köper.
-
Skarabe, om det är fraktbolaget eller säljaren som betalar styrs hur frakten betalas, förskott eller inte osv.
Men i detta fallet ÄR det KOW:s skyldighet att ersätta mig.Och jag vill inte ha en reparerad bräda när jag köpt en ny, skönt att vissa här förstår sig på det:)
-
Jag håller med Skarabe, och inte Surfslusken eller Spray – än så länge har inget visats som säger att KOW är skyldiga dig någonting.
Om du kan visa ett försäkringsvillkor i deras köpavtal som säger att de ersätter skadat gods, så ska jag ändra mig till din fördel. Men då har de också friskrivit fraktbolaget, vilket i princip ingen gör. -
Svenne, du kan ju forsätta leva i din egen lilla värld medan vi andra lever i verkligheten. KOW ÄR ersättningsskyldiga, om du inte tror mig kan du ju ringa TNT som fraktade brädan själv och fråga.
Jag köpte en NY bräda för en viss summa, inte en lagad bräda för en ännu högre summa. Punkt slut.
The board is now beeing replaced by KOW, they take their full responsibility and replaces the board.
This issue is now beeing sorted out.UPDATE TWO WEEKS LATER:
No board in sight… sigh -
Hoppas att du slipper ngn fraktskada på den “nya” brädan så det hela inte upprepar sig!
Tycker iallafall att KOW skött sig utmärkt och verkligen visat framfötterna 😉 -
Grattis till dig att du får en ny bräda. Jag lever vidare i min egen lilla värld och fortsätter att skicka paket som vanligt i tron om att jag slipper ersätta skador som transportbolaget orsakar.
Intressant att du tycker att brädan blir dyrare när de erbjöd dig pengar tillbaka. Ja, din värld må kanske inte vara bättre än min. Men den funkar definitivt inte likadant. -
Så här funkar det mellan företag:
http://www.expowera.se/mentor/juridik/juridik_koplagen.htmQuote:När är varan levererad (överlämnad)?
Detta begrepp är viktigt eftersom det bestämmer när ansvaret för varan övergår från säljaren till köparen.Om varan finns på säljarens lager eller på annat sätt i säljarens händer anses varan anses levererad när köparen hämtat den. Köparen övertar ansvaret efter leverans (överlämnande).
Om köparen inte finns på plats för att hämta varan, utan en transportör skall anlitas (transportköp), är varan överlämnad när den lämnats till, eller hämtats av transportören. Om varan sålts “fritt levererad” till ort, anses den överlämnad när den kommit fram till orten.
Om varan transporteras av säljaren själv, har säljaren ansvaret för varan under transporten, överlämnandet sker då när köparen får varan i handen.
Om säljaren bestämmer tidpunkt för överlämnandet (gäller ofta varor som inte finns på säljarens lager) och överlämnandet försenas på grund av köparen, kan överlämnandet anses ha skett och ansvaret för varan alltså övergått på köparen.
För privatpersoner gäller Konsumentköplagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htmQuote:Risken för varan
8 § Om köparen bär risken för varan är han skyldig att betala varan även om den har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren.
Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas.
Om öppet köp har avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken för varan till dess den lämnas tillbaka.Avlämnandet
6 § Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning.Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).Och i det här fallet är det ju handel inom EU:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31999L0044:SV:HTML
Quote:9. Säljaren bör vara direkt ansvarig gentemot konsumenten för varans avtalsenlighet. Detta är den traditionella lösningen i medlemsstaternas rättsordningar. Det bör ändå stå säljaren fritt att i enlighet med nationell lag rikta anspråk mot tillverkaren, en tidigare säljare eller någon annan mellanhand i avtalskedjan, om han inte har avstått från denna rätt. Detta direktiv påverkar inte avtalsfrihetens princip i förhållandet mellan säljaren, tillverkaren, en tidigare säljare eller någon annan mellanhand. Frågan om mot vem och på vilket sätt säljaren kan rikta anspråk skall avgöras enligt nationell lag.10. I fall av bristande avtalsenlighet hos varan bör konsumenten ha rätt att utan kostnad få varan återställd till avtalsenlighet, och att därvid välja mellan att få varan reparerad och att få den utbytt eller, om detta inte sker, att få ett prisavdrag eller att häva avtalet.
