Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Projekt hjälmkamera, bygg från scratch!

• Projekt hjälmkamera, bygg från scratch!

Publicerad av stickan på 29 november, 2005 vid 23:30

Har länga klurat på det där med hjälmkamera, det finns ju en del roliga saker att köpa färdigt men de flesta modeller är ju ganska dyra och har ändå inte topp prestanda jämfört med en vanlig DV kamera, typ vio-sport. En stor nackdel är ju att de för det mesta ha fast optik!

Har haft en tanke om att bygga om en vanlig DV kamera och försöka plocka ur optiken och sätta i ett separat hus.

Nu har jag en polare som jobbar på en elektronik återvinning och där hittas det en hel del saker som ibland är mer eller mindre felfria! Man fattar inte att folk ibland slänger fungerande saker. Ibland kan det vara nått litet glapp m.m. som är lätt att laga. Ja ja hur som helst så har jag bett att han ska spana efter någon DV kamera och idag levererades den!

Efter en del testandes så insåg vi att den inte går att spela in på bandet så det hade sin förklaring att den var kastad. Dock fungerade alla andra funktionen så som att koppla den till datorn via firewire m.m..

Hur som helst så var det ett lämpligt objekt att testa lite med så skruvmejseln åkte fram…här skulle det dissekeras kamera!

Tanken var ju att undersöka om det på något sätt skulle gå att montera bort optiken!

stang svarade 19 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • stickan

Medlem
    29 november, 2005 vid 23:31

Efter mycket skruvande så började plastbitarna falla bort och innandömet började visa sig!!!
    Var 50-60 st små skruvar och det var inte lätt att hitta alla som satt i alla möjliga hörn utvändigt och invändigt i kameran

• stickan

Medlem
    29 november, 2005 vid 23:32

Och där satt den!!!!
    Optiken satt som en lite modul precis som jag hade hoppats på. Två små bandkablar förbinder optiken med den övriga elektroniken.

• stickan

Medlem
    29 november, 2005 vid 23:33

Efter ytterligare lite skruvandes så hade vi fått loss optiken helt och hållet!
    Det fiffiga med detta är att zoom och fokus sitter ihop byggt men CCDn och linserna

• stickan

Medlem
    29 november, 2005 vid 23:33

Då var det dags att försöka koppla ihop allt igen för att det om det fortfarande fungerade!
    Vi plockade bort all onödig elektronik så som det kretskortet där alla analoga anslutningar sitter, sökaren och lite annat krafs! All plast bitar som en gång i tiden höll ihop hela rasket fick uppsöka soptunnan då den ändå kommer att få ett nytt chassi!

På med spänningen och ser man på! Allt funkar!!!!

• stickan

Medlem
    29 november, 2005 vid 23:34

Längre han vi inte idag men fortsatta experiment följer, det vi ska testa är hur långt man kan förlänga de två bandkablarna som förbinder optiken men bandenheten.

Sedan får man försöka hitta en lämpig lite låda där optiken kan byggas in, tippar att storleken blir ungefär som två små tändsticks askar. I detta har man då både zoom och autofokus!!
    Rätt coolt!

Bandenheten med display får stackas på höjden och byggas in i en lite låda med displayen utåt, alla knappar man vill ha tillgång till kan lödas bort från kretskorten för att sedan dra en sladd till en chassi monterad knapp. Det gäller bara att man hittar IP 68 eller 67 klassade knappar så kan man få de funktioner man vill utifrån! Som ni ser så kommer inte bandenheten att bli speciellt stor. Något större än displayen och några cm tjock!

Mecka på!!!
    Mvh Stefan

Fortsättning följer!

• ian

Medlem
    29 november, 2005 vid 23:58

sjuuukt bra! väntar med spänning på fortsättningen

• anonym-anvandare

Medlem
    30 november, 2005 vid 01:00

Tjena, jag vill se bilder!! =) är oxå lite inne på hjälmkamera, dock så äger jag en av de minsta kamrorna på denna sida
    http://www.maplin.co.uk/Search.aspx?criteria=ccd%20cam&doy=30m11&source=15
    de finns även att köpa i sverige, tror det är kjell & co som säljer dom.
    så jag tänker göra än ännu mindre kamera =) 2×3 cm låda eller nåt sånt =)

• jonaish

Medlem
    30 november, 2005 vid 06:23

Asså vi måste samla alla de här trådarna,
    det här kan va sjukt bra att ha till hjälp…

Är det bara JAG å Stickan som fattar hur bra det här kan va ??

• styret

Medlem
    30 november, 2005 vid 09:19

galet ballt projekt.
    ser verkligen fram emot fortsättning.

• jps

Medlem
    30 november, 2005 vid 09:37

Håller med.

Här finns ju allt: teknik, pillra sönder saker, försöka få ihop dem igen på ett annat och bättre sätt och sedan lite surfstuk som grädde på moset smile.gif smile.gif smile.gif

Ser fram mot fler bilder över hur detta kommer att gå vidare!

• stickan

Medlem
    30 november, 2005 vid 10:33

Jag har ju lagt ut bilder!
    Men du kanske måste logga in för att se dom!

Mvh Stefan

• stang

Medlem
    30 november, 2005 vid 14:18

Fan vilket nice litet “paket” den optiska modulen är!!! Ser med spänning fram emot fortsättningen!!!

• jps

Medlem
    30 november, 2005 vid 14:20

Vist kan jag se de bilder som är upplagda. Men mycket vill ha mer. Det är bilder av den spännande fortsättningen jag pratar om!

Kör hårt!

• stickan

Medlem
    30 november, 2005 vid 15:03

syftade på Stoffe_

Oj nu har jag ju press på mig att fortsätta wink.gif
    Mer bilder kommer när vi gjort lite nya experiment!!!

Mvh Stefan

• macl3an

Medlem
    30 november, 2005 vid 15:44

Riktigt imponerande! Kul att se folk som vågar och försöker modifiera och bygga ihop grejer.

Men nu när “bandinspelningsmekanismen” var trasig – hur hade du tänkt å göra för att spela in? Hitta en likadan kamera som har en fungerande?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Projekt hjälmkamera, bygg från scratch!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.