Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › Prognoser för svenska bryt?
-
Prognoser för svenska bryt?
Publicerad av woppe på 23 juli, 2012 vid 23:08Jag har surfat i Kalifornien ett år och blev bortskämd med detaljerade prognoser för varenda vik och udde. I Sverige ligger inte vågbojarna (alls) lika tätt, och surf-forecast.com och de andra verkar inte ge några vidare prognoser för vågorna. Vad använder man här?
Windguru visar våghöjd ibland, ibland inte. Vad beror det på?doc svarade 12 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Har inte surfat i sverige än, men bor vanligtvis i stockholm och är på västkusten den här veckan.
-
above_the_law;694278 wrote:Tjockholm?!! Sorry dude;-)
Sorry att göra dig besviken men Stokeholm levererar faktiskt vågor ganska ofta på Torö 🙂
Här hittar du vågprognoser:
http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=jump&id=195&catid=4 -
challgren;694295 wrote:Sorry att göra dig besviken men Stokeholm levererar faktiskt vågor ganska ofta på Torö 🙂
Hur vet man när? Torö är ju ändå en bit bort, man tar inte riktigt brädan under armen och springer och kikar om det kommer nåt svall.
Om det är mentaliteten du, above_the_law, är rädd för så är jag inte ursprungligen “pocholmare” som de börjat kallats för inom skidvärlden 😉Tyder bristen på tips på att information inte finns, eller är det så få vågor som rullar in längs våra kuststräckor att ingen vill berätta?
Edit : läste inlägget på telefonen och missade länken. Tack för den!
-
Jo det e ju lite skillnad mellan Amerikat och Sverige när det gäller surfinfo. På Hawaii visas det till och med swell/wave-size på morgonnyheterna. Jag håller själv koll på surfet genom en kombination av olika vädersidor. Dock så bor jag själv på den västra sidan av vårt avlånga land.
Klart.se är ok på att visa långtidsprognoser (13 dagar framåt.). SMHI funkar också. Sen gäller det att hålla koll…stenkoll. När den potentiella surfdagen närmar sig (Två dygn till takeoff.) går jag in på antingen dmi.dk´s farvattenutsikt ( http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter.htm ) eller ifm.frv.dk. På dessa sidor kan man välja att se prognosen med ett antal olika alternativ, våghöjd, vindstyrka, vattenstånd, temp, etc.
När dagen D väll kommit e det bara sticka ut o kolla om det funkar. Vet ej hur det är med spotsen i Sthlmstrakten, vågsize som krävs och liknande. Men det kan du säkert få info om på något forum eller någon surfshop. Folk kan dock vara lite hemliga på nätet men när man väl träffar dem läcks det info till höger och vänster. Finns lite facebookgrupper om samåkning till surfet, kanske kan hitta nåt där.
Har du vägarna förbi Skåne när västan blåser fisken ur vattnet så så hör av dig.Lycka till i ditt sökande. Stay stoked.
-
challgren;694295 wrote:Sorry att göra dig besviken men Stokeholm levererar faktiskt vågor ganska ofta på Torö 🙂
Här hittar du vågprognoser:
http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=jump&id=195&catid=4Ha ha, som om jag inte visste eller. Kommer från början från Nyköping/Oxelösund som är närmre Torö i tid än Snackholm… MEN, var inte det JAG syftade på utan frågan som tråden gällde, nämligen prognos:wink:
DMI är nämligen VÄLDIGT BRA för västkusten! Visar ungefär när och var det kommer att bygga och hur vindar och vågor kommer att vrida under dagen. Det som är bra är också att de har en ruta för vågor och en för vind fast man kan se dom samtidigt genom att minska fönstret o s v… De korrigerar också ofta och eftersom de får vädret först så har de sällan helt fel.
Cheers! -
above_the_law;694814 wrote:Ha ha, som om jag inte visste eller. Kommer från början från Nyköping/Oxelösund som är närmre Torö i tid än Snackholm…
Fågelvägen kanske men med bil så är det nästan dubbelt så lång sträcka…om du inte visste det 😉
-
För Torö så är knolls grund en bra indikation när det blir vågor. I natt var det ex 2-3 m vågor från syd vilket borde ha visat sig på stenstranden.
Funderade på att åka ner tidigt men var för trött… Någon som var nere? -
challgren;694839 wrote:Fågelvägen kanske men med bil så är det nästan dubbelt så lång sträcka…om du inte visste det 😉
Jo visst men pröva att åka direkt efter jobbet så får du väl se vem som är framme först… Dessutom kan man ju ta farsans rib (bor kvar konstigt nog):-)
-
challgren;694839 wrote:Fågelvägen kanske men med bil så är det nästan dubbelt så lång sträcka…om du inte visste det 😉
Nu var det ju åter igen INTE det jag syftade på eller det som tråden handlar om, MEN det är klart att trampar man på en bitter Tjockholmares tå så brukar det ju bli massa oväsen, tandagnissel och annat bla bla bla än det väsentliga:grin:
Logga in för att svara.