11. Konsumenten får till att börja med kräva att säljaren reparerar varan eller byter ut den, såvida inte sådana påföljder är omöjliga eller oproportionella. Huruvida en påföljd är oproportionell bör fastställas objektivt. En påföljd är oproportionell om den i jämförelse med en annan påföljd skulle åsamka säljaren kostnader som är orimliga. För att kostnaderna skall anses orimliga bör kostnaderna för den ena påföljden vara avsevärt högre än kostnaderna för den andra.
Men exakt vad som gäller i england vettefan. 😉
Men jag tror som Spray att KOW bär risken fram till att köparen lägger händerna på varan. -
skarabe;612766 wrote:Vad baserar du detta på? Det står ingenstans på deras sida (vad jag kan hitta efter en snabb runtbläddring) att de ansvarar för godset bara för att de fixar med/betalar frakten. Man kan kanske tycka att det är deras ansvar, men det är inte självklart. Det är ju inte heller de som pajat grejorna.
CPT heter ett fraktvillkor som på svenska skulle kunna översättas med “fraktfritt”. Då står säljaren för frakten, men DU står för risken och allt ansvar av godset. Vill man vara säker på att säljaren tar ansvaret för varans skick/förslust mm måste man ange ett leveransvillkor som heter DDU eller DDP Destination, vilket på svenska heter Levererat oförtullat (DDU)/förtullat (DDP), ELLER att de skickar godset försäkrat – vilket de iofs säger att de gjort. Det finns dock inga juridiska krav att de ska lösa detta – endast goodwill..
Det absolut vanligaste fraktvillkoret är Ex Works och då står inte säljaren för ett skit.. Bra att tänka på vid postorder – även inom Sverige. Det bästa är att fråga och få det svart på vitt innan man köper.
Det jag menar är att en seriös säljare (företag, alltså) nog bör se till att ha sådana villkor med sitt fraktbolag att skadade prylar ersätts till sitt fulla värde. Inget annat. Om så inte är fallet så bör man vara väldans noga med att informera köparen om vem som står för risken, eller hur?
-
En reflektion på detta: Om köparen inte kan förvänta sig att KOW eller TNT ska stå för skadan kan KOW skicka en skadad bräda och hävda att den var hel från början. Låter konstigt om det nu skulle vara så att köparen inte kan förvänta sig en kompensation eller byte.
Jag har själv köpt en våtdräkt från KOW, den var för liten när jag testade den skickade tillbaka den (fick själv stå för frakten. Den var ju levererad och hel som den skulle.) Allt utan problem. Jag tycker att KOW skötte sig bra i mitt fall. -
Det här är en sån där tråd som jag lovat mig att inte lägga mig i. Tycker om att ge råd, dela med mig av stoke, göra lite mindre osynlig smygreklam, mm, inte hålla på att tjafsa om seriösa firmor, fraktbolag som skyller i från sig (klart TNT hänvisar till avsändaren det tjänar ju de på), mm.
Men jag kan inte låta bli: Lägg ner. En liten rail-kross som tar ett par tre kvällar att laga seriöst. Jag hade inte orkat tjafsa ett dugg. Visst; jag kan se framför mig en ung vindsurfare som sparat sina surt förvärade pengar i många långa och hårda år och som äntligen får ihop till en bräda per postorder. Visst, jag ser hur besviken man skulle bli i den situationen.
Men det finns ju betydligt fler aspekter som kanske kan fungera som en liten reality check: T ex kan man också tänka på att de flesta vindsurfinghandlare INTE har det fett, oftast drivs de också av kärleken till sporten snarare än av kvartalskapitalism (som TNT däremot gör i väldigt mycket högre grad) och försöker få det att gå ihop trots extremt små marginaler. Det handlar inte om den stora elaka koncernen som försöker lura det lilla folket här, det handlar om människor som delar ett intresse och vill väl.
Spray för f-n. 200 pund! Det var ju ett grymt bra erbjudande. Lappa ihop brädan eller om du inte orkar (lära dig hur) låt Svenne göra det.
Att ens börja tänka på hur lagstiftning ser ut, Huruvida TNT, avsändaren eller någon annan ska ta ansvar, när du kan lösa det sååå enkelt.
Om du inte skärper dig lagar jag brädan gratis åt dig bara för att slippa sitta och skriva inlägg som detta. Nej, jag gör det inte ens mot betalning, men det beror på att jag har mer pengar än och mindre tid jämfört med dig. Eller?
Kan inte låta bli att undra vad du fick ge för brädan, hur mycket handlaren tjänar på den, hur mycket tid handlaren lägger ner på att packa, skicka, boka frakt, packa upp, ner igen, skicka igen, hantera dina email och så vidare… Värst av allt vore väl om de missar en bra surfdag pga allt strul, som inte är orsakat av dem själva. FFantastiskt av dem som både erbjuder 200 pund och att skicka ny bräda!
