-
Program för att redigera foto
Hej
Vilket program “ska man ha” för att redigera digitalfoto? Har just nu iPhoto (kör med ett bärbart äppelskrutt) och Digital Photo Professional (följde med min 400D), båda har bra funktioner som den andra saknar.
iPhoto kan t.ex. räta ut bilder – himla bra för mig som alltid lyckas dra kameran lite åt höger när jag trycker av men jobbar bäst med JPEG och inte RAW. Dessutom suger integrationen mot Finder något kopiöst eftersom man måste ha sina bilder i “iPhoto Library”-mappen och jag vill använda min externa hårddisk för att lagra bilderna. Dessutom verkar iPhoto ha svårt att jobba med stora bildserier, börjar gå lite segt att scrolla mellan mina 3000 bilder.
Digital Photo Professional har mycket bra inställningar för att ställa in skärpa, färgtoner, kontrast, vitbalans och jobbar med RAW. Men hur mycket jag än letar så kan jag inte hitta hur man rätar ut bilderna. Programmet kan jobba mot vilken mapp som helst och det är lätt att se info om brännvidd, bländare, slutartid och ISO för varje bild.
Så vilka alternativ finns det? Adobe Photoshop CS3 kostar ju som en bättre surfbräda och för Adobe Lightroom kan man få ett begagnat segel.
Log in to reply.