Hoppas de inte bannlyser svenska kunder efter detta.
Aloha!
JB
-
Jag tycker dom verkar reko. Vet inte om detta är nyskrivet på deras sida men det tvivlar jag på:
“Please be sure to check goods received from couriers to ensure that they have not been damaged in transit before you sign for them. If this is not possible please sign for the item as ‘Unchecked’. If the item has been damaged please mark it as ‘Damaged’. This is particularly important for surfboards and kayaks. If the item is damaged in transit and not signed for as such then we cannot be liable for the damage and the item will not be replaced.”
-
Lustigt. Jag hade precis raderat ett inlägg jag höll på att skriva med motsvarande budskap som Jeppe, när jag kom på att det här är en ty av diskussion jag inte heller vill ägna mig åt. Så jag var lite mer principfast än Jeppe. Eller inte, för nu skriver jag ju i alla fall. Fast på ett annan sätt.
Jag har en artikel som jag velat skriva i flera år, men inte riktigt fått ur mig. Den skall heta “Emotionella bindningar till sitt material”. Fråga är om det är bra eller dåligt? Jag har själv liksom gått hela vägen från att först att vara tämligen noggrann och analt försiktig med prylarna. Sedan haft tillgång till så mycket nya prylar varje år att det närmast blir tråkigt. Slutligen till att börja “spara och vårda” lite brädor (trots att jag forfarande har samma snurr i brädgarderoben).
Min slutsats är att brädor liksom kan ha två typer av emotionella värden associerade till sig. Det första är ett slags “nytt och fint”-värde. Visst kan det vara en psykologisk (och kanske social…) tillfredställelse att ha en ny, fin och bland bräda, men funktionellt sett är denna typ av emotionella förhållande till brädan mest av ondo. Men samtidigt känns det i längden inte heller bra att ha en slags slit och släng mentalitet. Kalla mig flummig, men det är något speciellt med att faktiskt ha något slags känslomässigt förhållande till sin bräda. Men som jag ser det är “ny och fin”-känslan snarare i praktiken en slags negativ känsla. Den är ju så skör. Minsta misstanke om en skada ger “ny och fin”-känslan en törn. Och till och med om man lyckas hålla brädan i perfekt nyskick så finns risken att blotta ryktet om att en ny modell är på g gör att brädan plötsligt börjar kännas gammal och…ja, kanske inte sliten, men ändå lite unken på något sätt.
Men timmar på vattnet de där riktigt bra dagarna när man laddar för fullt och liter på att brädan klarar sig med livet i behåll, det skapar djupare känsla. Och i någon mening kanske ännu mer timmarna i garaget när man lappar ihop de sår (på brädan) som de där bra dagarna ofta resulterar i. Eller när man efter en ovanligt lång, ovanligt vindfattig period beställer ett par nya stroppar till trotjänaren. Eller kanske gör en egentligen onödig refinish eller rent av sätter i några nya fenboxar.
Den typen av emotionell bindning som allt det här kan föra med sig är en positiv känsla som både får dig att segla bättre för att du helt enkelt spenderar mer tid på brädan och får dig att segla bättre för att du vågar ladda mer. Den där sista svängen när vågen reser sig sååå fint, men när du vet att ett misstag ger er en resa upp på stenarna. Skall ni göra den? Ja, för ni vet att ni tillsammans kan klara det…även om slutfasen får göras en sen kväll i garaget.
-
Ola H Det där var någonting av de mest intressanta jag läst på konfen på mycket länge.. Bör läggas in på speedforumet också.. :cool2:
Sedan har ju mycket av detta att göra med hur mycket cash man har.. Kommer garanterat inte resonera på samma sätt om fem år när jag förhoppningsvis jobbat i fyra år och har en del pengar. Nu när man fortfarande är student så är varje krona en surt förvärvad slant från ngt extraarbete..
-
Ja, bra inlägg av Ola. Det var fan inte kul när jag direkt från butiken körde nosen på min sprillans Quatro ner i revet i launchen i Hookipa. Feeta repor i nosen direkt. Förvånade mej dock själv att jag mer eller mindre ryckte på axlarna. Efter lite fler stenkänningar har de reporna fått fler kompisar över hela brädan. Det hör ju till i den här branschen att brädan ser ut som fan efter ett tag. Viktigast är att det inte går hål och tar in vatten…
Logga in för att svara.